Gå til innhold

Håndholdt gps


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Bestilte en slik gps selv i går, og valget falt på en 60csx.. Dette må jo være min livs investering... morsom å leke med uansett om man skal på tur eller ikke ;D ;D

 

Men kan jo selvfølgelig være et nyttig verktøy på tur ja :rolleyes: ::) Vel brukte 2500 kr etter min mening.

 

edit: skriveleif

 

Gratulerer med valget !! 

Et bra valg etter min mening, du blir helt sikkert fornøyd !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra det Lillevann skriver over. GPS erstatter ikke kart og kompass. Kart gir alltid best oversikt og kompass er uavhengig av batteri. På lange turer så er batteri levetid et issue. En kan jo alltid ta med noen ekstra batteri, eller satse på oppladbare med solenergi. Men, det krever mye lys og lang ladetid + solcelle lader.

 

Jeg ville nok vurdert en Garmin Etrex Legend HCx skulle jeg kjøpe i dag (billig). Hvis 3D teller ville jeg gått for Colorado. Kan du vente ville jeg gjort det. Det kommer garantert noe bedre enn Oregon.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellen på CX og CSX?  :-\

 

Så vidt jeg kan se så er forskjellen at CX ikke har elektronisk kompass og høydemåler. Gå til Belanor.no, velg produkt og sammenlign.

 

bjorni

 

Jeg ville absolutt gått for en med elektronisk kompass. Uten dette må man være i bevegelse for å kunne ta ut kursen. Har man elektronisk kompass kan man sitte i fred og ro, og orientere seg alt etter hvilken himmelretning man skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS må ikke brukes som et alternativ til god gammeldags kompass.

 

dette fordi om man blir tom for batteri så sliter man litt...

 

og da er det greit å kanskje ha standard gammeldags kompass i lomma....

 

Finnes det en guide eller video på nettet hvor man kan få en innføring i bruken av kart og kompass?

Regner med at et nybegynner kurs er å anbef. :)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for de som har vært i forsvaret så lærer man det grunnleggende der...

 

 

eller så kan du kikke her:

 

http://www.etojm.com/Norsk/Praktisk/Praktiskeemner/Orienteringgrunnleggende.htm

 

 

eller litt mer utfyllende her:

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98568.PDF

 

Vi hadde ikke opplæringen på dette i marinen :(

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de med PDA eller WM smartphone med GPS kan jeg anbefale www.gpsvp.com (graits). Enkelt og grei, kan lage kart automagisk fra google med PC-versjonen og overføre til telefon, eller vise kart du har laget selv (scannet eller klipp og lim fra en eller annen karttjeneste.)

 

Den kan visst vise Garmin-kart også...

 

Den store ulempen er batterikapasiteten på telefonene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...