Gå til innhold

Håndholdt gps


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kan så godt som ingen ting om håndholdt gps. Derfor trenger jeg hjelp.

 

Jeg har veldig lyst til å gå til innkjøp av dette, slik at jeg kan legge opp turen for 2009, samt benytte meg av dette på turer.

Jeg ønsker å få tak i en håndholdt gps med f.eks kart over drammensmarka/finnemarka.

 

Min Onkel fikk en gps til 4000-5000.- denne er ikke tatt i bruk for de han mente det var et årsverk å sette seg inn i hvordan man skulle bruke den.

 

Noen som har noen anbef.? Evt linker? Min tanke er at brukervennlighet og stor skjerm er viktige faktorer.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Garmin 60CSx i et par år, og er godt fornøyd, den er vel adskillig rimeligere enn da jeg kjøpte den, i og med at det er kommet en med adskillig større skjerm som jeg sikler litt etter.  Viktig at GPS`n tåler litt røff behandling og ikke er totalt allergisk for litt fuktighet

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestselgende friluft GPS fra Garmin!

Garmin GPSMAP 60CSX fra Garmin er en bærbar GPS med utskiftbart 64MB MicroSD-brikke, SiRF antenne, høydemåler og kompass! Ikke gå deg vill på fjellet med dette komplette navigasjonsinstrument til fritidsbruk! GPSMAP 60CSX er en fantastisk GPS med TFT dagslys fargeskjerm! Opplev fargerike omgivelser selv i tåke og mørke. Garmin GPSMAP 60CSX har et robust og vanntett kabinett.

 

 

Best i test på amobil.no 01.12.06,

Best i test TV2 hjelper deg 11.10.07

 

I pakken inngår:

Garmin GPSMAP 60CSX

64 mb minnekort

USB-kabel

Norsk manual

Bærestropp & belteklips

Trip og Waypoint manager CD

GPS Learning CD 1

 

Med forbedret GPS mottaker, elektronisk kompass, høydemåler og 64 MB Micro SD-brikke. GPSMAP 60CSX er kompatibel med både topografiske landkart, Bluechartsjøkart og City Select by-/veikart. Med imponerende batterikapasitet, stort internminne og autoruting funksjonalitet får du her det komplette navigasjonsinstrument til fritidsbruk.

 

 

Norsk modell med europeisk basekart, norske garantibestemmelser, norsk software, norsk support og bruksanvisning! 5 års garanti på alle Garmin produkter kjøpt av oss!

 

Alarmer

Lydalarm: Ja

Ankeralarm: Ja

Ankomstalarm: Ja

Kursalarm: Ja

 

Display

Fargedisplay: Ja, TFT m/256 farger

Bakgrunnsbelyst display: Ja

Piksler vannrett: 160

Piksler loddrett: 240

Display vannrett: 3,8cm

Display loddrett: 5,6cm

Displaytype: TFT

 

Fysiske spesifikasjoner

Høyde: 18cm

Bredde: 6,1cm

Dybde: 3,3cm

Vekt: 153g

Levetid batterier: Opptil 30t

Antall batterier: 2 x AA

Maksimum G: 6

Vanntett: Ja. IPX 7

Minimum temperatur: -15

Maksimum temperatur: +70

Hukommelse backup: Evig

Minimum spenning: 8V

Maksimum spenning: 36V

Inn: NMEA 0183, USB, Garmin data

Ut: NMEA 0183, USB, Garmin data

 

GPS mottaker

Antall kanaler: 12

Antenne: Sirf Intern

Starttid: varm 15sek

Starttid: kald 45sek

Starttid autolocate: 5min

Tid mellom oppdateringer: 1sek

GPS nøyaktighet: <15m

EGNOS nøyaktighet: <5m

Nøyaktighet fart: 0,1 knop

 

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d62677&plid=62677

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Garmin 60CSx i et par år, og er godt fornøyd, den er vel adskillig rimeligere enn da jeg kjøpte den, i og med at det er kommet en med adskillig større skjerm som jeg sikler litt etter.  Viktig at GPS`n tåler litt røff behandling og ikke er totalt allergisk for litt fuktighet

 

Morten

 

husker du hva du betalte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun svare ut fra erfaring jeg har med Garmin. Jeg har en Garmin GPSMAP 60csx. Før denne hadde jeg en Garmin GPSMAP 60CS. Det er stor forskjell på disse to. GPSMAP 60csx er mye kjappere og tar inn satelitt signalene mye bedre, til og med i tett skog. Det greide ikke den forrige. Begge brukes med kart.

 

GPSMAP 60 csx

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1949

 

Kametater av meg har disse, Garmin Colerado 300, http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2790, og Oregon 300 http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2881. Begge er nyere GPS'er enn GPSMAP60csx. De koster omtrent det samme og jeg mener de har samme antenne som min. Forskjellen ligger mye i måten å håndtere dem på.

 

Både Colorado 300 og Oregon 300 lkan bruke de nye karta i Garmins Topo3 serie, det vil si med 3D visning. GPSMAP 60 CSX fungerer ikke med 3D visning.

 

Kamerat som har Colorado 300 er veldig fornøyd. Han som kjøpte den nyeste, Oregon 300,  er ikke fullt så fornøyd. Oregon 300 har touch screen som kan synes veldig bra. Men, erfaring viser at dette gir litt problemer. Skjermen er litt mindre og det oppstår problem i mørket, da skjermen er litt for lys svak.

 

Jeg bruker min GSP i skogen, på fjellet, i bilen og på sjøen. Fungerer utmerket hele veien. Brukte den med City Navigator og hadde ingen problemer med å orientere meg i Amsterdam for 2 år siden.  Den er lett å bruke også mot PC. Det er lett å laste inn kart du vil bruke og lett å lære.

 

Jeg kunne nok tenke meg en GPS med touch screen, men styrer unna Oregon. Vil vente til neste versjon av denne er klar og vurdere da.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Garmin 60CSx i et par år, og er godt fornøyd, den er vel adskillig rimeligere enn da jeg kjøpte den, i og med at det er kommet en med adskillig større skjerm som jeg sikler litt etter.  Viktig at GPS`n tåler litt røff behandling og ikke er totalt allergisk for litt fuktighet

 

Morten

 

husker du hva du betalte?

hmm.... blir gjetting, men tror det var ca 5000,-. men jeg tror den er billigere nå.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips kan være å følge med på bruktmarkede.  :D

Jeg kjøpte min Garmin 60 CSX pent brukt på finn for et drøyt 1/2 år siden, betalte 1800,- + frakt.

Inklusiv i handelen fulgte også flere kartbrikker, topo pro kart og City Select by-/veikart.

Før jeg kjøpte denne har jeg brukt Garmin 60 C i flere år.

Har hele tiden vært kjempe fornøyd med disse.

Må si meg enig med bjorni når det gjelder modellene med X bakerst :

Mye kjappere og tar inn satelitt signalene mye bedre, til og med i tett skog.

På den gamle modellen viste loggen ofte bare bruddstykker av ruta når du gikk i skogsterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kartpakken som følger med mer en bra nok på fjellet? Eller trenger man disse kartpakkene i tillegg?

 

Kartet som er innebygd er ikke brukbart til noen ting . Du må kjøpe kartpakker(eller hvis du er bandit laste dem ned i en svensk bukt) . Prøv å få tak i topo pro kart da de gir endel bedre inntrykk og mye bedre symboler. og få med cd, ikke kart bare liggende på ett minnekort.

I enkelte målestokker blir symbolene alt for store på den gamle typen topo kart .

 

Er forøvrig svært godt fornøyd med min 60CSx, og den er bedre i skog enn colorado .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kartpakken som følger med mer en bra nok på fjellet? Eller trenger man disse kartpakkene i tillegg?

 

Kartet som er innebygd er ikke brukbart til noen ting . Du må kjøpe kartpakker(eller hvis du er bandit laste dem ned i en svensk bukt) . Prøv å få tak i topo pro kart da de gir endel bedre inntrykk og mye bedre symboler. og få med cd, ikke kart bare liggende på ett minnekort.

I enkelte målestokker blir symbolene alt for store på den gamle typen topo kart .

 

Er forøvrig svært godt fornøyd med min 60CSx, og den er bedre i skog enn colorado .

 

 

Hva er prisen på kartpakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var dyrt nok.

Rart med det er det noe en vil så......... :rolleyes:

 

Jeg har bare brukt kart og kompass frm til nå.

Det ser jo greit ut må innrømme det.

 

Har lurt på å kjøpe en faktisk. Helst forde jeg har lyst på og det ser litt gøy ut. Må ha med kart uansett så jeg ser ikke så voldsomme store fordeler.

 

Garmin tror jeg er bra. Alle sier det i alle fall :rolleyes: Har en gammel garmin uten kart eller noe. Funker greit enda den ;)

Bruker den på sjøen og da trenger jeg helst kordinatene pluss "mark" knappen til liner langt til havs.

Den har tålt mye juling og vann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte en slik gps selv i går, og valget falt på en 60csx.. Dette må jo være min livs investering... morsom å leke med uansett om man skal på tur eller ikke ;D ;D

 

Men kan jo selvfølgelig være et nyttig verktøy på tur ja :rolleyes: ::) Vel brukte 2500 kr etter min mening.

 

edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GPS i mange år, ulike varianter.  Den jeg har nå er en Garmin Etrex Legend HCx.  Den er jeg meget godt fornøyd med.

 

Jeg har også brukt 60CSx, Colorado og Oregon (touch-display).  60CSx er i praksis tilsvarende den jeg har, men med noe større skjerm.  De 2 andre har en noe annen software, samt mulighet for 3d kart.

 

Etter min oppfatning er det aller viktigste på en GPS, gitt at funksjonene er noenlunde tilsvarende, batterikapasitet.  Der kommer Etrex Legend i en særstilling - med lithium batterier har den i praksis dobbelt batterilevetid i forhold til de andre nevnte.  Dette som følge av mindre dill-dall, mindre skjerm, etc.

 

Det nest viktigste er starttid og orienteringstid i forhold til satelittene.  Her kommer også Etrex meget godt ut.

 

Sist, men ikke minst - dersom den skal benyttes på vinterstid med votter/hansker er det lettere med knappe-navigering enn hjul og touch.  Også her kommer Etrex best ut.

 

Jeg ville følgelig anbefalt Etrex Legend HCx.

 

Når det gjelder praktisk bruk av gps er jeg - i all beskjedenhet - erfaren.  Det å legge opp ruter på PC ved hjelp av Mapsource, overføre de til google-earth for å følge rutene i det virkelige terrenget - gjerne i horisontvisning hvor du ser dalfører etc. i 3d - gir en utrolig flott ruteplanlegging.  De aller fleste bruker ikke gps'en på denne måten, men er fornøyd med å få en sporlogg etc.

 

Det man da skal huske på er at GPS'en uten forhåndsdefinerte ruter i praksis er helt verdiløs til å orientere seg med dersom man ikke har papirkart ved siden av.  Skjermen er rett og slett for liten til at kartverket i seg selv er nyttig - man får ikke nødvendig oversikt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GPS i mange år, ulike varianter.  Den jeg har nå er en Garmin Etrex Legend HCx.  Den er jeg meget godt fornøyd med.

 

Jeg har også brukt 60CSx, Colorado og Oregon (touch-display).  60CSx er i praksis tilsvarende den jeg har, men med noe større skjerm.  De 2 andre har en noe annen software, samt mulighet for 3d kart.

 

Etter min oppfatning er det aller viktigste på en GPS, gitt at funksjonene er noenlunde tilsvarende, batterikapasitet.  Der kommer Etrex Legend i en særstilling - med lithium batterier har den i praksis dobbelt batterilevetid i forhold til de andre nevnte.  Dette som følge av mindre dill-dall, mindre skjerm, etc.

 

Det nest viktigste er starttid og orienteringstid i forhold til satelittene.  Her kommer også Etrex meget godt ut.

 

Sist, men ikke minst - dersom den skal benyttes på vinterstid med votter/hansker er det lettere med knappe-navigering enn hjul og touch.  Også her kommer Etrex best ut.

 

Jeg ville følgelig anbefalt Etrex Legend HCx.

 

Når det gjelder praktisk bruk av gps er jeg - i all beskjedenhet - erfaren.  Det å legge opp ruter på PC ved hjelp av Mapsource, overføre de til google-earth for å følge rutene i det virkelige terrenget - gjerne i horisontvisning hvor du ser dalfører etc. i 3d - gir en utrolig flott ruteplanlegging.  De aller fleste bruker ikke gps'en på denne måten, men er fornøyd med å få en sporlogg etc.

 

Det man da skal huske på er at GPS'en uten forhåndsdefinerte ruter i praksis er helt verdiløs til å orientere seg med dersom man ikke har papirkart ved siden av.  Skjermen er rett og slett for liten til at kartverket i seg selv er nyttig - man får ikke nødvendig oversikt.

 

 

 

 

Hva synes du om Colorado vs 60CSx, skiller kr 600.-

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GPS i mange år, ulike varianter.  Den jeg har nå er en Garmin Etrex Legend HCx.  Den er jeg meget godt fornøyd med.

 

Jeg har også brukt 60CSx, Colorado og Oregon (touch-display).  60CSx er i praksis tilsvarende den jeg har, men med noe større skjerm.  De 2 andre har en noe annen software, samt mulighet for 3d kart.

 

Etter min oppfatning er det aller viktigste på en GPS, gitt at funksjonene er noenlunde tilsvarende, batterikapasitet.  Der kommer Etrex Legend i en særstilling - med lithium batterier har den i praksis dobbelt batterilevetid i forhold til de andre nevnte.  Dette som følge av mindre dill-dall, mindre skjerm, etc.

 

Det nest viktigste er starttid og orienteringstid i forhold til satelittene.  Her kommer også Etrex meget godt ut.

 

Sist, men ikke minst - dersom den skal benyttes på vinterstid med votter/hansker er det lettere med knappe-navigering enn hjul og touch.  Også her kommer Etrex best ut.

 

Jeg ville følgelig anbefalt Etrex Legend HCx.

 

Når det gjelder praktisk bruk av gps er jeg - i all beskjedenhet - erfaren.  Det å legge opp ruter på PC ved hjelp av Mapsource, overføre de til google-earth for å følge rutene i det virkelige terrenget - gjerne i horisontvisning hvor du ser dalfører etc. i 3d - gir en utrolig flott ruteplanlegging.  De aller fleste bruker ikke gps'en på denne måten, men er fornøyd med å få en sporlogg etc.

 

Det man da skal huske på er at GPS'en uten forhåndsdefinerte ruter i praksis er helt verdiløs til å orientere seg med dersom man ikke har papirkart ved siden av.  Skjermen er rett og slett for liten til at kartverket i seg selv er nyttig - man får ikke nødvendig oversikt.

 

 

 

 

Hva synes du om Colorado vs 60CSx, skiller kr 600.-

 

DF

 

Colorado er mer fancy, men den har styrehjul.  På sommerstid er det ok, men jeg bruker min mye om vinteren.  Av og på med votter er en uting.  Spørsmålet er hvilket bruksmønster du har.

 

En ting til:  Den lille 'x-en i navnet er viktig.  Den betyr at enheten har spor for minnebrikke (SD-micro).  Mulig at man ikke får kjøpt disse modellene uten x i Norge, men det gjør man i utlandet.  For å få inn en akseptabel mengde kartblad må man som regel ha ekstra minnebrikke - de uten x er således IKKE å anbefale.

 

Norge består av ca. 20 kartpakker (Topo pro fra Statens Kartverk).  Disse koster 7-800 kroner pr. stk.  Dvs. at dersom man skal dekke hele Norge er gps'en i seg selv den minste kostnaden.  Vær klar over dette.  Det er korrekt kommentert at disse finnes på nett, men slikt kan man vel strengt tatt ikke oppfordre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GPS i mange år, ulike varianter.  Den jeg har nå er en Garmin Etrex Legend HCx.  Den er jeg meget godt fornøyd med.

 

Jeg har også brukt 60CSx, Colorado og Oregon (touch-display).  60CSx er i praksis tilsvarende den jeg har, men med noe større skjerm.  De 2 andre har en noe annen software, samt mulighet for 3d kart.

 

Etter min oppfatning er det aller viktigste på en GPS, gitt at funksjonene er noenlunde tilsvarende, batterikapasitet.  Der kommer Etrex Legend i en særstilling - med lithium batterier har den i praksis dobbelt batterilevetid i forhold til de andre nevnte.  Dette som følge av mindre dill-dall, mindre skjerm, etc.

 

Det nest viktigste er starttid og orienteringstid i forhold til satelittene.  Her kommer også Etrex meget godt ut.

 

Sist, men ikke minst - dersom den skal benyttes på vinterstid med votter/hansker er det lettere med knappe-navigering enn hjul og touch.  Også her kommer Etrex best ut.

 

Jeg ville følgelig anbefalt Etrex Legend HCx.

 

Når det gjelder praktisk bruk av gps er jeg - i all beskjedenhet - erfaren.  Det å legge opp ruter på PC ved hjelp av Mapsource, overføre de til google-earth for å følge rutene i det virkelige terrenget - gjerne i horisontvisning hvor du ser dalfører etc. i 3d - gir en utrolig flott ruteplanlegging.  De aller fleste bruker ikke gps'en på denne måten, men er fornøyd med å få en sporlogg etc.

 

Det man da skal huske på er at GPS'en uten forhåndsdefinerte ruter i praksis er helt verdiløs til å orientere seg med dersom man ikke har papirkart ved siden av.  Skjermen er rett og slett for liten til at kartverket i seg selv er nyttig - man får ikke nødvendig oversikt.

 

 

 

 

Hva synes du om Colorado vs 60CSx, skiller kr 600.-

 

DF

 

Colorado er mer fancy, men den har styrehjul.  På sommerstid er det ok, men jeg bruker min mye om vinteren.  Av og på med votter er en uting.  Spørsmålet er hvilket bruksmønster du har.

 

En ting til:  Den lille 'x-en i navnet er viktig.  Den betyr at enheten har spor for minnebrikke (SD-micro).  Mulig at man ikke får kjøpt disse modellene uten x i Norge, men det gjør man i utlandet.  For å få inn en akseptabel mengde kartblad må man som regel ha ekstra minnebrikke - de uten x er således IKKE å anbefale.

 

Norge består av ca. 20 kartpakker (Topo pro fra Statens Kartverk).  Disse koster 7-800 kroner pr. stk.  Dvs. at dersom man skal dekke hele Norge er gps'en i seg selv den minste kostnaden.  Vær klar over dette.  Det er korrekt kommentert at disse finnes på nett, men slikt kan man vel strengt tatt ikke oppfordre til.

 

SÅ man kan kjøpe ekstra minnekort til Colorado og den har bra batteri?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt GPS i mange år, ulike varianter.  Den jeg har nå er en Garmin Etrex Legend HCx.  Den er jeg meget godt fornøyd med.

 

Jeg har også brukt 60CSx, Colorado og Oregon (touch-display).  60CSx er i praksis tilsvarende den jeg har, men med noe større skjerm.  De 2 andre har en noe annen software, samt mulighet for 3d kart.

 

Etter min oppfatning er det aller viktigste på en GPS, gitt at funksjonene er noenlunde tilsvarende, batterikapasitet.  Der kommer Etrex Legend i en særstilling - med lithium batterier har den i praksis dobbelt batterilevetid i forhold til de andre nevnte.  Dette som følge av mindre dill-dall, mindre skjerm, etc.

 

Det nest viktigste er starttid og orienteringstid i forhold til satelittene.  Her kommer også Etrex meget godt ut.

 

Sist, men ikke minst - dersom den skal benyttes på vinterstid med votter/hansker er det lettere med knappe-navigering enn hjul og touch.  Også her kommer Etrex best ut.

 

Jeg ville følgelig anbefalt Etrex Legend HCx.

 

Når det gjelder praktisk bruk av gps er jeg - i all beskjedenhet - erfaren.  Det å legge opp ruter på PC ved hjelp av Mapsource, overføre de til google-earth for å følge rutene i det virkelige terrenget - gjerne i horisontvisning hvor du ser dalfører etc. i 3d - gir en utrolig flott ruteplanlegging.  De aller fleste bruker ikke gps'en på denne måten, men er fornøyd med å få en sporlogg etc.

 

Det man da skal huske på er at GPS'en uten forhåndsdefinerte ruter i praksis er helt verdiløs til å orientere seg med dersom man ikke har papirkart ved siden av.  Skjermen er rett og slett for liten til at kartverket i seg selv er nyttig - man får ikke nødvendig oversikt.

 

 

 

 

Hva synes du om Colorado vs 60CSx, skiller kr 600.-

 

DF

 

Colorado er mer fancy, men den har styrehjul.  På sommerstid er det ok, men jeg bruker min mye om vinteren.  Av og på med votter er en uting.  Spørsmålet er hvilket bruksmønster du har.

 

En ting til:  Den lille 'x-en i navnet er viktig.  Den betyr at enheten har spor for minnebrikke (SD-micro).  Mulig at man ikke får kjøpt disse modellene uten x i Norge, men det gjør man i utlandet.  For å få inn en akseptabel mengde kartblad må man som regel ha ekstra minnebrikke - de uten x er således IKKE å anbefale.

 

Norge består av ca. 20 kartpakker (Topo pro fra Statens Kartverk).  Disse koster 7-800 kroner pr. stk.  Dvs. at dersom man skal dekke hele Norge er gps'en i seg selv den minste kostnaden.  Vær klar over dette.  Det er korrekt kommentert at disse finnes på nett, men slikt kan man vel strengt tatt ikke oppfordre til.

 

SÅ man kan kjøpe ekstra minnekort til Colorado og den har bra batteri?

 

DF

 

Den har i utgangspunktet veldig bra med intern-minne, i tillegg til at du kan sette i ekstra minnekort.

Batterikapasitet er tilsvarende 60CSx - 15 timer.

 

Se forøvrig hjemmesiden til Belanor - der kan du sammenligne ulike modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville også anbefalt Garmin 60 CSX

 

jeg har ikke en selv, men kommer til å invistere i en...

 

Det jeg har hørt er at Garmins gps 60csx har en fiskekalender som skal kunne forutbestemme når det er best fiske for din nåværende posisjon.

 

om denne er så nøyaktig og pålitelig på dette er usikkert, men uansett en kul funksjon som kan være verdt å teste ut.

 

har noen av dere som har denne testet BETT funksjonen i 60CSX'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettfunksjonen har jeg hørt om og tror du ikke skal legge så mye vekt på den...

 

Sett deg heller inn i tid på året, soltimer, PH, barometertrykk, tid på døgnet, fisketrykk, TF-hype, breddegrader, grunnforhold, gyteforhold, vannføring, temperatur og noen hundre faktorer til ;)

 

Edit: 2x "fisketrykk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...