Gå til innhold

hvor mye backing?


moonfisher

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvor mye backing har dere på sjøsnellene deres?

Ettersom jeg tidvis i den varme sesongen prøver meg på havabbor føler jeg at jeg burde ha endel i tilfelle storeslem selv skulle slå seg på, kanskje 150m.

Noen som har erfaring med fireline som backing? Har en mistanke om at det kan bli problematisk med tanke på floker, men har noen prøvd?

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs også hvor tynn backingen er. men jeg har over 100 meter på alle mine! på "synk7-snellen" har jeg 200 m! det holder i massevis! et godt tips er å påføre backingen slik at den sitter ganske stramt rundt spolen.

 

edit: fireline blir fort tørt, og krøllete og tåler absolutt ikke stein...normal backing varer leeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvor mye backing har dere på sjøsnellene deres?

Ettersom jeg tidvis i den varme sesongen prøver meg på havabbor føler jeg at jeg burde ha endel i tilfelle storeslem selv skulle slå seg på, kanskje 150m.

Noen som har erfaring med fireline som backing? Har en mistanke om at det kan bli problematisk med tanke på floker, men har noen prøvd?

 

Moonfisher

 

90m med 20lbs på sø-snella mi. får ejg en fisk som drar av det + line på maks brems uten at fortomen ryker, da har jeg på feil fortom :D

 

ørret snellene har jeg fra 30-50m 20lbs, ser ikke behovet for mer, uansett fisk. er alltid mulig å følge etter fisken.

 

på min gt11 har jeg ca.190m med 30lbs, men dette kun for å fylle snella så det ikke ser tåpelig ut...

 

tror ikke du trenger 150m for å fiske HA, med mindre du skal bruke lett ørretutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har mer enn ca 50m på #8 stanga mi og har ikke vært betydelig plaget av fisk som tar for seg av dette. Sø er heller ikke kjent for altfor voldsomme utras, men om en norgesrekord-HA skulle ta turen ville jeg nok følt meg bedre med en velfylt spole.

Det er selvfølgelig avhengig av fortom fordi snørets motstand i vannet vil føre til at det ryker. Fisker ikke HA med ørretfortom nei!

 

Er ikke så bereist innen backing, men det bygger jo ganske mye. Noen tips til tynn men sterk backing?

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er mange som velger microdynema.....for enkelhetsskyld...FireLine, da kan du fra på flere hundre meter....dersom du har biltema inærheten så er den billigst der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange som velger microdynema.....for enkelhetsskyld...FireLine, da kan du fra på flere hundre meter....dersom du har biltema inærheten så er den billigst der

 

hehe slik som Steffen91 her på forumet har gjort, han packer 200 meter backing på #2`er stangen sin :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0,23 mm Power Pro (multi) med bruddstyrke på 15 kg på alle mine fluesneller, uansett klasse.

Har faktisk mest på det letteste utstyret. På tyngere utstyr har jeg rundt 100 meter.

Skulle du slumpe borti storsei eller voksen lyr kan snella bli irriterende tom....

Fire Line vil jeg fraråde da det tåler ekstremt lite mekanisk slittasje. I tillegg er det veldig glatt.

 

http://www.seeberg.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=30&category_id=22&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg har bortimot 200m på #3 snella mi, men det er selvf. bare for å fylle opp.

God gammel backing er sikkert vel og bra det, er bare usikker på om det bygger litt mye....

 

Sjekka akkurat og det er oppgitt å skulle være plass til 140 yards (128m.) 20 lbs backing + WF #7 på snella, så det skulle jeg vel føle meg greit komfortabel med.

 

Takker for svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest staffan@epost.no

jeg gjør som regel slik:spol lina stramt på først, knyt backinga på midlertidig, spol til det er et klarrom til snelle gavlene på 7-8 mm

gå ut i en park eller et jorde, dra det hele av, spol på igjen, da blir det passe med line........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...