Gå til innhold

hvilket redigeringsprogram...?


Bård H Bjerkeli

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for alle svar og tips.

 

Man kan ikke "jobbe" i lav oppløsning, for så å få full HD etterpå ! Hvis kameraet har harddisk, flash etc. så kan alt materialet først overføres til maskinen. Kamera som tar opp rett på plate er ikke mye tess til etterbehandling...

 

Poenget med å lage arbeidskopi i lavoppløsning er at da oppnår man omtrent det Espen foreslår - man kan finne klipp-tidspunkter og mekke sammen greiene og se hvordan det funker i lav oppløsning, og når man etterhvert kommer frem til det produktet man ønsker så sitter man med alle tidspunktene for når alle klipp og lydfiler m.m skal inn, også kan man legge inn alt det i den opprinnelige HD-redigeringa. Arbeidskopien brukes kun som arbeidskopi - den vil aldri brukes i det ferdige produktet. Hvis det var forståelig?...

 

Når det gjelder bruk av ekstern harddisk så har jeg bestemt meg for å gå for en med eSATA, så slipper jeg å bekymre meg over hastigheten. Problemet er bare at jeg først må få meg eSATA på PC'n  ;)

Men, dette er i og for seg ikke noe problem, for det er jo en ypperlig unskyldning til å kjøpe ny PC. Kjenner jeg har lyst til å bygge et monster etter å ha sjekka hardware.no... Detta blir gøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tips.

 

Man kan ikke "jobbe" i lav oppløsning, for så å få full HD etterpå ! Hvis kameraet har harddisk, flash etc. så kan alt materialet først overføres til maskinen. Kamera som tar opp rett på plate er ikke mye tess til etterbehandling...

 

Poenget med å lage arbeidskopi i lavoppløsning er at da oppnår man omtrent det Espen foreslår - man kan finne klipp-tidspunkter og mekke sammen greiene og se hvordan det funker i lav oppløsning, og når man etterhvert kommer frem til det produktet man ønsker så sitter man med alle tidspunktene for når alle klipp og lydfiler m.m skal inn, også kan man legge inn alt det i den opprinnelige HD-redigeringa. Arbeidskopien brukes kun som arbeidskopi - den vil aldri brukes i det ferdige produktet. Hvis det var forståelig?...

 

Proxy editing kalles det (i Adobe-verden ihvertfall) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tips.

 

Man kan ikke "jobbe" i lav oppløsning, for så å få full HD etterpå ! Hvis kameraet har harddisk, flash etc. så kan alt materialet først overføres til maskinen. Kamera som tar opp rett på plate er ikke mye tess til etterbehandling...

 

Poenget med å lage arbeidskopi i lavoppløsning er at da oppnår man omtrent det Espen foreslår - man kan finne klipp-tidspunkter og mekke sammen greiene og se hvordan det funker i lav oppløsning, og når man etterhvert kommer frem til det produktet man ønsker så sitter man med alle tidspunktene for når alle klipp og lydfiler m.m skal inn, også kan man legge inn alt det i den opprinnelige HD-redigeringa. Arbeidskopien brukes kun som arbeidskopi - den vil aldri brukes i det ferdige produktet. Hvis det var forståelig?...

 

Proxy editing kalles det (i Adobe-verden ihvertfall) 8)

 

Takk!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tips.

 

Man kan ikke "jobbe" i lav oppløsning, for så å få full HD etterpå ! Hvis kameraet har harddisk, flash etc. så kan alt materialet først overføres til maskinen. Kamera som tar opp rett på plate er ikke mye tess til etterbehandling...

 

Poenget med å lage arbeidskopi i lavoppløsning er at da oppnår man omtrent det Espen foreslår - man kan finne klipp-tidspunkter og mekke sammen greiene og se hvordan det funker i lav oppløsning, og når man etterhvert kommer frem til det produktet man ønsker så sitter man med alle tidspunktene for når alle klipp og lydfiler m.m skal inn, også kan man legge inn alt det i den opprinnelige HD-redigeringa. Arbeidskopien brukes kun som arbeidskopi - den vil aldri brukes i det ferdige produktet. Hvis det var forståelig?...

 

Når det gjelder bruk av ekstern harddisk så har jeg bestemt meg for å gå for en med eSATA, så slipper jeg å bekymre meg over hastigheten. Problemet er bare at jeg først må få meg eSATA på PC'n  ;)

Men, dette er i og for seg ikke noe problem, for det er jo en ypperlig unskyldning til å kjøpe ny PC. Kjenner jeg har lyst til å bygge et monster etter å ha sjekka hardware.no... Detta blir gøy!!!

 

Dette var en helt vanlig måte å jobbe på for ikke mer enn 3-4 år siden. Nå er alt billigere og mer tilgjengelig, ergo er det få som jobber slik i dag. Dere har sikkert hørt uttrykkene 'online' og 'offline' redigering, og 'online prosessen besto bl.a. av å lage en høyoppløselig versjon av den ferdige filmen vha. en såkalt EDL (edit decision list) med inn- og utpunkter.

 

Nå er det fortsatt ikke vanlig å jobbe med ukomprimert HD. Det er det ikke mange som har plass og/eller råd til av oss dødelige. HD formatene vi snakker om i denne tråden har høy komprimering.

 

En ting å merke seg ved bruk av lavoppløselig arbeidskopi er at ofte så setter maskineriet i kameraet begrensninger for hvor nøyaktig klippene blir når man kjører til høyoppløselig. Så det kan bli bom på noen frames her og der ved bruk av tape.

 

Jeg tok utdanningen min på Avid Media Composer, både PC og Mac basert. Avid er et flott program, men i dag jobber jeg på Mac og FC Studio med tilbehør. Det er mange hardcore Avid redigerere som har gått over til FCP. Du får rett og slett mye mer for penga, og enorme valgmuligheter.

 

Men som Odd sa så er alt behovsavhengig. Skal man bare slenge sammen noen enkle snutter her og der så klarer man seg med de billigere løsningene. Det tar lang tid å lære seg de tyngre programmene rent teknisk. Det kreative tar enda lenger tid. Og det KAN man faktisk lære seg med meget enkle midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dette kan du mer om enn meg sjef :) Mitt svar dreide seg ikke om metoden du beskriver, Jeg bruker også FCS vettu.... Selvfølgelig er HD video komprimert "inn", 1 time importert HD film tar jo mindre plass enn 1 time SD film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksterne firewire disker er nesten gratis i dag, det samme er litt ram til. Tror hva slags software man bruker har vel så mye å si. Dropp Vista, her bruker operativsystemet så mye RAM i seg selv at det er latterlig :)

 

Bruker Apple selv, og er ikke vant til at alt går så mye tregere bare på grunn av at harddisken er nesten full...

 

Jada-jada, nå må ikke Mac-disiplene bli så selvgode at det grenser til det komiske, da.

 

Sakset fra test av Power Mac G5:

 

What happens to speed as the drives fill up?

When I tested the "END" or inner tracks (90% full) of the SATA array, we measured half the speed as the outer tracks. If you plan to fill up your drives, you may find the performance toward the end unacceptable. The lowest quality uncompressed HDTV footage requires 120MB/s sustained write speed (see graph below).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sant. G4 hadde heller ikke store problemer med dette... Uansett er ikke dette ment å være en PC versus Mac diskusjon, selv om det er lett å elske Mac til video, bilder, musikk, grafikk, web design etc. :) Å ja, stemmer det, er flere spill til PC :) Det er da spillere kjøper feks. xbox, som til alt overmål kom først med 2 G5 prossesorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller betyr PC noe annet enn "personal computer"? Virker som enkelte mener "PC" og Microsoft er synonymt med hverandre.. ???

 

Smak på ordet da! :rolleyes:

 

edit: enhver pc med medium specs gruser xbox 360 i grafikk og generell ytelse, det er ikke akkurat en hemmelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har lyst til å bygge et monster etter å ha sjekka hardware.no... Detta blir gøy!!!

 

Kan jeg komme med et forslag? SSD i raid5 til system med x-antall SAS-disker som lagring?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er det bare meg eller betyr PC noe annet enn "personal computer"? Virker som enkelte mener "PC" og Microsoft er synonymt med hverandre.. ???

 

Smak på ordet da! :rolleyes:

 

edit: enhver pc med medium specs gruser xbox 360 i grafikk og generell ytelse, det er ikke akkurat en hemmelighet

 

NEI, akkurat... Microsoft suger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller betyr PC noe annet enn "personal computer"? Virker som enkelte mener "PC" og Microsoft er synonymt med hverandre.. ???

 

Smak på ordet da! :rolleyes:

 

edit: enhver pc med medium specs gruser xbox 360 i grafikk og generell ytelse, det er ikke akkurat en hemmelighet

 

NEI, akkurat... Microsoft suger :)

 

Argh.. Hva i alle dager mener du ?

Om det er xbox du sikter til så er det jo latterlig logisk at om man putter ett sett med hardware i en konsoll så binder man seg til ett sett med hardware.

Denne hardwaren kan ikke byttes ut på lik linje som jeg kan.. skjermkort, ram, cpu og hele grauten. Derfor vil en pc uansett dra fra en konsoll one day or another..

 

Men selvfølgelig om Apple hadde lagd en konsoll så ville den ha eid pc`r 1000 år fremover, right?  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hva snakker vi om? Er ikke dette en tråd som handler om noe annet??? Drit i denne diskusjonen.....

Beklager men lurte på hva du mente med "Microsoft suger".. Virket litt meningsløst å ikke svare på den 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ehh... hva jeg mente? Ikke annet enn at det meste derfra har vært en tragedie i 30 år... Sikkert andre meninger.. Samma det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony Vegas funker jo det åsså. :P

Pinnacle funker bra når du importerer filer uansett firewire, usb , kasset eller minnekort, ikke noe problem.(jeg bruker firewire)

Brukervennligheten du får med pinnacle 10,11 eller 12 er for den jevne amatør noe (jeg) vil anbefalle. Grunnen til at jeg droppet dette programmet var at da jeg kjøpte mitt HDV kamera, var vanlig dv mest pop, og pinnacle klarte rett og slett ikke å rendre (lage, whatever) mine prosjekter. Korte snutter ingen problemer. Prosjekter på over en time som tar litt tid, hvis du velger output i beste kval ble rett og slett håpløst.

Tre netter med heng på maskinen (og det kommer ikke av windows ;) førte til at jeg lasta ned en prøveversjon av Vegas for å se hvordan detta funka. Bruker Vegas idag og har ikke hatt problemer siden.

Tenk gjennom hva du skal lage, hvilke krav du har og hvor ofte du skal jobbe med redigeringsprogrammet du velger. "Drag and drop" er fint for oss som gjør dette en gang i blandt, andre programmer med et annet buker grensesnitt vil kaste bort tiden din hvis du bruker det en sjelden gang. Jeg husker ikke alltid hvordan jeg fikk til det jeg gjorde i den snutten jeg lagde for et år siden. Men for all del , det å gruble over dette synes jo noen er kult det åsså. Får du dilla så kjøp det beste, ikke før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... hva jeg mente? Ikke annet enn at det meste derfra har vært en tragedie i 30 år... Sikkert andre meninger.. Samma det...

 

Pål.. dine argumenter får meg til å gå i et modus jeg bruker når jeg snakker med små barn.. vet ikke hvorfor :rolleyes:

Men for å svare med et spørsmål; hvorfor i alle dager eksisterer Microsoft idag hvis de har vært en tragedie i 30 år? Ærlig talt.. tenker du deg om før du skriver?

 

Òg ikke kom med virussladder, for om du har _litt_ nettvett er ikke det et problem.. da mener jeg litt

 

edit: Markedsandeler november 2008. Rekordlavt år for MS

OS.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis du ikke har skjønt det, så får jeg forklare: Hele diskusjonen vi satte igang er i BABY-modus, derfor bare vås og usakligheter, litt sånn som det er med babyer.. Eller 2 idioter som (i dette tilfellet oss) setter igang "farenminersterkereenndin" debatt på grunn av 2 datagiganter som er ute etter penga våre. PUNKTUM :)

 

Poenget mitt må rett og slett være at mange Mac brukere opplever bla. videoredigering veldig profesjonelt, innovativt og lett å lære. Må jo være lov å si dette uten at man er fanatiker etc. Utrolig i diskusjoner hvor mange som hiver seg på for å "angripe" de som kommer med svar til trådstarter UTEN og komme med noe konstruktivt til selve debatten...

 

Når det gjelder kakestykket du dro frem, ville det sett likt ut hvis du tok alle Golf bileiere i verden og satte opp mot de som har Rolls Royce. Uansett kakestykke; jeg vet hvem bil JEG ville kjørt :) Kan vi stoppe denne diskusjonen nå, eller må vi virkelig kjøpe voksenbleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Pål.. dine argumenter får meg til å gå i et modus jeg bruker når jeg snakker med små barn.. vet ikke hvorfor :rolleyes:

Men for å svare med et spørsmål; hvorfor i alle dager eksisterer Microsoft idag hvis de har vært en tragedie i 30 år? Ærlig talt.. tenker du deg om før du skriver?

 

 

 

PS. OG det må være lov å si: takk, det samme til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har lyst til å bygge et monster etter å ha sjekka hardware.no... Detta blir gøy!!!

 

Kan jeg komme med et forslag? SSD i raid5 til system med x-antall SAS-disker som lagring?  ;D

 

Hehe... faen, penga får bein å gå på når man setter seg ned og begynner å skrive ønskelista for PC-bygging. Plutselig sitter jeg inne med masse info om hvilke transformatorer man skal styre unna i powersupply'en og sånt  :-[ Blir faen meg dyrere enn å kjøpe ferdig, jo. Men så blir det (forhåpentligvis) raskere enn lynet og da  ;D

 

Når det gjelder SSD, så har jeg tenkt å kjøpe det, ja! Men bare en beskjeden en som jeg skal kjøre OS'et fra. Det er for dyrt å ta'n helt ut på den fronten enda.

 

PROBLEMET(!) er jo at Microsoft fortsatt bare kan tilby Vista, og akkurat dét er det helt uaktuelt å gå i anskaffelse av. Vurderte å få tak i 64 bits XP til en billig penge inntil Windows 7 kommer, men det kan vise seg å ikke være så enkelt å få til. Tipper jeg enten legger inn 32-bits XP'en jeg allerede sitter med til å begynne med, og installerer Win 7 når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...