Gå til innhold

En stangbyggers gleder og sorger


Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

ai ai ai! Dette var lekker Terje!

Holker i glassfiber (faktisk!), skal si det stilles store krav til en ekte puriststang  ;)

Rett og slett nydelig!!

PS: Flott snelle forøvrig, men akkurat her kommer den litt i skyggen  :D

Takker så mye for det, Lars Vegas :D

Var forøvrig ute å testa stanga nå med Cortland SYLK snøre #6 (farget og kokt)

Fy faen for en kombinasjon :D :D

Vidar, stanga har en syk trøkk i bånn. JEG ER KJEMPEFORNØYD, du har truffet innertier på bestillingsverket ;D ;D........ noe jeg forøvrig regna med at du ville :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette ser dritbra ut Terje! Gratulerer så mye! Gleder meg til å se den live. Blir langhelg på meg i Rena fra onsdag, siste uke i juni. Hvis kvarven fortsatt er åpen for fiskeloffere med telt da? :D Regner i så fall at stanga kan sees der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette ser dritbra ut Terje! Gratulerer så mye! Gleder meg til å se den live. Blir langhelg på meg i Rena fra onsdag, siste uke i juni. Hvis kvarven fortsatt er åpen for fiskeloffere med telt da? :D Regner i så fall at stanga kan sees der.

Takker så mye, Stian :D

Selvfølgelig er Kvarven åpen for fiskeloffere med telt :D :D

....... og JA, stanga kan prøves der ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Gratulere med ny stang Terje,forøvrig den beste canestanga jeg har prøvd :)

Det snellefeste er skikkeligt lekkert,slik vil jeg ha :rolleyes:;)

Håper å få testet ferdig produkt engang jeg også,selv om jeg vet den er kastbar ;)

  Roger

Takk for det, Roger.

Du vet hvor du finner den i sommer :D

Den er enda bedre nå som alt sitter fast og ikke rører på seg :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Endelig litt vindstille og da ble det ny testing både med det grønne Highwater og Cortland SYLK.

Konklusjonen min er at det grønne Highwater fungerer best.

Grunnen er at stanga er skikkelig dyp i utgangspunktet og siden det grønne Highwater i #5 er noe lettere enn SYLK i #6 så stikker Highwater av med seieren.

Stanga oppleves hakket raskere med Highwater og jeg får bedre kontroll på lina uten at det går på bekostning av lengde og presisjon.

Highwater er rett og slett en fantastisk god line og jeg gleder meg til det nye kommer på markedet :D

Cortland SYLK i #6 fungerer fantastisk på Sweetgrass #5 stanga, så den kombinasjonen skal være med på mange turer i sommer :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Gleder meg til å se og teste Terje :)

Fordi om jeg antagelig ikke kommer il å klare å kaste med den, så kan jeg i hverfall se på den :)

Ser veldig pen ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Gleder meg til å se og teste Terje :)

Fordi om jeg antagelig ikke kommer il å klare å kaste med den, så kan jeg i hverfall se på den :)

Ser veldig pen ut :)

Takk for det, Henning :D

Du klarer fint å kaste med den, det krever bare litt tilvenning.

Nå fikk jeg forresten nok en aha opplevelse når det gjelder snører.

Fant frem et Lee Wulf Triangle Taper i #5 og kokte det og farga det i orange (tidligere farget gult).

Smørte det opp og gikk ut i hagen for å teste.

Det ble en hyggelig opplevelse og nå har jeg et luksusproblem for Triangle Taper´n var den som gav den beste opplevelsen i dag :D

Kjempecombo ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye, Bo og Sigve :D

Preben fikk forøvrig prøve stanga i dag, og makan til lovord fra han har jeg sjelden hørt :D :D

Han sa rett ut at denne stanga er noe av det beste om ikke den beste stanga han har kasta med uavhengig av type materiale (carbon, glass, bamboo) :D :D ...... og han kødde ikke!!!!!!!

Det må vel være en god attest for stengene dine, Vidar ;D ;D

Selv står jeg bare å smiler mer og mer for hvert kast, så JA detter er virkelig snadder :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvor lenge blir Preben, Terje? Hadde vært hyggelig å møte han igjen

Han og Staffan blir etter all sannsynlighet frem til 4 juli.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt, Terje. Glad du er fornøyd.

Torbjørn:

Tror glassfiberskjøten vil klare seg fint. Har også laget en tilsvarende i karbon som er på vei til testing nå.

Konseptet er jo ganske likt de etter hvert så populære bambusholkene. Grunnen til at jeg satser på glass/karbonholker er at disse lett kan skiftes. Noe som er vanskelig med de fleste bambusholker.

Denne typen skjøt egner seg spesielt godt på flerdelte og kraftige stennger. Man sparer litt vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for skryt, Terje. Glad du er fornøyd.

Torbjørn:

Tror glassfiberskjøten vil klare seg fint. Har også laget en tilsvarende i karbon som er på vei til testing nå.

Konseptet er jo ganske likt de etter hvert så populære bambusholkene. Grunnen til at jeg satser på glass/karbonholker er at disse lett kan skiftes. Noe som er vanskelig med de fleste bambusholker.

Denne typen skjøt egner seg spesielt godt på flerdelte og kraftige stennger. Man sparer litt vekt. 

Jeg er superfornøyd :D :D

Har stått ute i hagan i halvannen time nå og bare smilt stort, den er bare så digg ;D

Tørrbjørn:

Takker så mye :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg lest denne tråden fra ende til annen, det tok sin tid men du verden så interessant og til tider lattervekkende lesning det var. Tok meg i å le høyt for meg selv når jeg leste dette innlegget av Vidar.

Først nå skjønte jeg dette med "dyrets tegn", og når jeg skjønner sammenhengen forstår jeg hvorfor det var noen fra Rogalandstraktene som reagerte.

Tipper dere ble så skremt at hele bedehuset ristet

Kan berolige alle med at stangproduksjonen er helt blottet for okkultisme, rent bortsett fra at jeg alltid streber etter å lage stenger som gir en magisk fiskeopplevelse

Er selv ingen erfaren fluefisker, har fisket en litt med flue siden ganske ung alder, men i det siste har jeg virkelig blitt bitt av basillen. Tilbringer nå mye av den tiden jeg har til overs i elva, foran bindestikka eller på å saumfare fluefiskesidene på nett i søken etter kunnskap om alt denne hobbyen har å tilby. Entomologi, kastevitenskap, bluebinding, utstyr og stangbygging, det er ikke rent lite en stakkar må sette seg inn i :)

I det siste har jeg lekt litt med tanken av å gå til innkjøp av en cane-stang (og denne tråden har på ingen måte satt en demper på lysten), men som en kommende student på 21 år, er ikke kapitalen akkurat tilstrekkelig med tanke på en av Vidars funksjonelle kunstverk (for det er det det er!), finere håndverk skal man lete lenge etter. Stengene er en fryd for øyet, og i følge de som har prøvekastet dem virker det som funksjonaliteten er fult på høyde med utseende (om ikke enda bedre). Så siden pengeboka ikke tillater en av Vidars drømme stenger, så skal ikke dette sette en stopper for lysten på cane-stang, får bare nøye meg med noe som sikkert ikke når Vidars stenger til korken, men som kanskje gir meg mersmak på bambusfiskeriets gleder. Tenkte å gå til innkjøp av en Zhu's rod i klasse 3 eller 4 fra eBay, da denne prisklassen passer meg bedre i disse tider.

Men med det må jeg nesten be deg Vidar om en tjeneste, vær forsiktig med dette formaldehydlimet da! Om noen år er det kanskje sånn at jeg kan ta meg råd til en av dine stenger, og det ville vært leit om den eneste muligheten er å kjøpe brukt (noe jeg regner med kan bli vanskelig, for hvem vil vel noensinne kvitte seg med en slik stang, eneste mulighet er vel da kanskje ved et dødsbo, kanskje din egen også. Hvis du ikke er forsiktig :-\). Synes det samspillet mellom bygger og kjøper er veldig appellerende, tenk å få en custom bygd stang etter sine egne premisser (med innspill av en erfaren fisker og bygger som deg selv), det er jo nesten for godt til å være sant. Og prisen på rundt 10 lapper er jo nesten skammelig lav med tanke på all tid jeg ser du legger ned i stengene dine, du virker veldig profesjonell og ikke minst grundig i arbeidet ditt, det står det stor respekt av!

Til slutt vil jeg bare bare ønske deg lykke til videre og håpe på at flere får opp øynene for det du skaper. Regner vel med at ventelistene på stengene dine blir ganske lange etter hvert som flere får sett og kanskje prøvd dem. Vil også gratulere de som allerede har en av Vidars stenger i hus, regner med det blir en av de mest kjære eiendelene til mange. Men nå må dere for all del være til stede på alle messer og slikt dere kan, la folk få se, føle og prøve stengene deres så kanskje enda flere sender en bestilling til Vidar.

MVH Lappi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tillater meg å gi denne tråden litt "kunstig åndedrett".

Tråden ble jo i sin tid stoppet av sjefen sjøl pga av kritikk fordi jeg drev med bygging av canestenger profesjonelt (profesjonelt i betydningen "registrert som næringsdrivende").

Siden nyttår har dette endret seg. Jeg har konkludert med at det å bygge og selge stenger som næringsdrivende, ikke innebærer noen fordeler, hverken for meg eller kundene. Stangbygging har uansett ikke vært noe reelt levebrød i disse årene . Det er i hovedsak andre inntektskilder som har holdt skuten flytende.

Derfor har jeg avviklet mitt enkeltmannsforetak, og er vel igjen pr definisjon innenfor reglene for formidling av kunnskap, ideer og synspunkter i forumet?

At firmaet er avviklet betyr ikke at jeg har sluttet å bygge stenger, jeg gjør det bare igjen på hobbybasis, noe som betyr at jeg igjen har kontroll over produksjonstakten selv.

Det er ikke til å legge skjul på at det å ha X antall stenger på vent i ordreboken når sesongen nærmer seg innebærer en betydelig grad av stress. Som hobbybygger kan man i større grad bestemme tempoet selv, noe som betyr mye når man er opptatt av detaljer.

Faktum er at jeg det siste året egentlig har vært drittlei stangbygging og fluefiske i sin helhet.

Heldigvis begynner jeg nå å kjenne litt på den gode gamle kriblingen igjen. Jeg pjusker på verkstedet med nye "maskiner", og sitter på kveldstid fordypet i bøker med gulnet papir om taperinger, herdetider, synspunkter om Garrisons feilaktige fordeling av splittene i en stang etc.

Faktisk har jeg endelig ordentlig lyst til å bygge stenger igjen - det begynner å bli en stund siden sist...

Så har jeg lyst til å fiske. Drit i Aurivilli og ignita. Til sommeren skal jeg til Voss og fiske småørret i de samme elvene og fjellvannene jeg gjorde for 30 år siden. Fisk som skal kakkes, stekes, og spises med rømmesaus - back to basic!

Alt blir perfekt dersom jeg får neste generasjon med på turen :D

Før det skal det bygges noen stenger, og kanskje legges ut et par bilder på forumet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg riktig, er dette et valg du selv er fornøyd med og jeg sier derfor HURRA  :D

Skal bli moro å følge med under dine byggeprosesser i fremtiden. Kastet forresten med TrueArc "Stigandr" i går. Blir fortsatt mo i knærne av den... For å gjøre en lang historie kort, det blir nok hovedstangen min dette året også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...