Gå til innhold

Simms StreamTread™ Vadesko


Petter L

Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Er det noen som har erfaring med simms sine vadesko med Vibramsåle eller andre vadesko med gummisåle?  ???

Trenger noen vadesko som kan benyttes på lengre turer i fjellet.

Har erfart at bruk av filtsåle fører til en del tryningser og ødelagt utstyr.. :'(

 

Takker og bukker for alle innspill ;D

 

Hilsen Petter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Er det noen som har erfaring med simms sine vadesko med Vibramsåle eller andre vadesko med gummisåle?  ???

Trenger noen vadesko som kan benyttes på lengre turer i fjellet.

Har erfart at bruk av filtsåle fører til en del tryningser og ødelagt utstyr.. :'(

 

Takker og bukker for alle innspill ;D

 

Hilsen Petter

 

 

 

Ja, jeg tråkket rundt i Korkers sine på høyfjellet i sommer. Korkers Guide mod

Det blir ikke siste gangen :D

Ikke bare at jeg enkelt skifter ut gummi med filt på de avtagbare sålene, men det er en fryd med sko som sitter så godt på foten og samtidig er lette å bære rundt utenpå sekk.

Dvs. Med et par ekstra tykke sokker oppi kunne de sikkert ha gjort marsj støvler overflødig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.Jeg har Simms L2 og de har gummisåle.Jeg syns de er knallbra..gode over og under vann :D.

 

Har selv disse skoa, med filt og med gummisåle. Trur det er 3 eller 4 sesonger nå, meget bra. Ting jeg synes er positivt er hvordan skoen fungerer når jeg ikke fisker , dvs går og går, går mye og her tilfredstiller de på alle mulige måter, ikke minst gummisålen som hindre div tryning på på land.(faktisk en av få ganger en stang har blitt brekt) :) De er meget stabile men noe smale, store føtter vel.......

Jeg har små og trives(42-43). Av alle vadesko jeg har hatt er disse de som virker mest solide, de ligger ute om vintern og blir ikke spesielt godt tatt vare på, men ingen tegn til slitasje her. Bytta lisser på gummisåleskoen to ganger, skoen ser " nesten"  ny ut.

I elver med mye rullestein er ikke gummisåle etter mitt syn like heldig. Gummi mot stor rullestein er direkte farlig. Aldri vært redd for stuntvading men akkurat i nevnte situasjoner blir jeg stiv. L 2 kan jo broddes, men så langt har jeg ikke kommet ;) Da drar jeg frem filtversjonen :D

 

Avtagbaresåler som Stig nevner kan jo væree løsningen, korkers ser jo bra ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men men.....

 

En av hovedgrunnene til at Simms har begynnt med gummi "sko", er faren for "smittsomme" vann baserte parasitter her borte i USA.  Feltsaalene er "umulige" aa vaske rene fra parasitter, og det er en big deal over her.

 

De fleste av de stoerre vadesko produsentene har no gummisko i utvalget sitt.

 

mvh,

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at Vibram går for å være så veldig bra. Det er Vibramsåle på alle fjellskoa jeg har og har hatt(virker ikke som det er mulig å få tak i annet). De er jo forferdelig glatte på steiner og fjell. Det er også velkjent i klatremiljøer at Vibram(bl. a på Scarpa klatresko) lager dårligere såler med tanke på friksjon enn andre merker(Stealth C4 etc..)Converse All Star er kanskje de med best grep uansett hvor man trår. Får kjøpe noen i str47.. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Robban sier; Gummisåle og glatte rullestein er farlig, kort og godt!!

jeg hadde en gang et par scierra sko som hadde filt med studds, uten fjæring...også meget, meget skummelt. Turde knapt vade i svenske skoger med bare store super glatte mørke rulle stein i humus farget vann. Jeg følte meg meget handicapet....heldigvis tok fisken mye tørt ;D

 

Jeg liker kombo med avtagbar filt og gummi meget godt. Gleder meg enda mer til gummisåle/studds med fjæring  ;)

Eller var det for mye å håpe på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det deg Petter? :D

Ja. da vet du jo hvor "skoen trykker" ;)

 

Artig, velkommen til forum....ikke still for mange vanskelige spørsmål fremover nå da ;D

 

 

er nok meg ja.. sist jeg så etter :-\

Med det nivået jeg ligger på tror jeg ikke det blir så mangen vanskelige spørsmål, men heller dumme og uforståelige spørsmål  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at Vibram går for å være så veldig bra. Det er Vibramsåle på alle fjellskoa jeg har og har hatt(virker ikke som det er mulig å få tak i annet). De er jo forferdelig glatte på steiner og fjell.

 

Vibram lager vel sånn cirka 100 forskjellige gummiblandinger  :) Vibram er bare et merke - ikke en såle. Akkurat som Xerox ikke betyr kopimaskin, men bare er en type kopimaskin  ;D 

 

Og grunnen til at Vibram lager harde gummiblandinger i fjellsko, er fordi at en person som bruker fjellskoene sine normalt hardt ikke skal være nødt til å skifte sko etter én måned, men kan ha skoene i en hel sesong  :)

De kunne sikkert ha laget en supermyk fjellsko- såle som satt som støpt til enhver stein, men som da kanskje hadde blitt utslitt på en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at Vibram går for å være så veldig bra. Det er Vibramsåle på alle fjellskoa jeg har og har hatt(virker ikke som det er mulig å få tak i annet). De er jo forferdelig glatte på steiner og fjell.

 

Vibram lager vel sånn cirka 100 forskjellige gummiblandinger  :) Vibram er bare et merke - ikke en såle. Akkurat som Xerox ikke betyr kopimaskin, men bare er en type kopimaskin  ;D 

 

Og grunnen til at Vibram lager harde gummiblandinger i fjellsko, er fordi at en person som bruker fjellskoene sine normalt hardt ikke skal være nødt til å skifte sko etter én måned, men kan ha skoene i en hel sesong  :)

De kunne sikkert ha laget en supermyk fjellsko- såle som satt som støpt til enhver stein, men som da kanskje hadde blitt utslitt på en måned.

 

Da burde de kanskje levert med forskjellige gummiblandinger og opplyst dette på skoa..? Ulik gummi til ulik bruk. Kvalitetsmessig, som nevnt med tanke på friksjon er det ihvertfall andre som ligger foran.. Kanskje jeg skal såle om fjellskoa mine sånn som klatreskoa.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la kjøp av Aquastealthsåler til mine Korkers Guide på is i påvente av de nye gummisålene, men etter hvert som det begynner å komme ut informasjon foruten produsentenes egen propaganda, blir jeg mer og mer usikker.

 

Aktørene som bruker Vibrams Idrogrip hevder de nye sålene deres skal gi 20% bedre grep enn Aquastealthen de erstatter. Hvordan de har klart å få til dette med en betydelig hardere gummiblanding er et mysterium for meg ??? Nye mønster i sålen kan kanskje ha en viss positiv effekt, men at det skal ha slike utslag har jeg veldig vanskelig for å tro før jeg ser, eller rettere sagt prøver det selv.

 

Når det gjelder Korkers, som er mest aktuelt for min del, er det for øyeblikket lite informasjon tilgjengelig om deres nye Kling-On gummisåler. I følge et videointervju fra Fly Fishing Retailer Show i Detroit i høst, skal Kling-On angivelig være 20% mykere enn Aquastealth. Dette kan slå begge veier, forutsatt at det ikke dreier seg om en forsnakkelse og det er "20% bedre grep enn Aquastealth" som gjelder for Kling-On også. Heldigvis er ikke slitasje en like kritisk faktor med Korkers' utbyttbare sålesystem, men jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til at en skoprodusent som Korkers på egenhånd skal ha klart å utvikle en gummiblanding som gir bedre grep enn Stealth Rubber (5.10).

 

Tvilen blir ikke akkurat mindre når det kommer frem at utfasingen av Aquastealth angivelig ble initiert av at vadeskoprodusentene ikke lenger har tilgang til Stealth Rubber...

 

Skulle gjerne sett en dyptgående test/sammenligning av de nye gummisålene opp mot Aquastealth og felt, og gjerne med en vitenskapelig forankring. Det er vel kanskje for mye å håpe på, men jeg kommer i hvert fall ikke til å kaste meg over Kling-On før jeg har et godt utvalg av forbrukerrapporter å basere avgjørelsen på, forhåpentligvis inkludert noen direkte sammenligninger med Aquastealth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Registrerer at Korkers har vært travelt opptatt med å kopiere mønsteret fra StreamTread redesigne mønsteret på Kling-Onsålene siden de viste dem for første gang i Denver i høst. Ikke akkurat tillitsvekkende for den nye "super-sticky-gummiblandingen" de introduserte med brask og bram :rolleyes: Likevel tror jeg absolutt endringen vil være til det bedre, så da er jeg i hvert fall et lite skritt nærmere å satse på Kling-On i stedet for Aquastealth.

 

Ref:

 

Originalmønster

klingonoriginal.jpg

 

Den nye "SteamTreadkopien"

klingonnew.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...