Gå til innhold

Hvor skal fjellturen legges? (Setesdal vesthei)


Koie

Anbefalte innlegg

Vinteren er for alvor over oss, og det er den beste tiden for planlegging og studering av kart frem mot sommeren.

 

Fjellvann er saumfart men mange vann og områder forblir uprøvd. Har fisket endel rundt Rosskreppfjorden og sørover med vekslende hell, men nå retter jeg fiskestanga mot bykleheiene.

 

Områdene vest for hovden virker forlokkende, noen som har erfaring med fiske i dette området? Jeg tenker altså Sloaros og fjellområdene rundt?

En annen mulighet er å ta utgangspunkt i Store Urevatn og fiske seg rundt i dette høgfjellspartiet. Hva tenker forumet om dette?

 

Spesifikke vann trenger jeg ikke nødvendigvis vite, men det kunne vært greit med noen grove tips til hvor turen bør legges. Andre områder i setesdalsheiene er det også bare å nevne.

Kjør diskusjon og sleng gjerne inn bilder fra turen din i setesdalsheiene.

 

 

Fjellhilsen

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hadde jakthytte i Åseral i mange år....ble sagt opp i 2009......fisk, ja......men mest småfisk....ville ikke brukt mye tid......det kan hende Koie bor på sørlandet, er ung og har begrensede transportmuligheter....men du verden så mye bedre dette ville vært

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6643795.46555%26lon%3D398343.81408%26zoom%3D11%26layers%3DB0000%26q%3Dhovden%26offset%3D0%26tab%3Daddress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at man gjerne forelsker seg i fjellområdene man "vokser opp med", og slik er det for meg. Man må rett og slett tilbake.

 

Skjønner at Setesdalsheiene er noget undervurdert, og det er litt synd for fisket har virkelig tatt seg opp de siste årene. Men heiområdet er stort, og det er slett ikke fisk i alle vatn, derfor jeg trenger tips.

 

Andre som har erfaringer?

 

Ps! Det finnes fin fisk her og. Bekkerøye rett under kiloen tatt sommeren 08 i Setesdal Vesthei  :P

 

51173_orig.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jakthytte i Åseral i mange år....ble sagt opp i 2009......fisk, ja......men mest småfisk....ville ikke brukt mye tid......det kan hende Koie bor på sørlandet, er ung og har begrensede transportmuligheter....men du verden så mye bedre dette ville vært

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6643795.46555%26lon%3D398343.81408%26zoom%3D11%26layers%3DB0000%26q%3Dhovden%26offset%3D0%26tab%3Daddress

Vilket terreng var du med på? Nå ble jeg nyskjerrig. Det er slett ikke bare småfisk i dette området. Har fått mye fin fisk der selv. Med fin fisk mener jeg fra halvkiloen og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jakthytte i Åseral i mange år....ble sagt opp i 2009......fisk, ja......men mest småfisk....ville ikke brukt mye tid......det kan hende Koie bor på sørlandet, er ung og har begrensede transportmuligheter....men du verden så mye bedre dette ville vært

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6643795.46555%26lon%3D398343.81408%26zoom%3D11%26layers%3DB0000%26q%3Dhovden%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

Det er slett ikke bare små fisk i åseral.  Men det er kanskje fint at folk tror det, da kan vi holde plassene fredelig og litt hemmelig  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er insektsmangfoldet der nå?

Det går virkelig den rette veien Staffan. Døgnfluene retablerer for full guffe. Siste jeg hørte på lista er sulfureaen :) :) :)

Det går virkelig rette veien på den fronten her i sør.

Vi sitter melakonisk og gråter oss gjennom hele mai og juni pga det som vi er vitne til her nede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke inn i det norske system (er fortsatt innstillt i det engelske) når det gjelder entomologi, men mye steinfluer fra mars, så kommer fjærmyggen, så vårfluene og olive grønn døgnfluer (str 16).  Etterhvert dominerer landinsektene (stankelbein, osv.)  Egentlig fra sen vår ut tidlig høst er det alltid en eller annen form for vårfluer.

 

Jeg beklager at jeg kan ikke være mere nøyaktig i min insekt beskrivelser, å lære med det norske sysktemet for insekt klassifikasjon er mitt neste mål  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De olivengrønne er baetis rodani Wiggy.

Av døgnfluer som jeg vet om er registrert i dette området er: rodani- vespertina- marginata- sulfurea-fuscogrisea-Alternatus eller aestivalis

Og det er sikkert flere :)

 

Takk for det.  Jeg har mye å lære, har jeg innsett, men i år skal jeg få det til.  Jeg skal til og med skrive alt opp mine funn og obsevasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Områdene vest for hovden virker forlokkende, noen som har erfaring med fiske i dette området? Jeg tenker altså Sloaros og fjellområdene rundt?

En annen mulighet er å ta utgangspunkt i Store Urevatn og fiske seg rundt i dette høgfjellspartiet. Hva tenker forumet om dette?

 

Området rundt Store Urarvatn er ingen dum ide. Fisket i dette området er nok mye mer væravhengig enn jeg først tenkte meg, men det er muligheter for stor fisk der både CB og ørret. Hvis du har mulighet planlegger du turen i en godværsperiode fra midten av juli og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jakthytte i Åseral i mange år....ble sagt opp i 2009......fisk, ja......men mest småfisk....ville ikke brukt mye tid......det kan hende Koie bor på sørlandet, er ung og har begrensede transportmuligheter....men du verden så mye bedre dette ville vært

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6643795.46555%26lon%3D398343.81408%26zoom%3D11%26layers%3DB0000%26q%3Dhovden%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

Spennende å høre hvor du hadde jakthytte i Åseral Staffan? Har selv jaktet der i 10 år og har permanent hytte i området nå. Når det gjelder insektsmangfold er nok trenden i vår favør. CB er uansett (etter min mening) mer oportunistisk enn ørreten og dermed ikke så avhengig av et mangfoldig insektsliv. Har selv sprettet buken på 300 grams CB som inneholdt 2 mus. Fra fjelloppsynet har jeg hørt om huggorm i magen.....

 

Huggorm imitasjoner er forøvrig no dritt å kaste med ;D

 

post-682-13949863683108_thumb.jpg

post-682-13949863683975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jakthytte i Åseral i mange år....ble sagt opp i 2009......fisk, ja......men mest småfisk....ville ikke brukt mye tid......det kan hende Koie bor på sørlandet, er ung og har begrensede transportmuligheter....men du verden så mye bedre dette ville vært

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6643795.46555%26lon%3D398343.81408%26zoom%3D11%26layers%3DB0000%26q%3Dhovden%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

Spennende å høre hvor du hadde jakthytte i Åseral Staffan? Har selv jaktet der i 10 år og har permanent hytte i området nå. Når det gjelder insektsmangfold er nok trenden i vår favør. CB er uansett (etter min mening) mer oportunistisk enn ørreten og dermed ikke så avhengig av et mangfoldig insektsliv. Har selv sprettet buken på 300 grams CB som inneholdt 2 mus. Fra fjelloppsynet har jeg hørt om huggorm i magen.....

 

Huggorm imitasjoner er forøvrig no dritt å kaste med ;D

 

 

Det ser ut som det er noen år siden du fikk den Flybanditt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jakthytte i Åseral i mange år....ble sagt opp i 2009......fisk, ja......men mest småfisk....ville ikke brukt mye tid......det kan hende Koie bor på sørlandet, er ung og har begrensede transportmuligheter....men du verden så mye bedre dette ville vært

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6643795.46555%26lon%3D398343.81408%26zoom%3D11%26layers%3DB0000%26q%3Dhovden%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

Spennende å høre hvor du hadde jakthytte i Åseral Staffan? Har selv jaktet der i 10 år og har permanent hytte i området nå. Når det gjelder insektsmangfold er nok trenden i vår favør. CB er uansett (etter min mening) mer oportunistisk enn ørreten og dermed ikke så avhengig av et mangfoldig insektsliv. Har selv sprettet buken på 300 grams CB som inneholdt 2 mus. Fra fjelloppsynet har jeg hørt om huggorm i magen.....

 

Huggorm imitasjoner er forøvrig no dritt å kaste med ;D

 

 

Det ser ut som det er noen år siden du fikk den Flybanditt ;D

 

Hmm... Jeg kan vel ikke juge meg fra han heller ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh. Under brook trout fant jeg også info om hybrider med vanlig ørret. Fikk en som jeg beskrev i fjor på denne tråden:

 

Ørreten på Sørlandet er stor nok den :P Du må bare gi den en sjanse så finner du slike som denne og større ;) (Denne tok jeg forøvrig i dag i et lite fjellvann 1 times gange unna hytta).

 

Hvis den infoen stemmer skal jeg røske med meg stanga og dra opp igjen. Der gyter det ingen fisk. De bare vokser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant info om tiger trout: http://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_trout

 

Noen som har peil på hvilken temperatur (varmesjokket) som må til for å få dannet det ekstra paret med kromosomer?

 

Sakset fra Wikipedia:

 

"Artificially, tiger trout can be produced reliably enough to be grown by hatcheries. This is done by fertilizing brown trout eggs with brook trout milt, and heat shocking them, which causes creation of an extra set of chromosomes and increases survival from 5% to 85%.[3] Tiger trout have been reported to grow faster than natural species,[4] though this assessment is not universal,[5] and they have been widely stocked for sport fishing."

 

 

"Tiger trout are known to be highly piscivorous (fish-eating), and are a good control against rough fish populations. They are popular with many fish stocking programs, such as with the Utah Division of Wildlife Resources, because they can effectively keep rough fish populations in check, while their own population numbers can be tightly controlled as well, since they are sterile."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...