Gå til innhold
  • 0

Fluefiske-ordbok.....anyone?


ASA

Spørsmål

Er vel ikke helt nybegynner, men har brukt det meste av fisketiden alene, uten å henvende meg til experter på omerådet. Har innsett at jeg har kommet meg opp på et nivå som gjør at jeg trenger kunnskap fra "de lærde" :rolleyes:.

Sitter å ser gjennom forumet, men sliter litt med alle fagutrykk som blir brukt. Spesielt navn på kast og teknikker.

Noen som gidder å ta seg bryet med å forklare disse ordene?

Tenker spesielt på navn som....spey, vannkast, mending, snake....osv

 

På forhånd tusen takk

ASA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Noen ordbok trenger du nok ikke, men vannkast (for de fleste et annet ord for speykast) og mending av snøret er greit å kunne, om du fisker i elv.

Mending betyr å manipulere snøret du har ute opp eller nedstrøms, for å unngå at tørrflua di striper når den helst ikke skal gjøre det, eller til å regulere hastighet på flua når du fisker under overflaten.

Du kan også lage en "mage" på fluesnøret i utkastet, før det lander på vannet, ved å gjøre en luftmending.

Vannkast betyr å starte fremkastet med fortommen forankret i vannfilmen, istedet for bakkast.

Får du til dette så er du ikke lenger avhengig av å ha fri bane bak deg til baksleng.

Istedet for å forvirre deg enda mer ved å prøve å forklare deg hvordan disse kastene gjøres vil jeg heller anbefale deg dvd'en "Fluekast - For bedre fluefiske" med Kjell O. Grimsmo. Han tar for seg alle kast du vil få bruk for, og vel så det.

Eller enda bedre ; meld deg på et kastekurs med en god instruktør.

Mending av fluesnøret og vannkast er noe du vil benytte MYE, når du mestrer det  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann, har hatt samme spm inne her ein gang tidligere og fikk ikkje noko særlig respons eg heller,

skulle tru at det var muligt å lage ei slik ordliste dersom alle her inne hjelpte til.

 

 

Har ei gammel fluebinderbok med ei ordliste i, men den blei vel for gammel.

 

 

Bjørnen.

post-652-13949862568387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Kunne det ikke lages en slik ordbok her? En slags Wikipedia for fluefiskere, der folk skirver inn sakelig info etter alfabetiske stikkord..... detvilsi, hvis det går an å få det til uten at det sklir rett over i gapskratt og intern humor..og en masse slike: ;D ;D ;D ;D ;D...  :-\

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kunne det ikke lages en slik ordbok her? En slags Wikipedia for fluefiskere, der folk skirver inn sakelig info etter alfabetiske stikkord..... detvilsi, hvis det går an å få det til uten at det sklir rett over i gapskratt og intern humor..og en masse slike: ;D ;D ;D ;D ;D...  :-\

 

Å ja, en "Vak-i-pedia"!  ;D

 

(Sorry, kan ikke styre meg... )

Men seriøst, det er jo en god idé.

Selv om jeg har hatt fluestang stående i en krok i 25 år, så var faktisk alle disse begrepene nye for meg i fjor høst. Har brukt mange måneder nå - på å supe inn nye begrep og ferdigheter. En grei forklaring samlet på ett og samme sted ville vært gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...