Gå til innhold

Leica D-Lux erfaringer?


lassekr

Anbefalte innlegg

Noen som erfaring med dette? http://www.japanphoto.no/product/digitalkamera/leica/leica-d-lux-3/

 

Det står mellom et lite kompakt speilrefleks som Nikon d40(e.l) eller "mellomting" som Leica d-lux.. Noen som har noen tips? Synes at det blir litt stress å dra med seg store og klumpete kamera på tur, men har lyst til å ha litt utvidede valgmuligheter og innstillinger.. Må si Leica ser like bra ut for meg som en ATH for en Caneentusiast.. Ellers åpen for andre innspill, men hovedsaklig interessert i meninger ang. Leica kameraet. forskjeller d-lux 3 og 4 osv.. Sammenlikna med Panasonic Lumix kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fornuft til side.. Nå koster jo d-lux 3 like mye (ca 4000) som lumix fx3 som tilsvarer det nyere Leica d-lux4(ca6000) etter hva jeg nå har lest.. I forfengelighetens navn så er det ingenting som kommer opp mot Leica er jeg redd..

 

Noen som har prøvd kameraet a..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare hatt det i nævan....ikke sett resultat.....mener panasonic.....kjøper først tyskt når kontoen sier det er helt greit å kjøpe dette

 

http://www.digit.no/wip4/leica_m8/tt.epl?id=140249

 

Leica M ja.. Denne lille tullevarianten er vel nærmere hva kontoen min finner bærekraftig.. http://www.digit.no/wip4/minox_lanserer_dcc_leica_m3/d.epl?id=98570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men en advarsel. Billig kjøp kan bli dyrt.

Vet ikke om jeg ville gått for kombinasjonen Japan Photo og Olympus i alle fall. Mitt Olympus kamera tok kvelden tidlig i januar på en tur. Ble sendt til reparasjon og fikk det tilbake for en uke siden. Dette er over dobbelt så lang ventetid som oppgitt da jeg leverte det. I tillegg til dette var kamera ikke reparert. Det ble heller ikke gitt beskjed om at det ikke lot seg reparere. Her bryter både Olympus og Japan Photo med sine interne rutiner. Tilbake uten kamera står jeg. Olympus sier hovedkort er fuktskadet. Japan Photo sier sorry Sam, da er det ingen reklamasjon. Kamera er kjøpt inn i mai i fjor og har ikke vært utsatt for ekstrembruk. Der står saken. Har sendt klage og venter på svar. Er svært lite fornøyd med Japan Photo og Olympus i skrivende stund.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Skjønner godt lasskr at han vil ha en Leica, men den han vil ha er jo en tulle Leica......Leica heter M8....kjøp deg en Panasonic isteden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fornuft til side.. Nå koster jo d-lux 3 like mye (ca 4000) som lumix fx3 som tilsvarer det nyere Leica d-lux4(ca6000) etter hva jeg nå har lest.. I forfengelighetens navn så er det ingenting som kommer opp mot Leica er jeg redd..

 

Noen som har prøvd kameraet a..?

 

JA!

Jeg har prøvd Leica D-Lux 3.

 

To av mine venner, begge proff-fotografer, bruker det som kompaktkamera / lommekamera både på oppdrag og privat. Jeg kjenner disse gutta godt, og tolker da dette som et kvalitetstegn

Jeg lånte et i en uke, tok ca 120 bilder og jeg tror jaggu jeg skal ha et selv.

 

Kompakt men med de fleste innstillinger man bruker (med mindre man skal ta veldig avanserte, kunstferdige bilder, men da har man sikkert et SLR likevel)

Det ser jo helt fantastisk ut og jeg får god "feeling" av å bruke det.

 

Jeg synes det hadde vært greit med en optisk søker, men nesten ingen kompkte kamrea har dette, so who cares?

 

Bildekvalitet? Mye bedre enn mitt eget kompaktkamera (Olympus Mju 730 SW, den vantette) men det er kompakt og ikke SLR-kvalitet. Ikke langt unna derimot... Zoomen på 112 mm er grei, kjapp nok og jeg liker spennet 28-112 eller 4x. Passer fint for hverdagsbruk.

 

Rent ut sagt: Jeg vurderer å kjøpe det selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du får deg et feiende flott kamera hvor de manuelle funksjonene er lett tilgjengelig og ikke noe problem å finne fram til.........og så får du den optikken.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp for all del ikke Leica D-lux 3 for 4 000. Det er forrige generasjon kompakt, identisk med Panasonic Lumix LX2. Hvis du absolutt vil ha Leica og ikke Lumix (selv om kameraene i alle praktiske henseende er like) er det D-lux 4 du bør gå for. Lumix LX3 feier D-lux 3 av banen, både optisk og elektronisk. Det eneste Leica versjonene har å fare med er et rødt klistremerke.

 

Optikken på LX3/D-Lux4 er veldig morsom. 24 mm f2.0. Med andre ord skikkelig vidvinkel og ekstremt lyssterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en d-lux/fx 3 da.. Har lyst på et kamera som er enkelt å ta fram og som tar kjappe og gode bilder og med duganes manuelle instillinger. Kanskje til og med i RAW format da dette gir endel flere muligheter(har jeg lest, men ikke satt meg inn i)..

 

Tok et hurtigsnap utafor en "kaffebar" i Aira i vestetiopia for et par år siden. Dette er det beste bildet jeg har tatt med tanke på bevegelse, skarpht osv.. Men det handler vel mer om minner og følelser enn bildekvaliet. Går derfor for en kompakt løsning. Kameraet jeg brukte her var et gammelt fujifilm 7mp kamera som tok feiende flotte bilder syns nå jeg. E rute etter noe sånt pluss flere valg, men ikke for mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...