Gå til innhold

Fjærmygg puppe


fredrune

Anbefalte innlegg

Klarer jo ikke å dy meg da :)

 

Her kommer en til, med "bruksanvisning" hehe.

 

Materialer som er brukt:

 

krok 12 (94833)

svart tråd ( tynn )

svart dubbing

gull tråd ( tynn )

Hvit Marabou

 

 

step 1:

 

fjarmyggpuppe1.jpg

 

 

step 2:

 

fjarmyggpuppe2.jpg

 

step 3:

 

fjarmyggpuppe3.jpg

 

step 4:

 

fjarmyggpuppe4.jpg

 

step 5:

 

fjarmyggpuppe5.jpg

 

step 6:

 

fjarmyggpuppe6.jpg

 

step 7:

 

fjarmyggpuppe7.jpg

 

ferdig:

 

fjarmyggpuppe finish.jpg

 

igjen, kanskje ikke det råeste :) men morsomt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin den, men bruker du floss som bindetråd?

 

Lagartun X-Strong Thread 150D står det på rullen. Den er tynn, med "lett skillbare fibre/tråder"

Sterk og fin.

 

Har flere forskjellige typer sort, men tar bare den som er nærmest når jeg jobber :)

 

Fred Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Er ikke no galt med tråen, men litt for mye dubbing på Thorax. Bruk mindre dubbing, og lag thorax kortere. Torax kan være en tredjedel av lengden du har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er en fin tråd, det er ikke det jeg mener, men etterhvert som krokene blir mindre og mønstrene mer avanserte, så er det vel ikke akkurat dumt å ha en litt tynnere tråd enn 150 denier?

 

Du har helt sikkert rett :)

 

skal kjøpe endel sneller i morgen, så da tar jeg med meg litt av hvert :)

 

Har ikke begynt å tenke på tråstørrelser enda jeg vet du... hehe, men må vel lære om det også

 

 

Fred Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig lekker fredrune! prøv med litt mindre cdc bak på flua, sånn som den er der, flyter gjerne hele flua, og det vil man ikke ha noe av på en klekker ;)

Du kan gjerne ha litt mer cdc i fronten, eller hvertfall lengre cdc flotør i fronten. Det er for å gi flua bedre flyteegenskaper + at du ser den bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg binder pupper eller noe som jeg skal "lage kropp av bindetråd" slik som din flue Fred rune (rima litt) så bruker jeg tykkere tråd, alla den du bruker. Den første flua di har en flott kropp og tråden går mer isammen enn flue nr. 2.

 

Jeg synes du burde konsentrere deg mer på thorax. Dubb en minde "klump". Ribben på nr. 1 er også bedre enn nr. 2

 

Konklusjon :)

 

Bind samme flue som nr. 1 med tykk tråd og samme avstand på ribb med mindre thorax så har du din første "kjøpeflue".

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en tråd i kassa mi... ler å ler... W8/0 sto det på den.. den er vel tynn nok :)

 

bandt denne litt fort nå, ser jeg glemte å frisere ordentlig før bilde også.. men pytt. :)

 

 

fjarmyggpuppefinish2.jpg

 

 

Fred Rune

Fantastisk moro å se noen som er så ivrig etter å lære, og med den utviklingen du har hatt på kun kort tid så tipper jeg du binder kanon-fluer innen årets sesong er i gang  ;)

Blir du halvparten så dyktig til å binde fluer som du er på foto så skal jeg like å se de fluene . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det kan synes som t dette er en "leier" med fluebindere som tror at fluene er det viktigste, og at man på sette lista ekstremt høyt når det gjelder hvor overdrevet fine fluene skal være.......en fjærmyggpuppe behøver ikke bestå av annet enn bindetråd i koppen og litt dubbing på framkroppen........men det er merkelig hvor mye dilldall man skal binde fast på en #16 krok.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle. Det er jo ikke annet en positive tilbakemeldinger :)

Forklaringer til forbedringene suges inn og legges i harddisken.

 

Legger inn en takk om kommentarene til bildene også i samme slengen :) Har vel noe mer kontroll der en på bindinga ja... hehe

Men lærer også noe nytt der daglig, og det er nettopp derfor foto aldri går av moten i dette huset!

 

Den dagen man er "utlært" i noe, så er det ikke håp! Man kan alltid bli bedre :)

 

 

Fred Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det kan synes som t dette er en "leier" med fluebindere som tror at fluene er det viktigste, og at man på sette lista ekstremt høyt når det gjelder hvor overdrevet fine fluene skal være.......en fjærmyggpuppe behøver ikke bestå av annet enn bindetråd i koppen og litt dubbing på framkroppen........men det er merkelig hvor mye dilldall man skal binde fast på en #16 krok.......

 

Kan jo hende at noen synes fluebinding utrolig gøy og at man dermed forsøker å være litt kreative for å finne ut hva man kan gjøre ut av en flue :)

Kanskje det er derfor man setter lista ekstremt høyt og lager overdrevne flne fluer Staffan.

Kanskje det til og med er med på å inspirere andre til å tørre å prøve nye ting og tenke i nye baner.

 

Norge er antakelig en av de mest konservative land innenfor fluebinding etter mitt syn. Tar man en kikk på fluebinding i andre land så er det en helt annen

innfallsvinkel til å tenke annerledes og alternativt.

Kommer man med en reversert døgnflueklekker her i Norge så er det mange som lurer på hva i all verden vitsen er med å binde ei flue bak frem. Gjør du det samme på et utenlandsk forum så lurer man på hvordan har du gjort dette og om du kan legge ut en sbs for "dette vil jeg prøve også".........

 

Dette er ingen kritikk mot deg Staffan for jeg vet at har en filosofi om å gjøre det så enkelt som mulig og det respekterer jeg 100% og har lært mye av det, men jeg tror det er viktig å tenke at de som liker å eksperimentere og tørr å gå nye veier er med på å tilføre fluebinding nye dimensjoner og at det ikke beyr at man driver med dilldall eller nødvendigvis mener at flua er det viktigste. Det betyr simpelten at man synes fluebinding er vanvittig gøy å at man liker å utfordre seg selv og sin kreativitet. Det tror jeg kommer mange til gode.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan synes som t dette er en "leier" med fluebindere som tror at fluene er det viktigste, og at man på sette lista ekstremt høyt når det gjelder hvor overdrevet fine fluene skal være.......en fjærmyggpuppe behøver ikke bestå av annet enn bindetråd i koppen og litt dubbing på framkroppen........men det er merkelig hvor mye dilldall man skal binde fast på en #16 krok.......

 

Kan jo hende at noen synes fluebinding utrolig gøy og at man dermed forsøker å være litt kreative for å finne ut hva man kan gjøre ut av en flue :)

Kanskje det er derfor man setter lista ekstremt høyt og lager overdrevne flne fluer Staffan.

Kanskje det til og med er med på å inspirere andre til å tørre å prøve nye ting og tenke i nye baner.

 

Norge er antakelig en av de mest konservative land innenfor fluebinding etter mitt syn. Tar man en kikk på fluebinding i andre land så er det en helt annen

innfallsvinkel til å tenke annerledes og alternativt.

Kommer man med en reversert døgnflueklekker her i Norge så er det mange som lurer på hva i all verden vitsen er med å binde ei flue bak frem. Gjør du det samme på et utenlandsk forum så lurer man på hvordan har du gjort dette og om du kan legge ut en sbs for "dette vil jeg prøve også".........

 

Dette er ingen kritikk mot deg Staffan for jeg vet at har en filosofi om å gjøre det så enkelt som mulig og det respekterer jeg 100% og har lært mye av det, men jeg tror det er viktig å tenke at de som liker å eksperimentere og tørr å gå nye veier er med på å tilføre fluebinding nye dimensjoner og at det ikke beyr at man driver med dilldall eller nødvendigvis mener at flua er det viktigste. Det betyr simpelten at man synes fluebinding er vanvittig gøy å at man liker å utfordre seg selv og sin kreativitet. Det tror jeg kommer mange til gode.

 

Terje!

 

Må si meg enig med dere begge. Jeg er nybegynner å synes det er gøy å binde fluer og derfor prøver jeg mye dilldall og å binde så pene fluer som mulig. Men det er nok mange som meg som tror/trodde at man må binde perfekte fluer for å få fisk og klarer man ikke det må man kjøpe fluer. Men de fluene som jeg fikk mest fisk på å ifjor var oliven parchutes som jeg i år ville kategorisert som STYGGE ved bindestikka nå.

 

Med andre ord kan man jo bli litt skremt av alle de pene og perfekte fluene som blir lagt ut. Men min anbefaling i starten å binde enkle fluer uten masse dill. Skulle hacklet sitt litt skjevt eller være 1mm for langt så gjør ikke det så mye. Viktigste i starten er å bruke mye mindre materiale enn man tror, dvs buddning og antall tørn med bindetråd.

 

Dette er mine erfaringer så langt, men det kan jo endre seg  ;D

 

Skitt fiske!

 

DF

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er sikker på at den "gjøre det enklere" kommer med redusert syn terje......eller når du har bundet fluer i over 40 år (Har 41 årsjubileum ved stikka i år) og derav fått visdom nok til å vite at det er presenrasjon....presentasjon......som er det viktigste! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan synes som t dette er en "leier" med fluebindere som tror at fluene er det viktigste, og at man på sette lista ekstremt høyt når det gjelder hvor overdrevet fine fluene skal være.......en fjærmyggpuppe behøver ikke bestå av annet enn bindetråd i koppen og litt dubbing på framkroppen........men det er merkelig hvor mye dilldall man skal binde fast på en #16 krok.......

Du kan gjerne tro at det er så enkelt alltid. Detaljer på selv små fluer som mygg er absolutt viktig. F.eks cheeks på myggpupper og helst i rett farge. Er også en del andre ting. Det har i hvertfall jeg erfart etter 20 år med stillevannsfiske og rundt 60 turer med markafiske pr. år. Det er litt påfallende at fisken plukker ut ei flue av 2 eller 3 på fortommen samme hvor den er plassert. Elvefiske derimot er som oftest litt enklere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne tro at det er så enkelt alltid. Detaljer på selv små fluer som mygg er absolutt viktig. F.eks cheeks på myggpupper og helst i rett farge. Er også en del andre ting. Det har i hvertfall jeg erfart etter 20 år med stillevannsfiske og rundt 60 turer med markafiske pr. år. Det er litt påfallende at fisken plukker ut ei flue av 2 eller 3 på fortommen samme hvor den er plassert. Elvefiske derimot er som oftest litt enklere.

 

Har de kinnene virkelig så mye å si? Ble litt forbauset nå.

 

Jaja, da er jeg en annen manns erfaring rikere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...