Gå til innhold

Svømmende nymfe


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg hadde vel egentlig tenkt å spare denne til en bindebeskrivelse men det får komme siden. Trangen til å dele på moroa var større..

Vel jeg har som dere sikkert har skjønt en sann "døgnfluefetisj". Og jo større de er morsommere er det. I hvertfall når jeg skal binde nymfer. Gullhode og marabou er ikke noen stor "nyhet", jeg og sikkert flere av dere har brukt Roman Mosers nymfe med hell. Men så er det alltid et eller annet da som man føler burde være litt annerledes for å få litt egen smak på sakene.

 

Først så synes jeg at en hale av ren marabou blir litt for "blekksprutaktig" eller for pulsererende. Og så kunne jeg tenke meg at den ikke dykker riktig så rett ned som med gullhodet helt i front. Videre liker jeg litt smådetaljer på så store nymfer..

 

Nå har jeg klødd meg i hodet og bindt maange av disse en stund og er temmelig sikker på at jeg har noe som fungerer bra. Clouet med denne er fortyngingen og mengden med marabou. Gullhodet er av tungsten, under på kroken er det fortynging og 4 runder rundt maraboubakkroppen. Blytråden er i dimensjonen 0.20. Tanken bak fortyngingen på marabouen er at den skal "slå" når flua stopper å synke og det gjør den.

 

Nymfa har jeg testet i badekar og oppvaskkummen. Skal si madamen og ungene trodde at far var gal når de så jeg handtwista i badekaret :D Denne skal jeg gjøre myye "hærverk" med til sommeren :twisted:

 

Noen som fikk lyst til å teste en slik? har du trua?

rsswimming.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ser jo helt glimrende ut. Skal bindes og prøves. Fisket for første gang med tung vulgatanymfe i sommer. Hadde noen skikkelige røsk i stanga, men fikk hverken fisk eller flue med opp... Dette ga meg trua på disse nymfene, kanskje særlig helt i starten av klekkeperioden når fisken ennå ikke har skjønt at Vulgataene også står på overflaten .

 

0.20 spiss anbefales ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ja da får jeg vel bare justere en av mine vann-nymfe kreasjoner da. De har jeg stort sett fortynget kraftig i front med flatt bly, men med litt kortere kropp og tungsten skulle det vel fungere. :) Hvis du vil ha enda mer bevegelse i halen er det bare å flette bakkroppen litt skjevt. Da slår den nemlig halen litt sideveis også når du setter litt fart på inntrekket. Egentlig ganske kule fluer dette her.

 

Flua under består kun av marabou. Sånn rent bortsett fra krok, bly og bindetråd da.

post-0-13949845290017_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da får jeg vel bare justere en av mine vann-nymfe kreasjoner da

Vannymfeversjonen er også klar :D Fortynger du marabouhalen eller bruker du kun bindetråd? Jeg har flettet kroppen litt men ikke skjevt, skal prøve det. Men det er vel ikke så nøye, vulgatanymfer svømmer med "opp og ned" bevegelser..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nei jeg har ikke fortynget vannymfa i bakkroppen, men det kan jo alltids prøves. :)

 

Har stort sett brukt denne type flue i konkurranser hvor det har vært vannymfer. Jeg er ikke helt sikker på hvordan disse svømmer, men resultatene i konkurransene tyder på at skjev hale ikke har vært særlig dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg fram med litt bly rundt halen det gir større utslag. Vannymfer svømmer med bevegelser sidelengs ja. Men fisken ser nok neppe så lett forskjell på det og opp og ned. Bølgende bevegelser er nok vikigst. Hvor lang er nymfa på bildet? 3 cm?

 

Enig bånngjedda, ikke tynnere enn 0,18 for meg, gjerne 0,20. Har opplevd det samme noen ganger for mye.. Jeg fisker med nymfer på plasser hvor jeg vet det er fisk og gjerne om morgenen før klekkingen har startet skikkelig. Men for all del, nymfer rett under overflaten er vel så giftig som duns selv om det ikke alltid er like moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og ja det var sant, hvis du skal til Hemsila til sommeren så lag deg et par brune små versjoner ;);) Funker som fy :!: Flua på bildet er nok nærmere 3,5cm tenker jeg. Det er en stund siden jeg lagde meg et lager i diverse størrelser og farger, men de fleste vannymfene mine er nok fra 2,5 til 4,5cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kverulere litt..... ;)

 

Jeg har selv en del vann-nymfer av den typen fishy har, og de fungerer bra de. Det å surre fortyngning rundt halen har jeg derimot ikke testet på disse. På mine vanlige vann-nymfe imitasjoner har halen av og til en tendens til å hekte seg opp i krokbøyen under kasting, og dette er forferdelig irriterende. Vil ikke dette bare skje oftere med fortygning på haletippen... ?

 

Denne hektingen av halen skjer ofte på sjøørretfluer med en ekstra krok i halen dersom kroppen er "myk", så jeg er litt spent på hvordan den fine svømmende døgnflua di vi oppføre seg under kasting, Rune. Kanskje den fungerer bedre uten fortygning i halen.....? laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

Denne hektingen av halen skjer ofte på sjøørretfluer med en ekstra krok i halen dersom kroppen er "myk", så jeg er litt spent på hvordan den fine svømmende døgnflua di vi oppføre seg under kasting, Rune. Kanskje den fungerer bedre uten fortygning i halen.....?

Uten fortynging så er hele vitsen borte, du så da selv hvordan denne oppførte seg i vannet gjorde du ikke? Ta det litt med ro når man kaster og ikke kast for mye da :D Men jeg ser poenget og har grublet litt på det. Det vil nok kanskje skje innimellom. Time vill sjåv...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Må bare kverulere litt..... ;)

 

Jeg har selv en del vann-nymfer av den typen fishy har' date=' og de fungerer bra de. Det å surre fortyngning rundt halen har jeg derimot ikke testet på disse. På mine vanlige vann-nymfe imitasjoner har halen av og til en tendens til å hekte seg opp i krokbøyen under kasting, og dette er forferdelig irriterende. Vil ikke dette bare skje oftere med fortygning på haletippen... ?[/quote']

Jeg tror nok at fortynging av halen vil øke sjansen for "halehekting", men det problemet tar jeg gjerne hvis flua virker enda bedre. Jeg har forresten unngått mye irritasjon ved å bruke kroker uten mothake. Da kommer halen seg fri igjen mye lettere og halehektingen blir oppdaget ved færre tilfeller og noen ganger er det bare å kaste den fri igjen.

 

Dessuten har det vært ganske kjedelig i forumet i det siste uten de store kverulantene på banen ;)laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at den vil hekte seg lettere, jeg skal jaggu ta den med neste gang jeg skal på kastetrening så skal vi se! Det er helt uaktuelt å gjøre noe med blyet Flemming! Jeg vet at du kommer til å stille opp med et par slike når vi skal ta'n på vulgata i begynnelsen av juni :D

 

Ja det har vært litt lite uenighet kanskje :D

En liten runde a la fiskekortpriser på et eller annet tema hadde gjort seg.

Vi får håpe at noen tar opp hansken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
How is the "fishability"?

 

Hi rune

I think that fly it is not "fishing" fly....

 

Ephemera nymfh:

 

Hook: Kamasan B220 #10

Thread: Gudebrod 10/0 White

Tail and antenna: Feather´s down

Body: White floss / Thin skin motled oak 0199 natural / Glear vinyl rip

(body glaas)

Twist: 0,12 Mono

Segment: Gudebrod 10/0 Brown

Gills: Feather´s down

Leg/horn: piots

Winggase: Thin skin motled oak 0199 natural

Eye: 0,30 burn mono

Jaws: Pheasant

Forehead: Thin skin motled oak 0199 natural

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you :D Most of these super realistic flies are not fishing flies. But you can always pick up some details and "transfer" them into a fishing pattern. In nymphs and emergers i like to have some of these details and soft moveable materials to add life. It often makes a nice combination between fotorealistic and behaviour realistic.

 

Great stuff Aarne! Keep up the good work :smt023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...