Gå til innhold

Første selvbygde stang!


Rønsingen

Anbefalte innlegg

Da er jeg ferdig med å bygge min første fluestang :D

Dette kan jeg ambefale til alle som har lyst til å ha et særpreg på stanga og ha noe å finne på når det er is på vannet. eneste problemet er at jeg hadde regnet med å bruke noen mnd på byggingen, det tok 3 dager...... :roll:

Utseendemessig må jeg si at jeg er godt fornøyd. noen små feil er det jo men det gir stanga en egen sjarm. ;) det var faktisk mye lettere en hva jeg hadde trod så det er bare å sette igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert, var ikke akkurat no "billigstang" du prøvde deg på først heller du da :P. skal selv i gang med å bygge min første stang snart. Håper folk kan få litt mer interesse for dette på forumet. Hadde kanskje ikke gjort noe med en liten artikkel om stangbygging på siden heller. Eller hva sier teamet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tenkte det var like greit å trå til med en gang og ikke bruke masse tid på en stang jeg ikke kom til å bruke :)

Er helt enig i at det hadde vert morro om det kunne vere mulig å få til litt mer stangbygging på forumet, en artikkel hadde heller ikke vert dumt.

Er sikkert mange flinke her som kan lære oss uerfarne en god del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishe,

Eller hva sier teamet?

Joda det hadde gjort seg! Det er forresten helt lov å sende inn artikler selv om man ikke er i "teamet".

 

Stangsurremaskin ja, haha. Husker når jeg bygde stang for første gang :oops:

Satt å rulla og rulla og holdt på å sovne flere ganger før epoxyen var tørr nok.

På stang nr. 2 (som er den siste) så tok jeg fram en gammal "gettoblaster" m/kassettspiller og "knærta" kassetten med MC Hammer :D Satte på et slikt hjul på enden av stanga, la stanga i en pappeske m/spor til stanga, dyttet enden av stanga i kassettspilleren og trykte på PLAY! Gikk i stua og satte på Mark Knophler på cd :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs på hvor du kjøper. jeg ga 2600 for stanga og et scientific mastery trouth snøre i usa. I norge så sparer man vel sirka en 1000 lapp på denne stanga i forhold til ferdig produsert hvis jeg ikke tar helt feil.

trenger igrunn ikke så mye verktøy. Pappeske/pensler/aceton/rødsprit/bok /kopp/skalpel/rundfil/fint pusse papir/tommestokk, hvis du skal bruke minst mulig.

Bindalingen og jeg brukte ikke surre maskin men surret stanga selv og det går bra det hvis du har tid til det, men trur nok finnishen blir noe bedre med en surre maskin. Man får jo også tak i gode stativer hvor man snurer på tråden og hvor man lakerer stanga, i stede for en pappeske hvor boka er bremsen på tråden og koppen er tråd holdere ;)

Finnes en hel hau med utstyr men du trenger ikke alt for et ok resultat, men er man perfesjonist så hjelper det nok med surre maskin og stativ. noe jeg forøvrig skal ha meg til neste stang prosjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert lage en "min første slevbygde stang" artikkel når jeg kommer igang, men går ut i fra at d er bedre at noen med litt mer erfaring innen temaet lager en artikkel om d. Men går ikke kasettspillere litt fort egentlig? LOL ser for meg streoanlegget mitt med en fluestang stikkende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe jeg har lurt på lenge er hvor nødvendig ere egentlig å kjøpe en tørkemaskin til 1000kr?. Jeg fant nå på Clas Ohlson en "motor til discokule" 6rpm er dette passe fart for tørking?

 

 

Jeg kjøpte en hos Midtgaard for 399,- tidligere i vinter, den fungerer veldig bra. Det er også ganske enkelt og lage et trådsurrestativ.

 

Er enig med Rønsingen at det var mye enklere en jeg trodde og bygge.

 

Det finnes jo utrolig mye fine snellefester o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rec.com/rec/web/html/wood.html her er de alternativene jeg fikk når jeg bestilte i fra jon. jeg gikk for Amboyna Burl.

http://www.rec.com/rec/web/html/nickelsilverseats.html her har du også snelle fester du kan velge mellom.

Men det er ikke noe problem å kjøpe noe annet hvis du vil det, som Ingar skriver så er det veldig mye fint å velge mellom ;)

Er det noen som vet hvordan man tar gode bilder av stenger? utrulig vansklig å få til et godt bilde inne i hvertfall... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

BAre lurte på en ting til dere stangbyggere: Hva slags lim bruker dere mellom emnet og korkhåndtaket, funker det med aralditt (tokomponent), eller må man ha sånn glutenin trelim (eller hva d nå heter). Og kan man bruke maseringstape til å fore opp mellom stangemne og korkhåndtak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

BAre lurte på en ting til dere stangbyggere: Hva slags lim bruker dere mellom emnet og korkhåndtaket' date=' funker det med aralditt (tokomponent), eller må man ha sånn glutenin trelim (eller hva d nå heter).

[/quote']

Rød araldit eller super epoxy er tingen (er i alle fall det jeg har pleid å bruke).

 

Og kan man bruke maseringstape til å fore opp mellom stangemne og korkhåndtak?

 

Ja det burde funke. Er forøvrig mindre behov for å fore opp under håndtaket hvis man limer korkringene rett på emnet før man dreier håndtaket. Lettere å file opp rette hull på korkringer enn på et helt håndtak.

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du bør rotere stanga, hvis du bruker langtidsherdende lim, den bør ligge helt i ro, i riktig stilling! Og faren for at det flytter litt på seg er for stor. Gå for ett hurtig lim der du har kontroll over herdigen. Da har du mulighet til å korigere underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...