Gå til innhold

Snørevalgets kval


Ymze

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fisker sjøørret i sjøen, men sliter litt med å finne rett snøre til dette fisket.

Type stenger jeg bruker er 3-delt Guideline LPXe RS 9` #7 og 4-delt Guideline Lecie 10` #7.

 

Har i noen år gått hovedsakelig med klump, men har blitt litt lei vaset i stangringer, krøll osv, så jeg tenkte at jeg skulle prøve vanlig WF line. Som tenkt, så gjort.

Først ut var en GL Triglass WF8 fast int. Denne lina funket bra, men glir vanvittig dårlig når lina blir tørr.... Fyttisteike. Vanskelig å knyte noe som helst fast i den lina pga innerkjernen løsner veldig lett fra coatingen.

Neste line ut var en 40+ WF8 int. ALT for tungt snøre...  Ble ikke venn med det i det hele tatt...

NEste line ut. SA Striped BAss int WF7. Veide jeg nettopp klumpdelen til 15 gram ! Dette må da være feil ? Mailet med Runar hos Nordisk, og han sier 15gram virker veldig lett, ja. Avventer tilbakemelding fra han på om jeg får bytte snøret eller ikke...

 

Så om jeg ikke får bytte snøre hos Runar, hva søren skal jeg velge da?

 

Har tenkt på SA Wet Cel int WF7 pga 14 meters klump. I mine øyne har man da muligheten til å bestemme hvor mye snøre som henger utenfor stangtuppen, dvs hvor tungt snøre man ønsker å kaste med pga tapering og lengde. Correct me if i`m wrong... Aner ikke åssen coatingen er på dette snøret... (Blå)

 

Har også tenkt på Guideline Coastal WF7, men 10,5 meters klump er muligens for lite? Hva tror dere? Er 10,5 meter inkludert tapering eller ikke? Vil dette snøret synke for seint ? Må jeg ha et intermediate/synk 1 snøre i tillegg? Får man GL Coastal i synk1 ?

 

Håper noen har tid til å komme med noen synspunkter.

 

God Påske alle sammen.    :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scientific Anglers Stillwater, den er glassklar glir godt og synker sånn passe fort. Flere av spesialsnørene for saltvann er laget for å spenne opp stanga raskt og for å kunne slå over store fluer  i vind. Det blir gjerne litt rykk og napp om man ikke er vant til å kaste med sånne snører. Kan være kjekt å ha et flytesnøre også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ymze,

 

hadde du leitet litt på forum her, så hadde du oppdaget det Jan Haukaas sier ;)

Airflo 40+ en klasse under istedet for en klasse over, funker på alle mine stenger, uansett klasse (fra #5 line og oppover)på fast intermediate linen.

Men obs på at i synk3- synk7 skal man velge line i samme klasse til stang.

Litt tullete dette av Airflo, men når man har funnet ut dette, er det jo bare å kline til :)

 

Les også tilbakemeldinger saktere synkende liner som Coastal og Carron har fått...her blir det kappstrid utover hvilken folk ender opp med.

Jeg har bare prøvd (fisker med) Coastal så langt og kan kun bekrefte dens gode egenskaper, ikke heng deg opp i kort klump, jeg liker vanligvis lange klumper selv, men coastal kan lades med lite ute, og enkelt holde mye i luften på en kontrollert måte. Knall line.

 

Av hele "fast intermediate"/synk1 liner ville jeg kikket nærmere på SA Wet Cel fremfor den dyrere Stillwater utgaven. Mindre minne på Wet Cel, og den finnes i "clear lake"(glass klar) og den grønne Kelly Green med nylon kjerne...nesten helt minnefri i kaldt vann også.

Samme linen som runar bruker i filmen sin på pontongbåt fiske i Sverige.

 

Også Wulff intermediate line har fått lovord, denne har jeg ikke prøvd.

Sammen med mange, mange andre gode liner på markedet.

Men tenk at du må strekke linen før bruk, hver gang uansett...har du først blitt vant med den prosedyren, går de fleste som en drøm.

 

Kan opplyse at mine sjøørret liner idag består av:(og meget fornøyd) ;)

 

Sinktip;                        Wulff Predator (ca 3,5 meter klar intermediate spiss)

Slow intermediate/hover: Coastal

Fast intermediate/klar line: Airflo 40+ (flyt running og klar intermediate klump)

                                    SA Wet Cel Clear Lake (hel line jeg bruker ifra bla kajakk)

Synk3:                            Airflo 40+ (intermed runningline med sort synk3 klump)

Synk4:                            SA Striped Bass (hel line for kajakkbruk)

Synk5 og synk7:              Airflo 40+ (intermediate running line og synkende klump)

 

Har voldsomt lyst å prøve både Wulff intermediate i #6, da min gamle SA Stillwater ikke fungerer optimalt i kaldt vann, men som sagt min SA Wet Cel i #7 gjør susen (alltid gøy å prøve noe nytt selv om jeg kunne ha kjøpt SA Wet cel i #6 også og blitt rikelig fornøyd sikkert)

Og Carron Hover/slow intermediate i #5 hadde vært knall å ha hvis den finnes i slik lav klasse...

Coastal stopper på #6)

 

Håper forvirringen nå er komplett :D

Du finner ut av dette skal du se, men ikke gjør trikset med opp en klasse i forhold til stang flere ganger...de fleste brenner seg på det ;)

 

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg sa wet cell og sa stillwater slow sink.

 

wet cell lina er bare kanon, den har ingen minne helt ned til -5 (det kaldeste jeg har vært ute i), stillwater er super line det, så lenge det ikke er kaldt, da liker den å føkke :D

 

MEN! nå har jo airflo kommet med de supre 40+ linene og hvis ikke ser på prisen (wet cell kan kjøpes billig på skittfiske) så vil du være kanon fornøyd med 40+ fast intermediate! glassklar klump, flytende minnefri skyteline :D

 

eneste problemet med lina er at jeg ikke har den enda ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker SA Wet Cell synk 3, og er veldig godt fornøyd med kasteegenskapene. Fremstår også som veldig slitesterkt. I den varme sesongen bruker jeg imidlertid SA Gpx og Loop Opti Stillwater med synk polyleader. Det er uansett greiest med flytende snører synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Støtter masse her gitt, er enige at hvis du hadde valgt klassen under i intermediate 40+ så hadde det passet bra. Jeg har samme i synk 3 og synk 7 og det passer i klassen. Bruker faktisk synk 3 også mye på steder det ikke er for grunt uten noen problemer.

 

Jeg bruker 40+ intermediate i klasse 5 på ei z-axis i klasse 6 så det sier jo sitt :D

 

Det er nevnt alt jeg digger av liner, coastal har jeg brukt ca 80 ganger nå og den er god som gull. Er man vant til å holde mye snøre i lufta så takler den overheng. Det er ikke noe problem. Da får du ei line uten særlig minne.

 

Synes også Rio Aqualux er ei fin line som har "riktig" vekt på liner til hver ulik klasse. Sjuer passer 7er.

Og med den kan du holde massse snøre i lufta hvis du er glad i det ;)

 

er du lei av krøllete skyteliner så anbefaler jeg på det sterkeste Varivas air shooter. Strekker du den før fisktur så har du minnefri skyteline. Det tar ca ett minutt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i senere tid etter anbefalinger fra bl.a. Toggi spankulert rundt med Guidline Coastal klasse 7 og det har fugert meget bra.  Snøret er nydelig å skyte med og fungerer greit som intermediate/hoover.  Sett på en synkefortom så har du greit nær et synk 1-2 snøre.  Klasse 7 snøre på klasse 7 stang fungerer fint med dette snøret. Anbefales!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for mange gode svar.

Alltid bra å høre andres erfaringer og gode tips.

 

Jeg har allerede et flytesnøre som jeg bruker til sjøørretfiske ved behov. Det er et SA Air Cel WF8. Funker veldig bra i både sjø og elv.

 

Jeg lurer på, med bakgrunn i tipsene som har kommet, å gå for et GL Coastal snøre. Wet Cel er jo også meget aktuelt, så jeg får se, men det ser ut som om Coastal finnes hos flere leverandører...

 

Et par andre ting jeg også lurer på:

 

1. Finnes det et Carron snøre om konkurrerer med Costal snøret ?

2. Finnes Coastal i flere synkegrader ?

3. Er Wet Cel Clear annerledes enn Wet Cel coated ? Mener å ha sett Clear utgaven til 550 kr...? ÅSsen klasse Wet Cel måp jeg ha til LPXe RS 9`#7 ?

 

Takker for alle gode svar. Føler jeg er et skritt nærmere løsningen nå. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for mange gode svar.

Alltid bra å høre andres erfaringer og gode tips.

 

Jeg har allerede et flytesnøre som jeg bruker til sjøørretfiske ved behov. Det er et SA Air Cel WF8. Funker veldig bra i både sjø og elv.

 

Jeg lurer på, med bakgrunn i tipsene som har kommet, å gå for et GL Coastal snøre. Wet Cel er jo også meget aktuelt, så jeg får se, men det ser ut som om Coastal finnes hos flere leverandører...

 

Et par andre ting jeg også lurer på:

 

1. Finnes det et Carron snøre om konkurrerer med Costal snøret ?

2. Finnes Coastal i flere synkegrader ?

3. Er Wet Cel Clear annerledes enn Wet Cel coated ? Mener å ha sett Clear utgaven til 550 kr...? ÅSsen klasse Wet Cel måp jeg ha til LPXe RS 9`#7 ?

 

Takker for alle gode svar. Føler jeg er et skritt nærmere løsningen nå. 

:)

 

Hei

 

1. Nei, costal synker kjappere og det er to totalt forskjellige snører. Coastal: Klump på 10, 5 meter. Lader stanga meget kjapt. Carron: 15 meter lang klump, synker tregere og lader stanga tregere, flere blindkast enn costal.

Skal du ha noe som synker litt kjappere enn tregt så velg coastal. Jeg vil si Carron passer de som liker å holde endel utenfor stangtuppen samt er genial til å fiske av grunner uten å huke bunn-napp nesten uansett dybde/inntrekk.

(Jeg digger begge to, men de brukes på på ulike settinger)

 

2. Coastal finnes KUN i slow intemediate. Håper for all del de drar ideen videre til synk også. I mine øyne knuser den stripped bass i egenskaper basert til de skandinaviske forhold.

 

3. Hakke snøring ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Toggi.

 

Tror nok jeg går for det Coastal snøret.

En kis jeg snakket med sier det passer fint på både Lecie 10` #7 og LPXe RS 9` #7.

 

Veldig godt forslag å variere synkegraden med en hurtigsynkende polyleader også. Mange valg.

I tillegg har jeg Powertaper klump i synk2/synk3 hvis større dybder skal avfiskes.  :-)

 

Fikk forresten sø i går. Liten kar på 0,4 kg, men i flott kondisjon. Skal ut igjen i dag.

 

Skitt fiske alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det avgjort.

 

Det blir et Guideline Coastal snøre til min 3-delte LPXe RS 9` #7.

 

Men hvilken klasse skal jeg kjøpe ? #7 eller #8 ?

 

Noen som har prøvd denne stang/snøre kombinasjonen ?

 

Ikke prøvd den kombien, men satser på at Guideline bygget en #7 stang og ikke en åtter....kjøp #7 line, mer enn tung nok ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Rio Gold kun flyt?

 

Eg trur det ;)

Du får aldri tyn Ruffen, gode anbefalinger er alltid vekomne.

Tror bare trådstarter var ute etter noe annet enn flyt.

Der ser du :D  ;D ;D

Jeg så ikke det :rolleyes: Jeg klarer liksom alltid å komme med tips som andre har skrevet side opp og side ned :rolleyes: Eller jeg bommer jeg tråden.

Ikke så lett å henge med i all den gode infoen her :)

Det var det jeg mente med tyn  ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coastal snøret testet med stort hell.

 

Snøret er superglatt og veldig behagelig å kaste med.

 

Takker for alle tips. Er godt fornøyd   :)

 

Ha ha, visste du ville like det :P Konge!

 

Mitt er glatt enda og det har passert 100 turer nå. Smørt kun en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Etter å ha fulgt med på denne tråden også, så bestemte jeg meg for guideline coastal snøret jeg også...

Og det er et KANONsnøre.. Skulle gjerne hatt det i synk også..

Men dere som har vært aktive i denne tråden, hav anbefaler dere i synksnøre??

Og da tenker jeg på havabborfiske. Hvilken synkegrad? Trenger man noe mer enn synk1??

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Etter å ha fulgt med på denne tråden også, så bestemte jeg meg for guideline coastal snøret jeg også...

Og det er et KANONsnøre.. Skulle gjerne hatt det i synk også..

Men dere som har vært aktive i denne tråden, hav anbefaler dere i synksnøre??

Og da tenker jeg på havabborfiske. Hvilken synkegrad? Trenger man noe mer enn synk1??

 

Morten

 

 

Hei

 

Kjøpte stripped bass synk 1 til havabborfiske nå. Det blir sikkert tatt noen SØ og makrell på det også :P

Hatt det før og det synker fint synes jeg. Lett å variere dybder utifra synkegraden på SB uten å vente seg ihjel.

Jeg tror 40+ synk 3 og 5 vil bli brukt litt.

 

I fjor tok jeg mine havabbor på flyt på natt-tid. Jeg tror du kommer langt med synk 1. Vet Runar benytter seg av synk 4 når han fisker etter HA når vannntempen er mindre ideell eller ser lite overflateaktivtet.

 

Vision i synk ja, spennende :P Har liksom "alt", men vært morsomt og testet det engang RoyOle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ja leser her at 40+ skal vær et bra snøre og at det er mange som har det. Har tittet litt på det nå,

men når du kjøper SB synk1 igjen, så må jo det være et supersnøre. Høres bra ut at du kan variere synkegraden

uten å vente deg ihjel :) Da trur jeg at jeg vil gå for det snøret der...

Ja han sier jo det i filmen at han bruker synk4 også, men hva gjør du?? har du flere sneller/spoler eller bytter du snøret for hver gang du skal fiske med de forskjellige? Eller burde man gå over til skytesnøre og klump der det ikke blir så mye man må skifte ut for hver gang? Og hva med flytesnøre har du noen gode snører der?

Mange spørsmål her nå men ???

Leser om Vision sitt snøre nå også.. Hører ut som et bra snøre det også RoyOle :)

hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...