Gå til innhold

Noen som har handlet her ?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Nei jeg har ikke fått handlet meg noe sekk enda så jeg er takknæmlig for alle tips.

 

Da kona mistet jobben og ble lurt for lønningen sin måtte vi leve på en inntekt en god stund så hobbyting har vært litt nedprioritert i vår.

"men nu går alt så meget bedre" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet med Bergans - meget bra bæresystem men tvilsomme komponenter. Ser heller at det står "YKK" på glidelåsene enn "Bergans". Samme med spenner. Norrøna er kvalitet, men jeg synes ikke bæresystemet er like godt som på andre toppsekker. Men helt klart en sekker for råbarkinger (siden det verker i skuldre og hofter  ;D). Det at de brukes i forsvaret er ikke akkurat et godt skussmål for komfort  :-\.

 

I dag ville jeg nok kjøpt Lowe Alpine, Arcteryx, Gregory, Osprey e.l. Der spares det ikke på noe.

 

Har du prøvd Recon Pack eller Para Ranger egentlig siden du påstår at de ikke har bærekomfort? Har ikke prøvd en bedre sekk enn Recon Pack jeg iallefall, en drøm å bære selv med 40++ på ryggen

 

Har prøvd Para Ranger. Praktiske løsninger og solid til tusen, men Bergans QSS system er faktisk mer behagelig å bære. Bedre avlastning på hoftene. Har du prøvd de nye til Osprey, Lowe A., Arcteryx, Gregory++?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste litt mer påkostede sekker i dag har vel veldig bra bærekomfort.

Finnes jo et utall merker i tillegg til de som er nevnt her.

Det hele koker vel ned til hva sekken skal brukes til. For riktig tunge bører, som f.eks. ukesturer i høyfjellet, mener jeg pakkrammesekker er klart best.

Har selv en stor anatomisk av kjent merke, og den er vesentlig verre å bære enn kompisens pakkrammesekk når vekta bikker 30 kg (hvilket den ofte gjør, dessverre :'().

Men for mer normal bruk som f.eks. hytte-til-hytte-vandringer og kortere turer er anatomisk sekk perfekt. Etter min erfaring går grensen går grensen et sted mellom 20-25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig, men det er jo helt greit  :).

 

Jeg synes komforten blir overlegen i en riktig pakket anatomisk sekk med et godt bæresystem, selv ved vekt over 30kg (det er STOR forskjell på systemene, avhengig av kropp!).

Fordelen med pakkramme er at pakkingen ikke er like nøye. Så der er jeg enig med Lars Monsen, som var min store motivasjon den gang da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på at det kommer til å bli full enighet om rammesekker Vs anatomiske.  Jeg tror jeg prøvde alt som var på markedet av begge alternativene for snart et år siden, og valgte Gregory Denali Pro 105. Og som tildigere nevnt, svært fornøyd. Sekker er noe man helst bør ha prøvd med vekt før man tar valget. En forhandler i distriktet tilbyr hjemlån med mulighet for å ta en tur i "skauen" med fullastet sekk, uforpliktende. Ikke verst service.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig, men det er jo helt greit  :).

 

Jeg synes komforten blir overlegen i en riktig pakket anatomisk sekk med et godt bæresystem, selv ved vekt over 30kg (det er STOR forskjell på systemene, avhengig av kropp!).

Fordelen med pakkramme er at pakkingen ikke er like nøye. Så der er jeg enig med Lars Monsen, som var min store motivasjon den gang da...

 

Du er nok inne på noe her. Det er veldig viktig å pakke riktig når man har anatomisk sekk. Slurver man litt med pakkinga, blir komforten veldig dårlig - og her har jeg nok ofte syndet...

Med pakkrammesekker kan man slurve mer uten å bli straffet for det - noe som tiltaler en notorisk "slørvpeis" som undertegnede ;)

Liker også at man kan stappe en 25 liters vanndunk eller en sementsekk i en pakkrammesekk uten større problemer - det funker etter min erfaring dårlig med sånne tunge enkeltgjenstander i en anatomisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig, men det er jo helt greit  :).

 

Jeg synes komforten blir overlegen i en riktig pakket anatomisk sekk med et godt bæresystem, selv ved vekt over 30kg (det er STOR forskjell på systemene, avhengig av kropp!).

Fordelen med pakkramme er at pakkingen ikke er like nøye. Så der er jeg enig med Lars Monsen, som var min store motivasjon den gang da...

 

Du er nok inne på noe her. Det er veldig viktig å pakke riktig når man har anatomisk sekk. Slurver man litt med pakkinga, blir komforten veldig dårlig - og her har jeg nok ofte syndet...

Med pakkrammesekker kan man slurve mer uten å bli straffet for det - noe som tiltaler en notorisk "slørvpeis" som undertegnede ;)

Liker også at man kan stappe en 25 liters vanndunk eller en sementsekk i en pakkrammesekk uten større problemer - det funker etter min erfaring dårlig med sånne tunge enkeltgjenstander i en anatomisk.

 

 

Støper du mye når du er på tur? Neida Veldig sant det du sier. Jeg har som sagt alltid hatt pakkramme og vil prøve anatomisk denne gang.

En ting som noe dritt med pakkramme er flyving. De river og røsker der de får tak. En gang vi var i finnmark fikk fetteren til doggnobbler sekken sin ødelagt, hele ramma var bøyd. Litt det samme inn og ut av biler og båter. Os sist og ikke minst pakkrammer kan knirke. Det kan drive meg til vannvidd etter hvert.

 

Morten: ligger denne butikken i skien? Skal østover om noen få uker og skulle likt og "ta og kjenne" på denne sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig, men det er jo helt greit  :).

 

Jeg synes komforten blir overlegen i en riktig pakket anatomisk sekk med et godt bæresystem, selv ved vekt over 30kg (det er STOR forskjell på systemene, avhengig av kropp!).

Fordelen med pakkramme er at pakkingen ikke er like nøye. Så der er jeg enig med Lars Monsen, som var min store motivasjon den gang da...

 

Du er nok inne på noe her. Det er veldig viktig å pakke riktig når man har anatomisk sekk. Slurver man litt med pakkinga, blir komforten veldig dårlig - og her har jeg nok ofte syndet...

Med pakkrammesekker kan man slurve mer uten å bli straffet for det - noe som tiltaler en notorisk "slørvpeis" som undertegnede ;)

Liker også at man kan stappe en 25 liters vanndunk eller en sementsekk i en pakkrammesekk uten større problemer - det funker etter min erfaring dårlig med sånne tunge enkeltgjenstander i en anatomisk.

 

 

Støper du mye når du er på tur? Neida Veldig sant det du sier. Jeg har som sagt alltid hatt pakkramme og vil prøve anatomisk denne gang.

En ting som noe dritt med pakkramme er flyving. De river og røsker der de får tak. En gang vi var i finnmark fikk fetteren til doggnobbler sekken sin ødelagt, hele ramma var bøyd. Litt det samme inn og ut av biler og båter. Os sist og ikke minst pakkrammer kan knirke. Det kan drive meg til vannvidd etter hvert.

 

Morten: ligger denne butikken i skien? Skal østover om noen få uker og skulle likt og "ta og kjenne" på denne sekken.

 

Butikken ligger i Porsgrunn, men vet ikke om de har den inne nå. Men, dersom du er i Skien så gi et signal, så kan jeg laste min med 25-30 kg så får du kjenne på hvordan den passer.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig, men det er jo helt greit  :).

 

Jeg synes komforten blir overlegen i en riktig pakket anatomisk sekk med et godt bæresystem, selv ved vekt over 30kg (det er STOR forskjell på systemene, avhengig av kropp!).

Fordelen med pakkramme er at pakkingen ikke er like nøye. Så der er jeg enig med Lars Monsen, som var min store motivasjon den gang da...

 

Du er nok inne på noe her. Det er veldig viktig å pakke riktig når man har anatomisk sekk. Slurver man litt med pakkinga, blir komforten veldig dårlig - og her har jeg nok ofte syndet...

Med pakkrammesekker kan man slurve mer uten å bli straffet for det - noe som tiltaler en notorisk "slørvpeis" som undertegnede ;)

Liker også at man kan stappe en 25 liters vanndunk eller en sementsekk i en pakkrammesekk uten større problemer - det funker etter min erfaring dårlig med sånne tunge enkeltgjenstander i en anatomisk.

 

 

Støper du mye når du er på tur? Neida Veldig sant det du sier. Jeg har som sagt alltid hatt pakkramme og vil prøve anatomisk denne gang.

En ting som noe dritt med pakkramme er flyving. De river og røsker der de får tak. En gang vi var i finnmark fikk fetteren til doggnobbler sekken sin ødelagt, hele ramma var bøyd. Litt det samme inn og ut av biler og båter. Os sist og ikke minst pakkrammer kan knirke. Det kan drive meg til vannvidd etter hvert.

 

Morten: ligger denne butikken i skien? Skal østover om noen få uker og skulle likt og "ta og kjenne" på denne sekken.

 

Butikken ligger i Porsgrunn, men vet ikke om de har den inne nå. Men, dersom du er i Skien så gi et signal, så kan jeg laste min med 25-30 kg så får du kjenne på hvordan den passer.

Morten

Det var snillt av deg :) Jeg gir beskjed hvis det passer seg sånn.

Mye hyggelige mennesker på dette forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

 

Støper du mye når du er på tur? Neida Veldig sant det du sier. Jeg har som sagt alltid hatt pakkramme og vil prøve anatomisk denne gang.

En ting som noe dritt med pakkramme er flyving. De river og røsker der de får tak. En gang vi var i finnmark fikk fetteren til doggnobbler sekken sin ødelagt, hele ramma var bøyd. Litt det samme inn og ut av biler og båter. Os sist og ikke minst pakkrammer kan knirke. Det kan drive meg til vannvidd etter hvert.

 

Morten: ligger denne butikken i skien? Skal østover om noen få uker og skulle likt og "ta og kjenne" på denne sekken.

 

Recon Pack'en tåler å bli sluppet ut av et helikopter fra 10m høyde med fullt stridsutstyr, så det skal litt til for å ødelegge den. Som jeg sa tidligere i tråden, så har fattern denne sekken og etter 15 års tungt bruk, er den fortsatt knirkefri. Men skal du absolutt ha deg anatomisk, så tenk over hvor tungt du har tenkt å bære med den. Pakkramme er overlegen anatomisk når det skal bæres tungt, det er iallefall min erfaring. Men så har jeg ikke prøvd de siste anatomiske sekkene på markedet, så kanskje de har blitt bedre?

 

Lykke til med kjøpet ihvertfall, hva enn du ender opp med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkramme er overlegen anatomisk når det skal bæres tungt, det er iallefall min erfaring. Men så har jeg ikke prøvd de siste anatomiske sekkene på markedet, så kanskje de har blitt bedre?

 

Lykke til med kjøpet ihvertfall, hva enn du ender opp med :)

 

Min opplevelse er at det har skjedd mye når det gjelder de beste anatomiske sekkene.  Forskjellen mellom sekken jeg kjøpte for 7-8 år siden, og den jeg kjøpte i fjor er svært stor

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...