Gå til innhold

Min første BØ på flue!


AAL

Anbefalte innlegg

Heihei folkens!

 

Synes selv at jeg fortjente en egen tråd ettersom det er min første fisk på fluestang, på tørt, selvbundet flue.

 

Jeg gikk opp til et go'vann ved 1200 tiden, satte meg ned med en kopp kaffe og ventet på vak.

Det var mye vind så jeg regnet ikke med no stor aktivitet på overflaten, men der tok jeg feil. Plutselig begynte det å vake steady langs hele siden jeg satt på. Hva tok ørreten?

 

Jeg tenkte først at det var fjærmyggklekking på gang, men den ville verken ha fjærmygg eller fjærmyggklekkere. Jeg brukte en halvtimes tid på å kaste etter vak å vente, men ingen ting skjedde.

 

Jeg la fra meg stanga og begynte å studere vannfilmen og som et tegn fra naturen fløy den en fin leptophlebia marginata døgnflue opp som jeg fanget med handa og tok en nærmere titt på.

 

Fisket opp flueboksen fra sekken og valgte ut en princeps med sort hackle og gul/grønn kropp. Jeg så etter et vak å kaste på og når vaket kom så la jeg flua rett nedenfor vaket og fisken tok med en gang. Jeg ventet et sekunds tid (helt sant, selv om det var min først BØ) og gav et rolig tilslag.

 

YES! Der satt den. Skuldrene er senket og jeg vet nå at jeg kan få fisk på fluestang også.

 

Det beste med denne fisken var vel at jeg måtte jobbe litt for det, tenke litt.

 

Fisken veide ikke stort, 200g ellerno, men var i fin kondisjon og et pent utseende. Den vil vel aldri bli glemt.

 

Skal prøve å legge til et par bilder også. Sesongen er i gang :)

 

vis_bilde.cgi?id=455462

 

vis_bilde.cgi?id=455460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Klart du fortjener en egen tråd når du opplever noe sånt :D

Gratulerer så mye og fra nå av er det ingen vei tilbake, du har nettopp fått en livslang sykdoms diagnose ;D ;D

 

Første ørret på tørt og med egenbunden flue er noe helt spesiellt og svært vanedannende :D

 

Ha en riktig god sesong videre.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk begge to :) Det var digg. Skal nok bli fler etterhvert på tørt.

 

Alt annet kan bare gå å legge seg, å få på tørt var en syk følelse. Spennende til de grader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

 

Det var langt i fra min første BØ, men det var den første fisken på fluestang noensinne. Deilig at det klaffet til slutt.

 

Nå skal jeg ut til samme vannet. Regner med å få være med på no klekkinger.

 

Rapport kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å lese. Den følelsen der er det ikkje mykje som slår. Synd man bare opplever det en gang

Ikke hvis man sliter med korttidhukommelsen :-)

Gratulerer nok en gang!

 

Hehe, sant sant.

 

Og takk igjen :) Prøvde meg en times tid i dag også, rakk ikke mer. En del vak, men mye vind. Idag ville den ikke ta, men har en mistanke om hvorfor. Klekkeren jeg brukte sank ganske fort. For mye lim på foamen jeg har brukt antageligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fant ingen annen passende tråd å slenge dette inn på, så jeg tok det her jeg :)

 

Her kommer rapporten:

 

Dro til det vannet jeg har fisket mest i, men som de siste ukene kun har gitt meg en liten ørret og 6-7 tryter. Ørreten og en tryte ble tatt på tørt, mens de resterende trytene tok montana.

 

Det vaket når jeg kom, perfekte forhold, sol osv, men vakene var langt utenfor rekkevidde. Fisket tørt en times tid på de sporadiske vakene som dukket opp innenfor rekkevidden av min nybegynnerkastearm. Fikk ingen ting.

 

Det var da jeg bestemte meg for å stikke til et annet vann, et "hemmelig" vann som huser større ørret, men som få, hvis ikke ingen, fisker i. Dette pga. den tette vegetasjonen osv osv. Vannet er relativt stort og pent, men har ikke hørt om noen som har fått noe der før, iallefall ikke i de senere år.

 

Jeg ankom vannet, som er godt gjemt inni skauen, etter en lang gåtur i buskasen. Varm og svett la jeg fra meg sekken og observerte det første vaket. Dette vaket var helt inntil land. Jeg satt på en princeps, i mangel av kunnskap om hva fisken tok, og la flua ganske perfekt i vaket. Etter et par minutter med flua ute bestemte jeg meg for å ta noe å drikke og dro frem vannflaska, akkurat i det jeg skulle skru opp korken tok fisken, jeg mistet flaska og prøvde å gi tilslag, men den glapp. Med det samme flua glapp ut av kjeften på den la jeg den ut igjen, og etter 2 sek så tok den, hardt, og den satt! Fighten varte en liten stund og dette viste seg å være den største BØn jeg har fått. Jeg fikk så vidt håvet den, med vann opp til knærne. Fisken veide ca. 500g.

 

Så tilfreds har jeg ikke følt meg på lenge. Klisjeen om at skulderne nå, på nytt, er senket er passende. To større ørreter tok flua mi rett etterpå, men i rusen av den første kom tilslaga alt for fort og jeg dro flua ut av kjeften på de.

 

Bilder kommer antakeligvis!

 

André, ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...