Gå til innhold

Heggeli Dabbler


Anbefalte innlegg

Gjest bmathies

er det ikke dapping det heter da?, noe britene driver med fra båt på sjøene. sterk vind og lette snører som løfter flua bortover vannflata i bølgene.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke dapping det heter da?, noe britene driver med fra båt på sjøene. sterk vind og lette snører som løfter flua bortover vannflata i bølgene.

 

bent

 

Vet ikke om det er det samme, tror ikke det. Dapping er jo typisk "daddy-long-legs-fiske"...

Denne fluetypen kalles Dabbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

tok bare en sjanse jeg :rolleyes:. dapping fåregår vel i mayfly sesongen også. de lette snørene blir tatt av vinden og får flua til å hoppe bortover vannflata som ei ekte døgnflue gjør.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet "dabbler" kommer vist fra kallenavnet til Donald Mc Clearn og betyr "den som roter med hender eller føtter i vann".

Disse dabblerfluene ble veldig populære i sin tid ettersom gutta vant mange konkurranser pga. av dem.

I dag er det to måter å binde dabblers på; 1. En flue med bronse mallard-strips bundet rundt fluen som en kapper, og 2. lange flytende hackle av mallard rundt som en krage.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok bare en sjanse jeg :rolleyes:. dapping fåregår vel i mayfly sesongen også. de lette snørene blir tatt av vinden og får flua til å hoppe bortover vannflata som ei ekte døgnflue gjør.

 

bent

 

jo, det stemmer vel det... mulig det er det fisket disse er beregnet til... Disse mayfly'en bindes jo relativt likt denne, men har vel etter det jeg har forstått et eget navn..? Gosling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

så en gang det der. brukte utrolig tynne og lette liner. nesten som tanntråd. fikk flua til å lette fra vannet ved den minste vind.

flott flue forresten 8).

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en gang det der. brukte utrolig tynne og lette liner. nesten som tanntråd. fikk flua til å lette fra vannet ved den minste vind.

flott flue forresten 8).

 

bent

 

Måtte google litt... Dabblere blir også brukt til dapping (drifte-fiske). Fant også noe om "wet dabblers", men ingenting om fiskemetode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hvis jeg får tid å binde noe mot helgen kan jeg lage noen :-)

 

Hadde vært konge.. For å være dønn ærlig så er det liksom noe eget med egne fluer. Må binde selv på en måte.. Når jeg bare får pussa opp ferdig og fluebinderommet er i stand igjen så kan vi jo kjøre en byttebinderunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dabblere er veldig mye brukt til synkelinefiske i england. Dette er noe jeg driver mye med selv også om sommeren når det er vind. Bruker alltid en dabbler i kombinasjon med to eller tre andre fluer. For eksempel når man kombinerer med ei lita nymphe, får man alltid mere fisk på nympha med en dabbler rett bak!!.

NB: Prøv å bytte ut kroppshackelet med et dypt lilla kroppshackel!! Da får du giftigheten selv! Da blir det enda mere fisk på nympha..hehe.

 

Kan ikke du binde en slik og legge ut her så vi får se. Du binder nemlig utrolig vakre dabblere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

yess! det er svingøy......jeg brukte 15 meter impregnert  antrongarn som line, teleskopstang for å få høyden over vannet, det var grandistid

og det fiska godt, det finnes pesialstenger for det....hardy hadde.....burde være en de å teste ut i stosjøen under treffen for de som kan flyte i egen farkost som bellyboat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...