Gå til innhold

Ny #6 stang og hvorfor det?


bjorni

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg kun hatt noen få fluestenger i #3, #4 og #5. Frem til i dag har jeg stort sett fisket med flyteline. I enden av lina har det stort sett vært festet tørrfluer, nymfer og mindre streamere. Jada, jeg har kost meg med dette fisket, virkelig storkost meg, men jeg skjønte etterhvert at det var noe som manglet for meg. Begynte å ta med meg mp3 og radio i bellyen... Dette fordi jeg opplevde lange pauser i fisket. Videre så syntes jeg at det ofte ble lengre mellom de større fiskene. Dem jeg fikk mange av dengang jeg fisket med mark og sluk.

Det skjedde noe med meg da jeg startet med fiske etter SØ med flue. Dette "året rundt" fisket krever annet utstyr og annen kunnskap. Skaffet meg stenger i #7 og synkeliner med ulik synkegrad. Dette fisket sammen med Toggi åpnet en ny verden for meg og jeg begynte gradvis å ta med meg denne kunnskapen over i ferskvann. Resultatet uteble ikke. Nå gårt jeg sjelden "fiskelaus" hjem og fisker aktivt på dager jeg ellers ikke hadde fått noenting.

Tørrfluefisket er like moro som før, men du verden hvor facinerende våtfluefisket er også. Nå fisker jeg alle vannlag med ulike synkeliner. Jeg er tilbake til å bruke klassiske våtfluer og nyter synet av dem. De er også en fornøyelse å binde. På turer i skog og mark, bellyfiske har jeg alltid med 2 stenger nå. Den ene rigget for tørt og den andre rigget for synk. Dette "2 komponent fisket" resulterer i mere fisk, det er jeg ikke i tvil om. I tillegg synes jeg stadig også å komme borti større fisk, slik jeg gjorde før.

Tørrfluestanga er gjerne en #4 stang, mens våtriggen til nå ofte har vært en #7 stang. #4 stanga fungerer bra, men syntes #7 stanga fort blir litt grov. Det er mer begrenset hva en får av synkeliner i #5, så jeg har lenge tenkt å anskaffe meg en "våtrigg" i #6. Jeg har prøvd Sage sin Z-axis 9,5' #6 og dette var "drømme" stanga jeg ville ha. Helt frem til i dag.

I en alder av 50 så blir en ikke lenger forelsket med første øyekast lengre. Erfaringen gjør en mindre spontan og mere skeptisk. En vet det ikke er gull alt som glittrer. Men, i dag hjalp det ikke. Micke ringte meg og han skalv i stemmen. "Bjorni, jeg har noe du bare må prøve! Jeg kommer opp til deg med en gang, passer det?" Jada, jeg trengte en avveksling fra å skrive konfirmasjons sanger, så svaret var at han fikk bare komme.

Micke vet hva han holder på med. Han er ikke tilfeldig norgesmester i fluekasting. I dag var han oppglødd da han pakket ut den nye Troutseeker stanga 9,3' #6. Han smilte da han ga meg den. Det første jeg la merke til var snellefestet, fargen på dette, og den litt spesielle festeskruen. Festeskruen for snella er slik at den fungerer også med slimete glatte eller kalde fingre. Videre så er stangdelene markert slik at du setter dem sammen riktig, altså at ringene blir på linje. Dette er en detalj jeg ofte har savnet.

Startet å kaste med et snøre i samme klasse som stanga i #6. Helt nybegynner er jeg ikke, selv om jeg langt fra er noen mester. Det blåste en del, men godfølesen var der fra første kast. Vi ble to som forstod hverandre. Så ble stanga prøvd med 40+ #7, #6 og #5, alle intermediate fast sink. Det merkelige var at alle linene føltes som var den rette for stanga! Merkelig..., helt utrolig egentlig.

Jeg bestilte stang av Micke i dag. Han sa at de neste seriene til Streamstix blir enda bedre, men jeg har allerede funnet stanga som dekker behovet mitt. Det beste er at jeg ikke trenger å juge om prisen til kona heller  :) :) :)

Dette er bare utrolig, her har Erik Eikre, Tmags, Micke, Pål og de andre i Streamstix teamet truffet innertier spør du meg. Gratulerer!

 

Som dere skjønner, er dette et ikke så lite subjektivt innlegg, det er skrevet med føleser. Jeg vil derfor presisere at jeg ikke er sponset av noen og er totalt uavhengig av leverandør.

Vi er alle forskjellige og liker forskjellig utstyr. Det som passer meg er ikke nødvendigvis det riktige for deg. Men, jeg vil oppfordre dere som er på jakt etter nytt utstyr, til å prøve stengene fra Streamstix i anskaffelsesprosessen  :) :)

 

:) :) :)

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hørtes interessant ut, den stanga...

 

Synes, i likhet med deg, bjorni, at det er veldig artig å prøve og få fisk under "håpløse" forhold. Selv mislykkes jeg som regel med dette, men du verden så artig det er når man lykkes!

Og det er neppe tilfeldig at man fra tid til annen under dette fisket kommer i kontakt med stor fisk, sånne som slukgutta vanligvis har enerett på.

Det er jo ikke snakk om noe som kommer istedet for tørrfluefisket under klekkinger, men heller en slags "tilleggshobby i hobbyen", som kan gjøre de virkelig gråe dagene gyldne :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Imago-S  :) :). Jeg har egentlig lært at en ikke skal skrive og poste samme dag. Først skrive, så la underbevissthet jobbe for så å rette og poste. Da blir ting mer nøyaktig og riktig. Men, da blir ofte "topp" og "bunn" sensurert bort også, og dynamikk og følese har lett for å forsvinne.

Innlegget i går ble skrevet litt i gledesrus og entusiasme. Det er bare så moro når noen skaper bra produkter. Jeg står for det jeg skrev og så får sommeren vise om jeg er av samme oppfatning til høsten. Stanga vil bli brukt så fort den er i hus.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Bjorni...

 

Husker selv å ha nevnt denne stangen i en eller to bisetninger tidligere...prøvde en uferdig sak i oktober.

Jeg husker vel omtrent likt som deg Bjorni...men jeg prøvde stangen den gang bare med Wulff Predator og Wulff Long Belly i #6... Og det var bra saker om jeg kan si det meget forsiktig.  ;)

 

Denne stangen har visst fått enda penere finish, og den er grønn....egentlig passer den jo meget flott inn i mitt grønne sortiment (prinsippløst/tilfeldig.....men j... flotte alle sammen :D)

 

#4 8'6 er visst også meget godt likt av "tilfeldig forbipasserende"

 

Koster rundt 1700.-  (tror jeg)

 

Enda et produkt (forhåpentligvis) som Redington Redfly2 mfl. som er sannsynligvis så underpriset at mange går forbi dem i shopping vinduet...håper ikke, butikkene bør gjemme prislapp...ikke selg den stangen på "pris argument" ihvertfall....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra førsteinnlegg i tråd dette. Hyggelig at du fikk godfølelsen, gjorde det samme selv med denne stanga... JADA, jeg er "inhabil :) Prøvde den med #6 Carron interm. på torsdag.... Veeeeldig overbevisende.. OG med den prisen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Denne stanga imponerte meg voldsomt igår. Jada, bare førsteinntrykk.

Synes innnlegget til bjorni er artig, spontant og rett fra levra.

 

Stanga har fått en ny look i grønt ja, på kanten til jålete. Det liker jeg, med forbedret snellefeste og

det er nå en fryd å skru på snelle. Jevn, fin aksjon med en feeling den andre hadde mindre av.

Jeg er mektig imponert, blir spennende om smilet mitt vedvarer som igår. Noe jeg tror det vil.

 

Jeg brukte stanga i ekstreme forhold, blant annet med synk 3 fra 40+. Og det var den komboen som skjærte best mellom vinden. Da jobbet stanga fra bunndelen så det holdt. Denne stanga er rask, men ikke noe ultra. Den har en halvaksjon som er veldig presis. Merker at utviklingen på stengene til Streamstix bare blir bedre og bedre. Denne har fightingbutt.

 

Dette er en fiskestang som både tåler juling, og det er i tillegg en stang du kan "kosefiske" med. Å få fisk på denne var utrolig tøft ;)

 

Nå skal jeg pakke utstyr til havet og marka. Kjører rett og slett en kombo. Fått nye fluer av Stig Vivelid. Så nå skal jeg lure opp marka monster på hele 200 gram i et lurevann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et salgsvindu? dette, hehe.  Synes det var intressant det Toggi skrev på annet tråd her også; "Beste komboen var med et coastal snøre i klasse 7, stripped bass ble littt veik i vinden." Hvis jeg forstår dette riktig er det vel samme stanga vi snakker om.  Er det det Toggi? Kunne nemlig tenke meg ei rimelig og god #6 stang for sjøørreten, og siden jeg nå har fått erstatning for min Loomis som knakk...jøss den var svindyr gitt. Ble jo nesten skræmt da jeg fant kvitteringen her, så kansje bedre med noe rimeligere blandt ruskjell, krabber og blåskjell strender?  Ufyselig å knekke slike dyre stenger....hmmm...

 

OPS...

Så ikke innlegget over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et salgsvindu? dette, hehe.  Synes det var intressant det Toggi skrev på annet tråd her også; "Beste komboen var med et coastal snøre i klasse 7, stripped bass ble littt veik i vinden." Hvis jeg forstår dette riktig er det vel samme stanga vi snakker om.  Er det det Toggi? Kunne nemlig tenke meg ei rimelig og god #6 stang for sjøørreten, og siden jeg nå har fått erstatning for min Loomis som knakk...jøss den var svindyr gitt. Ble jo nesten skræmt da jeg fant kvitteringen her, så kansje bedre med noe rimeligere blandt ruskjell, krabber og blåskjell strender?  Ufyselig å knekke slike dyre stenger....hmmm...

 

OPS...

Så ikke innlegget over..

 

Hei

 

Samme stang ja, glemte å skrive at jeg hadde brukt 40+ hele dagen og det var den beste komboen sammen med Coastal.

Litt trøtt kan du si. Ja, i denne stanga får du en stang som kommer til å glede deg HVIS DEN PASSER DEG. Husk for all del at vi alle er ulike og jeg kan ikke påstå at den passer alle. Men mange. Som bjorni fikk jeg inntrykk at alle snører passet denne. Og grunnen til at stripped basss virket veik er nok for at jeg ikke kunne ha normale lengder utenfor stangtupp p.g.a baklseng. Kan jeg det så tror jeg også dette snøret passer meget godt.

 

Det er mye stang for pengene, når man tester slikt så kan man ikke fatte at man får så mye for så lite. Penger altså ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Toggi.

Joda stenger og aksjoner er så mangt. Har en forkjærlighet for litt "trege" stenger, men må si at de nyere progressive stengene som lages nå for tiden har overasket meg, om enn at jeg ikke har prøvet så mange ennå. Så de raske/Fast stenger har faktisk fungert veldig bra det lille jeg nå har prøvd.  Så tror jeg må ta meg en runde med disse også.  Har forøvrig 2stk #5 stenger jeg skal kjøre ei runde med nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ER den stanga i hus her, kort test i grasskanten hos Villmark i Larvik idag gav et godt inntrykk med #6 snøre. Ser ut til at det kan bli et lengre forhold til denne.  Skal sjekkes med Costal #7 samt Cortland clear 444sl? #6 så får vi se hvor i skapet den skal stå. Den flotte grønnfargen da på snellefestet !! Blikkfang det Bjorni. Og sansen for snellefesteskruen da, men håndtaket var jo faktisk også bra. Noen stenger synes jeg tidligere har hatt litt for liten tykkelse på håndaket, men denne var god. Pris 1749,-.  Jøss-dette kan bli moro.  Butikk med flott service, forøvrig.  Men er det en salvannsversjon av denne stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny stang Imago-S  :) :) Jeg har vondt for å tro vi blir skuffet. Fikk nemlig stanga i hus i dag jeg også, sammen med et Lee Wulf predator #6 snøre  :D :D. Tror du jeg vil ut og fiske litt i morgen?? Hehe, skal blåse rimelig hard orkan for å holde meg inne ja  ;D ;D. Blir belly tur i et spennende vann med relativt lite fisk, men får en noe så kan de være være svært så fine. Fikk nada der i fjor, selv etter 4-5 forsøk, men ringene ute på vannet der taler sitt eget språk.

Saltvannsversjon? Min vil garantert bli brukt både i ferskvann og saltvann  :).

 

Det er litt deilig å kjenne samme glede som voksen, som da en lekte med smurfer.  ;D ;D

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker...hvorfor får alle andre gleden av denne stangen nå som jeg også går å venter...

Jeg må ha slik stang til mitt sjøfiske, men den var jo så behagelig at den fort kan ende opp på fjelltur også :)

Og om ikke lenge kommer Winston BIIMX 9'6....skal bli gøy å teste de opp mot hverandre...tror nemlig den grønne billigstangen kommer godt ut av testen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet stanga i går, jupp...blir i min eie den.  Må si at med #7 Coastal gikk det inn på backingen..ikke vant med det. #6 Cortland Clear virket noe lett, men fungerte helt greit med litt roligere kasting. Men at det virket lett er vel noe synsing pga. jeg prøvde #7 Coastal først og da må en holde på hatten.  Glimrende stang og synes det er pluss med endebutten når en drar til med Coastalsnøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gleden av å igjen kaste med #6 9'3 igår......

Denne stangen har så enkel og fin aksjon, at kast over hodet og på vann går så lett.

Jeg brukte bare #6 liner, og vil ikke fiske tyngre ihvertfall.

#5 Airflo 40 plusn F/I ble brukt litt i vann etter småørret, bare for å sjekke hvordan den var på disse fiskene (kan jo være en god ørretstang også dette, med synkende liner og til fjells)

Overraskende følsomt og bra.

 

Skal jeg si noe negativt, så er det ikke på stangen....den er jo nesten lik Winston grønnfargen :D

Det må bli det grønne stangtrekket ;D

 

Dette verktøyet til 1700.- kommer til å glede mange iår. Langt bedre enn sin forgjenger!!

 

Har noen av dere kastet med #5 9'?

Ho-ho....det var stangen sin det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på #5 9' i butikk i går. Ble tilbudt å prøve å kaste litt med den, men takket nei. Kanskje jeg må ta meg en tur ned igjen og prøve for å se om all skryten 6'ern får også gjelder for 5'er stanga. Fin farge på klingen, men tror fargen på snellefestet må "vokse" litt på meg.

 

Hører gjerne om det er noen som har testet femmerstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på #5 9' i butikk i går. Ble tilbudt å prøve å kaste litt med den, men takket nei. Kanskje jeg må ta meg en tur ned igjen og prøve for å se om all skryten 6'ern får også gjelder for 5'er stanga. Fin farge på klingen, men tror fargen på snellefestet må "vokse" litt på meg.

 

Hører gjerne om det er noen som har testet femmerstanga.

 

Ja, jeg har du....ta turen igjen å test den...raskt!

Men som du sier, snellefestet sees... :D

Jevn passe dyp aksjon med spenst. Jeg ble litt overrasket.

underhåndskastet også knall. Sikkert fordi denne aksjonstypen passer meg veldig godt...og mange andre vil jeg tippe. :)

Jeg er jo nødt til å trekke frem at jeg selvsagt også liker stangen fordi den er grønn ;D

Litt stort håndtak for meg, men det er en smakssak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe artig nettopp....var i lokale utstyrsbutikken...en kompis skulle teste Redington RedFly2...som er en meget god stang, hadde egentlig bestemt seg for å ikke prøve annet, funket mer enn godt med Aircel linen til SA.

 

Jeg visste at butikken akkurat hadde fått inn stenger fra Troutseeker serien, ba ham om å prøve en #5 9' også, bare for å ha gjort det.

Tror han la linen på vannet ca 2 ganger før han snudde seg og smilte. Han sa: "Jeg tar denne jeg, du...." Og fortsatte å smile.

 

jeg fikk lyst å prøve selv, han gjorde et klokt valg, var ikke vanskelig å merke. Gøy med artige opplevelser :)

 

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skryter så mye med denne stang, håber jeg at finde et eksemplar til prøvekasting på Renatreffen :D

Ingen forhandler i Danmark, så vidt jeg ved :o

(Skulle kanskje ta den ind i sortiment?) ;)

 

Dumt om disse ikke finnes i "Svendsen Sport" land :D

Godt å se at andre enn Scierra kan lage billig stenger....som attpåtil er flotte fiskestenger :)

Ifjor fantes bare demo modeller, og allerede da ble det varslet at endringer skulle til før gjengen var fornøyd. Ser ut til at endringer har vært funksjonelle :)

Håper selvsagt for deg og andre at den blir å finne på Renatreffet. Flott å underhåndskaste lange kast på vakende harr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...