Gå til innhold

Fallskjermfluer


flyops

Anbefalte innlegg

Kjøpte noe polygarn hos Destination tidligere i år. Mulig det var dette "para post" ett eller annet. Finnes i forskjellige farger. Har samme tekstur som tradisjonelt polygarn. Ellers er rådyrhår også greit å bruke som vinger på døgnfluer. Fikk foresten noe garn av Staffan, tofarget. Det gule garne er prima på den "gule" døgnflua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo slenge med ett spørsmål til her da. Hva bruker folk som vinge her' date=' jeg bruker polygarn men er det noe annet som kanskje er bedre?[/quote']

 

Har stort sett brukt polygarn fram til nå, men har i vinter bundet en del med hjortehår, som jeg synes ser veldig fine ut, og som jeg har stor tro på :-) CDC har jeg også planer om å prøve, Rune hadde noen fine eksempler på det på Skedsmohallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt polygarn fram til nå' date=' men har i vinter bundet en del med hjortehår, som jeg synes ser veldig fine ut, og som jeg har stor tro på :-) CDC har jeg også planer om å prøve, Rune hadde noen fine eksempler på det på Skedsmohallen.[/quote']

 

Hm godt tips. sitter å prøver selv nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt polygarn fram til nå' date=' men har i vinter bundet en del med hjortehår, som jeg synes ser veldig fine ut, og som jeg har stor tro på :-) CDC har jeg også planer om å prøve, Rune hadde noen fine eksempler på det på Skedsmohallen.[/quote']

 

Samme grepet som jeg har gjort i år, bindt opp en god del med elk. De ser ubenektelig fine ut;). Dessuten gir de en veldig god stamme å surre hackelet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett eksempler(fra usa)på såkalte "Hi-Vis" vinger,der det blir brukt feks orange eller gul,for at flua skal være lettere å se på vannet!

Har bundet noen sånne selv, men har ikke fisket med dem enda(de ser voldsomt grelle ut) :oops:

Er såvidt meg bekjent ingen insekter som har rosa eller orange vinger,men fargen på disse har kanskje ikke noe å si på fallskjermfluene?

Har ikke fått noe fornuftig svar fra noen av fiskene jeg har spurt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det har absolutt ingen negativ effekt å legge inn litt lysere fibre i vingen. Som regel er det hvit eller light blue dun som er lettest å oppdage utpå vannet. Ellers kan man godt bruke orange, rosa eller fluogult. Det greieste er å legge det inn mellom eller bak andre fibre med en mer naturlig farge.

 

Har fisket mye med Marginata (har mørke vinger) med lyse og orange vinger på fisk som normalt ikke er de mest lettlurte. Det funker mye bedre enn fluer som du ikke er helt sikker på hvor er. Lite er mer irriterende enn å slå til fordi du trodde det var din flue fisken tok, for så å oppdage at det eneste som skjedde var at du skremte den.

 

Forøvrig liker jeg best CDC vinger, men bruker polygarn når jeg har dårlig tid.

 

Til hackle er det bare Whiting i diverse farger som er godkjent materiale hos denne karen. Kvaliteten varieres i forhold til type flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...