Gå til innhold

Fredningstider i Nord Etnedal


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var en tur i Nord Etnedal i pinsen og opplevde at fiske ikke starter før 10 juni!!  ??? :- >:( hva er det fornoe, når det klekker masse Marginata og det er noen flyvemaur.. Er det slik at de ikke ønsker at vi fisker der oppe? I de vannene jeg ferdes i er det ikke mangel på fisk, så ikke skjønner jeg! ???

 

Tok med meg stanga til et av vannene likevell. Ble nesten en sværing på meg kjørte den en god stund, men når jeg er så dust og legger igjenn hoven hjemme så ender det jo med at jeg mister den da jeg skulle ta den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Starter det ikke før 10 juni, så starter det ikke før 10. Juni.

 

Regler er til for å overholdes uavhengig av hva vi måtte mene om saken.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter det ikke før 10 juni, så starter det ikke før 10. Juni.

 

Regler er til for å overholdes uavhengig av hva vi måtte mene om saken.

 

Terje!

 

Det avhenger av grunnen til at det er fredningstid så lenge og da. Har de en god grunn, så er det og leve med. Har de satt fredningstidspunktet hodeløst er det en helt annen sak.

 

Om man skulle hatt den holdningen til lovverket generelt ville det blitt ville og kaotiske tilstander i samfunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen når en opplever slikt er vel å ta opp problemet med de som bestemmer i området? De aller fleste (også bønder) er påvirkelige for gode argumenter og saklig faktaopplysninger. Det finnes flere fornuftige mennesker der ute enn en skulle tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

slik er det ikke bare i valdres.....kanskje ekstra mye......Indre Troms.....befolket av østerdøler og gudb.døler er minst like galt......godt at sttsskog har store arealer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valdres og fiskeregler er en egen historie. Faen så mange private vann som bare ligger der.

 

Spurte en grunneier i nærheten av svigers om fiske. Nei, her skal ingen fiske. Fisker ikke selv heller.  ???

Slik er det nå en gang, eier du noe så er det du som bestemmer over herligheten. Hvordan ville du like om noen kom og forlangte at nå må du selge bilen din enten du vil eller ikke? Det å ta seg til rette er til selvtekt og selv om man er dypt uenig i argumentene som føres, er og blir det ulovlig. Slik fungerer det i ett rettsamfunn som vårt.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er rimelig enig i at regler er regler, ser ikke noe grunn til og debatere det.

og når det gjelder private vann, så er det nå en gang sånn, at det er de som desverre bestemmer  :-\

har flere vann her nede i sør med meget god bestand av stor fisk.

disse er desverre private, og blir du sett der så er de ikke sene om og kjepp jage deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er grunneierenes syn på saken.......det kan være årsaket av at de ikke vil ha så mye folk i marka som vil stresse opp de nyslepte sauene med lamma....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Starter det ikke før 10 juni, så starter det ikke før 10. Juni.

 

Regler er til for å overholdes uavhengig av hva vi måtte mene om saken.

 

Terje!

 

Det avhenger av grunnen til at det er fredningstid så lenge og da. Har de en god grunn, så er det og leve med. Har de satt fredningstidspunktet hodeløst er det en helt annen sak.

 

Beklager å si det Magnus, men det er ikke en vurdering du kan gjøre. Det er helt og holdent opp til de som setter reglene, og dermed er det ikke en helt annen sak selv om du mener det er hodeløst. Du kan mene det så mye du vil og det kan meget vel være at det er tilfelle også, men du må allikevel forholde deg til gjeldene regler.

Skulle vi bryte loven fordi vi mente at lover og regler er hodeløse, da ville vi fått ville tilstander i samfunnet. Du sier selv at det er til å leve med hvis de har en god grunn. Hva om de har en god grunn, men du mener fortsatt at det er en dårlig grunn?? Er det da fritt frem til å bryte loven? Nope, sånn funker det ikke..... selv om jeg til tider kan skjønne at det er fristende og i noen tilfeller har jeg også en viss forståelse for at lover og regler brytes men å oppfordre til å bryte loven tror jeg vi skal være forsiktig med. Vi får heller forsøke å påvirke de som fatter beslutninger så godt vi kan slik at de endrer oppfattning.

Det er mye jeg er uenig i av lover og regler her i samfunnet, men jeg må bare innfinne meg med at det er sånn. Lovbrudd er pr definisjon en form for forbrytelse og

gir stort sett alltid en slags straff. Sånn må det være.

 

Hvis man fisker et sted før elva eller vannet er åpnet for sesongen, så bør man få en klekkelig bot etter mitt syn.

Fiske før sesongen er offisiellt åpnet er synonymt med tjuvfiske og kan ikke tolereres.

 

Dette er forøvrig ikke en kritikk av deg som person Magnus, men kun noen tanker jeg har om hvordan ting bør være :)

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...