Gå til innhold

Lyr!


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er fremdeles rystet over fangsten til Storfemti og resten av Trøndermafiaen :o :o :o Og ikke minst kule videoer og bilder av storfangst i gamle trakter ;)

Leiter fortsatt etter monsterlyr på Vestlandet men har ikke hatt hell så langt :-\ Men har vært smått med fiske i vår, men satser på en fin sommer osv....

Til mitt Lyrfiske er det nok Redington CPS'en #8 som blir flittigst brukt samt Glassline og Airflo 40+ i synkegrader 5-7

Men siste tur brukte jeg flyt med Aquatip og fikk en liten en som skjøt opp fra bunnen og tok flua like under overflata, ga meg et skikkelig kikk + at jeg skvatt en smule :-[ Skjedde farken så fort ;D

Lyrfiske for meg er bare helt knall :D

Heisann mister! monsterlyr på vestlandet er ikke en umulighet,snarere nærmere enn du tror :) tvers over Askøy så har du jo Costa del Sotra! Si ifra du så skal jeg vise deg en rå plass nå når våren kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Sterk strøm og dype kanter, gjerne langs grunner, er noe du bør se etter. Hjelper på også om det er mye byttemat i samme området :)

sånn ca ja. men den strømmen er ikke det viktigste. godplassen hadde ikke strøm for to år siden, bare i den siste tiden har det vært tidevannsstrømmer der. hvorfor vet ikke jeg....

og det skal helst være mye tare på plassen, lyren elsker tare. både til å leve og til å slite fortom i ;D ;D ;D

byttedyr kan man ikke "finne", så jeg ville satset på skrenter først og fremst. helst ikke for dype. man fisker tross alt med flue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har alltid vært strøm på go'plassen, er ikke sånn at den plutselig bare kom ;)

Er det tang og tare, kan du banne deg på at det er byttedyr i området. Er plassen blåst for det, så kan du også banne deg på at området huser dårlig med fisk. Er kråkebollene som spiser opp tareskogen, kan renske et stort område på lite tid. Men ja, mye tang og tare kan være et sikkert kjennetegn for godt fiske. Alle stedene jeg har fått stor lyr/torsk, har vært rundt steder med mye småfisk og tang og tare. Lyren kommer opp av dypet for å spise, og det er som regel best fiske i forbindelse med når tidevannet snur eller kommer inn. Dette er min erfaring etter en del år med havfiske ihvertfall :)

Med dype kanter mener jeg over 15m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

tøft. Sitter på hytta ute på Bjørnsund (ett fraflytta fiskevær utta for Bud i Romsdalen). Har såvidt begynt å utforska sjøfiske med fluestanga... har tatt 3 lyr til nå med største på 1.5kg.

Må innrømme at jeg blei litt skuffa over kondisjonen på lyren.... greit nok den hadde ett saftig hugg når den skjønte at dne var i fare, men den var jo akkurat like utholdende som en svamp...

Jeg har stort sett fiska med store svarte tubefluer med litt grønt og flash i... rett og slett av uvitenhet til hva annet jeg skal prøve.

Men hva er deres beste fluevalg for stor lyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft. Sitter på hytta ute på Bjørnsund (ett fraflytta fiskevær utta for Bud i Romsdalen). Har såvidt begynt å utforska sjøfiske med fluestanga... har tatt 3 lyr til nå med største på 1.5kg.

Må innrømme at jeg blei litt skuffa over kondisjonen på lyren.... greit nok den hadde ett saftig hugg når den skjønte at dne var i fare, men den var jo akkurat like utholdende som en svamp...

Jeg har stort sett fiska med store svarte tubefluer med litt grønt og flash i... rett og slett av uvitenhet til hva annet jeg skal prøve.

Men hva er deres beste fluevalg for stor lyr?

1,5 kgs lyr er ikke akkurat noe som kommer til å dra ut line, med mindre du fisker med en 4er ;)

jeg bruker mini-bunnys i forskjellige farger. orange mest av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frekk?? hehehe  ;D

nei skjønte jo at 1.5kg ikke var noe å skrive hjem om, men ville kanskje tro den var presentabel for utholdenheten på heile arten, uavhengig av størrelse?

den hadde liksom ett 2 sekunds utras (som riktignok var ganske heavy for 1.5kgs fisk å være) men etter det var den jo nesten utkjørt....

Da blir det kanin-binding når jeg kommer hjem.

Hvilke andre farger da? har hørt rykter om at grønt er typisk lyr farge... kanskje jeg får kjøre noen grønne kaniner også  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frekk?? hehehe  ;D

nei skjønte jo at 1.5kg ikke var noe å skrive hjem om, men ville kanskje tro den var presentabel for utholdenheten på heile arten, uavhengig av størrelse?

den hadde liksom ett 2 sekunds utras (som riktignok var ganske heavy for 1.5kgs fisk å være) men etter det var den jo nesten utkjørt....

Da blir det kanin-binding når jeg kommer hjem.

Hvilke andre farger da? har hørt rykter om at grønt er typisk lyr farge... kanskje jeg får kjøre noen grønne kaniner også  8)

sjekk her: http://igorsoldo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=78:10-wt-flex-&catid=43:flyfishing&Itemid=65

og her: http://igorsoldo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=49:mini-bunny&catid=38:step-by-steps&Itemid=57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg kommet inn igjen.

Tok 1 liten lyr igjen og 2 små sei.

De store sluggerne uteblei nå også.

men jeg må få meg powertaper med ENDA meir synkegrad tror jeg, og ikke minst noen kanin fluer.

Fisker med synk 5, men ser at jeg godt kan komme meg enda lengre ned.

eksperiementerte litt med flue/fargevalg, og synes da unektelig at grønt er tingen. Lyren tok hvertfall tvert jeg bytta til ei grønn flue etter å ha fiska med ei reke en stund.

mvh,

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg kommet inn igjen.

Tok 1 liten lyr igjen og 2 små sei.

De store sluggerne uteblei nå også.

men jeg må få meg powertaper med ENDA meir synkegrad tror jeg, og ikke minst noen kanin fluer.

Fisker med synk 5, men ser at jeg godt kan komme meg enda lengre ned.

eksperiementerte litt med flue/fargevalg, og synes da unektelig at grønt er tingen. Lyren tok hvertfall tvert jeg bytta til ei grønn flue etter å ha fiska med ei reke en stund.

mvh,

Tommy

tror jeg ville ha prøvd orange ;) og rolige intrekk på ca 50 cm. synk 5 bør funke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CauseForAlarm

har hatt en måned fullt med fluefiske i ål, tisleia, og hemsila. og mens jeg var på hytta ble jeg hentet av fruen som skulle ha meg med på shopping ibergen . så mens hu vandret rundt i truse butikkene. snek jeg meg ut fra hotellet med xi3n og til havna og og etter 15 min hadde jeg landa 2 stk lyr ;D

post-0-13949880436106_thumb.jpg

post-0-13949880436595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på hytta ute på Bjørnsund (ett fraflytta fiskevær utta for Bud i Romsdalen). Har såvidt begynt å utforska sjøfiske med fluestanga... har tatt 3 lyr til nå med største på 1.5kg.

Veldig lenge siden jeg var på skoletur til Bjørnsund, og lenge før jeg ble interessert i fluefiske, men det burde absolutt være gode muligheter for bra lyrfiske der ute. Samtidig er forholdene ganske forskjellig fra fjordfisket jeg selv og blant annet "trøndermafiaen" driver med, så storlyren kan kanskje stå lenger fra land?

Jeg har stort sett fiska med store svarte tubefluer med litt grønt og flash i... rett og slett av uvitenhet til hva annet jeg skal prøve.

Men hva er deres beste fluevalg for stor lyr?

Lyren ser ut til å bite villig på det meste, men til tider har jeg også opplevd at den kan (se ut til å) være selektiv på spesielle farger. Med en mørk (svart) og en lys flue burde du derimot være godt rustet for de fleste anledninger. Det du kanskje bør prøve å unngå er krokfluer med lang hale, da lyren har en lei tendens til å hugge kort på slike fluer. Personlig har jeg hatt fantastiske resultater i år med tubefluene jeg beskriver i dette innlegget:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=15740.msg263241#msg263241

Spesielt en bundet med Baitfish Emulator Flash (oliven rygg med innslag av rosa/pearl pepper crazy legs) og en lang og tynn helsvart (Craft Fur) sak med noen strå crystal flash har levert gode lyrfangster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...