Gå til innhold

Lyr!


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Siden dette har blitt heftig diskutert i andre tråder, starter jeg like greit opp en egen tråd om denne sterkt undervurderte fisken. Her kan dere legge inn fangstrapporter, bilder, fluer og diskutere hva det måtte være :)

 

Her er et bilde av min største så langt, 8.2kg. Morro! ;D ;D

 

post-3035-13949865358017_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

for all del, men dette blir mitt eneste innlegg i denne tråden ang utstyr.

 

stang: rs #10

snelle. gt str 11

snøre: fra synk 3 -7

 

grunnen til at jeg bruker en 10er er at jeg vil ha en stang som temmer storlyr, se bildet til storfemti, fort som f. (storfemti hadde minst 10 utras på sin og hvorfor fisken ikke dro til bunns vet vi ikke, men han mistet to fisk på bunnen før denne....) dette for to grunner:

 

1. der vi fisker storlyr er det gansk grunnt og fisken sliter fortom på 0,60 før du kan si kjeks

2. storlyr skal slippes ut (i min fiske gjeng i alle fall) for å lage flere lyr og bli enda større. ingen vits å lage tonnevis med fiskemat heller...

 

fra båt kan man godt bruke en 5-6 7 stan, men fremdeles er dette bullshit med mindre man skal kjøre fisken så lenge at den blir så mør og god at man kan bare dra av fileten med fingrene....

 

tenk dere ørretfiske, skal man bruke 0,08 og kjøre fisken til den er dau eller bruke 0,15 og kjøre den kjapt slik at den kan slippes ut med stor sjanse for at den overlever?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste man kommer Big-game fishing i Trøndelag :D

 

Har hørt fra flere kilder at dette er utrolig rått!

 

det ER big-game, i alle fall de vi har fått. for ikke å snakke om den bt holvik mistet. man ser lett på filmen hvordan han har det etter ja ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremdeles rystet over fangsten til Storfemti og resten av Trøndermafiaen :o :o :o Og ikke minst kule videoer og bilder av storfangst i gamle trakter ;)

Leiter fortsatt etter monsterlyr på Vestlandet men har ikke hatt hell så langt :-\ Men har vært smått med fiske i vår, men satser på en fin sommer osv....

 

Til mitt Lyrfiske er det nok Redington CPS'en #8 som blir flittigst brukt samt Glassline og Airflo 40+ i synkegrader 5-7

Men siste tur brukte jeg flyt med Aquatip og fikk en liten en som skjøt opp fra bunnen og tok flua like under overflata, ga meg et skikkelig kikk + at jeg skvatt en smule :-[ Skjedde farken så fort ;D

 

Lyrfiske for meg er bare helt knall :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Skal du fiske lyr over 6kg, er en stiv stang i klasse 8 et minimum. Er den større, så bør du nok opp i klasse 9 eller 10. Fortomtykkelse er 0.40 eller tykkere, lyren har en stor kjeft og skarpe tenner. Har erfart dette på den tunge måten, både jeg, Igor og BTholtvik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her snakkes det om 9.....tror de godt kunne brukt 10 også

 

Hvor tykk skal spissen være da?!  30/35mm ?!

 

hei magnus, hvis du leser innlegget mitt som er på toppen forklarer det det du trenger å vite :D

 

Kjek..uffda, der røyk fortommen min på 0.35mm. Jeg får skifte til 0.60mm +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her snakkes det om 9.....tror de godt kunne brukt 10 også

 

Hvor tykk skal spissen være da?!  30/35mm ?!

 

hei magnus, hvis du leser innlegget mitt som er på toppen forklarer det det du trenger å vite :D

 

Kjek..uffda, der røyk fortommen min på 0.35mm. Jeg får skifte til 0.60mm +

 

MEN HUSK! når du bruker så tykke fortommer er det en god tommelfinger regel å ikke sette seg fast i bunn, man kan fort miste flueline og greier. spør storfemti ;D

 

det du også kan gjøre er å bruke en fortom på rundt 0,35/bruddsyrke 10-12kg og skjøte på den en en spiss på rundt 0,60/0,70 hvi du er redd for at fisketennene kommer til å slite den ut. selv har jeg ikke opplevd enda at 0,40 ble slitt til brudd (skulle kanskje ikke ha sagt det kommer sikkert til å skje neste gang ;D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorkarbon er ikke så dumt å bruke i sjøen til fortom, mye mere motstandsdyktig mot skarpe tenner og skarpe steiner, litt overkill kanskje for noen prisen tatt i beregning, men fikk tak i en meget bra fra Stren for et par år siden. Prisen var ikke så værst heller hos min lokale pusher 99.- for 100 yards.

 

 

http://www.cabelas.com/prod-1/0043680121971a.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorkarbon er ikke så dumt å bruke i sjøen til fortom, mye mere motstandsdyktig mot skarpe tenner og skarpe steiner, litt overkill kanskje for noen prisen tatt i beregning, men fikk tak i en meget bra fra Stren for et par år siden. Prisen var ikke så værst heller hos min lokale pusher 99.- for 100 yards.

 

 

http://www.cabelas.com/prod-1/0043680121971a.shtml

 

helt overkommelig pris det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.60 igor?? Er det svenskpilken du har rappa snøret av ?  ;D Jeg bruker "bare" 0,35mm fluorcarbon, og det tror jeg holder lenge. Stangmessig bruker jeg #7. Skal være veldig stor fisk før den blir for liten spør du meg. Den fisken jeg postet bilde av tidligere var inne i håven bare etter få minutter - brukte lenger tid på en 1,3 kg ørret her om dagen. Men det kan jo variere selvfølgelig..

post-2370-13949865371059_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.60 igor?? Er det svenskpilken du har rappa snøret av ?  ;D Jeg bruker "bare" 0,35mm fluorcarbon, og det tror jeg holder lenge. Stangmessig bruker jeg #7. Skal være veldig stor fisk før den blir for liten spør du meg. Den fisken jeg postet bilde av tidligere var inne i håven bare etter få minutter - brukte lenger tid på en 1,3 kg ørret her om dagen. Men det kan jo variere selvfølgelig..

 

På den store jeg mistet i fjor så tok den med flua på en tur langs havbunnen å kappet 0,60 rett av.. jeg bruker 0,60 hele veien. hvorfor skal jeg bruke noe mindre? er det dårligere på noe måte? er ikke fluestr eller tyngde på flua som er faktoren på noe måte hær, spiss ting på bunn og at jeg driver å setter fast flua i tang når jeg fisker for dypt..

Hadde du kjørt ørreten på samme måte som vi ønsker å kjøre lyren på hær, stoppe lyren fra å svømme noen steder å få den til land kjappest mulig så tror jeg du hadde landet den kjappere. ser ikke mange gjøre det med kilosørreter og 0,12mm spiss..

 

Lurer litt på hvorfor det skal få fokus at noen anbefaler kraftige klasser, er vi blitt for opptatt med å leke mestmulig med fisken når den førs har tatt flua? er det sport å lande størst mulig fisk på minstmulig klasse og på tynnest mulig spiss?

 

Jeg brukte 7er stanga mi som storlakse stang før å hadde aldri tenkt tanken på at denne kjeppen av en stang skulle være for pinglete for noe som jeg fikk langs land. det har jeg endret syn på etter en del turer etter lyren. jeg merker ikke helt den store forskjellen på en 7er og en 9er. synes nesten det er mer behagelig å kaste grainsnøre som er litt for lett for 9ern enn å bruke samme snøret som er passe til 7ern..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg kritiserte vel ikke noe som helst egentlig, jeg ble bare forundret over tykkelsen på fortommene deres da min fiskegjeng ikke bruker så voldsomt, og det er jo selvfølgelig ikke dårligere å bruke så tykt som dere gjør. Selv om fortommen er min siste bekymring når jeg kjører fisk. Jeg bruker forøvrig samme 0,35 til alt mitt saltvannsfiske, både lyr og SØ.

 

Den diskusjonen om å bruke letteste utstyret osv ser jeg helt bort ifra, vi kjører fisk raskt og effektivt, selv om vi bruker 0,35mm fortomm og #7 stang. Det er mye mer en bare utstyret som avgjør om hvordan en fisk kjøres. Dessuten bruker jeg ikke tynnere en 0,15mm til brunørret heller.. så det så ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...