Gå til innhold

Lyr!


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Vel jeg kritiserte vel ikke noe som helst egentlig, jeg ble bare forundret over tykkelsen på fortommene deres da min fiskegjeng ikke bruker så voldsomt, og det er jo selvfølgelig ikke dårligere å bruke så tykt som dere gjør. Selv om fortommen er min siste bekymring når jeg kjører fisk. Jeg bruker forøvrig samme 0,35 til alt mitt saltvannsfiske, både lyr og SØ.

 

Den diskusjonen om å bruke letteste utstyret osv ser jeg helt bort ifra, vi kjører fisk raskt og effektivt, selv om vi bruker 0,35mm fortomm og #7 stang. Det er mye mer en bare utstyret som avgjør om hvordan en fisk kjøres. Dessuten bruker jeg ikke tynnere en 0,15mm til brunørret heller.. så det så ;D

 

Ingen som sier at du kritiserer noen. jeg forklarte hvorfor jeg bruker 0,60 og 9er..

Det med lett utsyr er mer et spørsmål rettet mot de fleste da dette virker som en trend blant mange jeg møter..

 

ønsket heller ikke å åpne en diskusjon mot deg og din kompisgjeng og hvordan der kjører fisk. jeg sier at på denne plassen ønsker vi å stoppe fisken så den ikke får til å svømme nedover å jo grover utstyr vi bruker jo mere eliminerer vi begrensningene for hvordan denne fisken skal kjøres.

 

Jeg har sett 10 kgs laks ligg på land på under 1min kjøring. men det vill ikke si at alle laks på 10kg kommer inn på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest storfemti

Alt er avhengig av størrelsen på lyren du fisker etter. I våre trakter er den STOR, og da bør du bruke utstyr deretter. Alt under 6kg går fint med "lettere" utstyr, selv om en 5 kilos lyr kan være ganske heftig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Tror varmen har sent lyren ned til dypet. Har vært 5,6 turer nå, med bare 1 fin fisk på 4kg, ellers har det stor sett vært tørt.

Får vel vente til høsten siger inn og kvelden/natta faktisk blir mørk igjen.  :P

 

ikke noe vits å starte lyrfisket før sen oktober. tidligst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

På tide å få litt fart i denne tråden igjen!

Nå nærmer juleferien seg, mitt beste lyrfiske har jeg hatt på besøk hos svigers i Ørsta i romjula. Jeg var temmelig fornøyd med min bestenotering på 5,2 kg, men det blir bare småfisken mot det dere jevnlig trekker opp i Trøndelag!  ;D

I en artikkel om lyrfiske i Alt om fiske, så jeg at Hjørundfjorden som ligger i samme kommune har utmerket seg med en rekke lyr på storfisklista. Dette skal helt klart prøves ut til neste uke! Er det noen andre her som har erfaring fra lyrfiske i Ørsta og Volda?

Jeg har fått en del fisk på tradisjonelle Clousere og Buck&Bunny i størrelser fra 4 til 2/0. Jeg har fått fisk på de fleste farger, og har ikke merket at noen skiller seg ut i særlig grad. Er det noen som har noen spesielt gode lyrmønstre de vil fortelle om og/eller fargekombinasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at tråden bør kontinueres  :) - da kanskje flesteparten av oss - fisker mer lyr enn sjø-ørret til daglig.

Jeg har funnet min Mekka-plass, og står jeg der et par timer - har jeg ihvertfall mat til heimen.

Størrelsen er selvsagt varierende - men det er ikke unormalt å ha med èn stor hjem (ser bort i fra rekorder, og nøyer meg meg en 3 kg`s som stor  ;)). 

Den største jeg har fått der er 4,5 kg.

Og jeg fisker med samme flue hele tiden:  Sølv kropp, vinge som er gul/orange/sølv og bundet på linekrok.  Ca. 7 cm.

Samme flue - på en 2`er stang (som knapt nok "bar" denne fluen") - fikk jeg en 7,2 kg lyr tidligere i år.

Jeg fisket egentlig etter kattemat - men med fiske og jakt - er det ingen fasit  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lyr er tøffe greier, den fisken som virker mest sinna på første utras.

Ikke har jeg fått mange store lyr, men jeg har fått bra på stor rosa og hvit teppesild.

Virker som lyren liker denne fargen utrolig godt. Ellers chartruse.

Har testet masse ulike ting. Men rosa og hvitt er min absolutte favoritt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å få litt fart i denne tråden igjen!

Nå nærmer juleferien seg, mitt beste lyrfiske har jeg hatt på besøk hos svigers i Ørsta i romjula. Jeg var temmelig fornøyd med min bestenotering på 5,2 kg, men det blir bare småfisken mot det dere jevnlig trekker opp i Trøndelag!  ;D

I en artikkel om lyrfiske i Alt om fiske, så jeg at Hjørundfjorden som ligger i samme kommune har utmerket seg med en rekke lyr på storfisklista. Dette skal helt klart prøves ut til neste uke! Er det noen andre her som har erfaring fra lyrfiske i Ørsta og Volda?

Jeg har fått en del fisk på tradisjonelle Clousere og Buck&Bunny i størrelser fra 4 til 2/0. Jeg har fått fisk på de fleste farger, og har ikke merket at noen skiller seg ut i særlig grad. Er det noen som har noen spesielt gode lyrmønstre de vil fortelle om og/eller fargekombinasjoner?

orange bunny på 5 cm og black/orange bunny på 5 cm. de to fluene har jeg tatt 4 lyr over 6kg i år. bindebeskrivelse finner du på vimeo siden min (link under)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orange bunny på 5 cm og black/orange bunny på 5 cm. de to fluene har jeg tatt 4 lyr over 6kg i år. bindebeskrivelse finner du på vimeo siden min (link under)

Fine fluer Igor!  :)

Jeg har noen som ligner ganske mye i boksen!  ;) Ble inspirert av de røde og oransje bunny-fluene til Robban som er avbildet i Streamerboka til Pål Krogvold.

Dere bruker ikke så veldig store fluer ser det ut til? På Vestlandet er jeg i den luksussituasjonen at jeg gjerne vil unngå småfisken opp til kiloen, så jeg har tenkt at skikkelig store fluer vil favorisere større lyr. Så langt har jeg ikke merket at de store fluene med stor kropp og lang zonkerhale har selektert større fisk enn de små fluene. Kanskje jeg like godt kan gå tilbake til litt mindre fluer - som er mye enklere å kaste.

Nå ser det ikke så lovende ut for julefisket, langtidsvarselet for Ørsta viser rundt -10 grader hele den nærmeste uken.  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orange bunny på 5 cm og black/orange bunny på 5 cm. de to fluene har jeg tatt 4 lyr over 6kg i år. bindebeskrivelse finner du på vimeo siden min (link under)

Fine fluer Igor!  :)

Jeg har noen som ligner ganske mye i boksen!  ;) Ble inspirert av de røde og oransje bunny-fluene til Robban som er avbildet i Streamerboka til Pål Krogvold.

Dere bruker ikke så veldig store fluer ser det ut til? På Vestlandet er jeg i den luksussituasjonen at jeg gjerne vil unngå småfisken opp til kiloen, så jeg har tenkt at skikkelig store fluer vil favorisere større lyr. Så langt har jeg ikke merket at de store fluene med stor kropp og lang zonkerhale har selektert større fisk enn de små fluene. Kanskje jeg like godt kan gå tilbake til litt mindre fluer - som er mye enklere å kaste.

Nå ser det ikke så lovende ut for julefisket, langtidsvarselet for Ørsta viser rundt -10 grader hele den nærmeste uken.   >:(

når jeg selv fisker i romsdalen etter lyr har jeg brukt zonkere med hale på 20 cm. lyren der tok fluen glatt og jeg har aldri hatt bare lugg på de.

her oppe i trøndelag er det helt annerledes. første gang jeg og bt holvik var og fisket lyr på godplassen, brukte vi bunnys på vel 10-15 cm. eneste vi fikk var mye frustrasjon når lyr på 5-6-7 kg fulgte etter fluene helt til overflaten for så å snu rolig.....

så fant vi ut ved en tilfeldighet at små fluer funket superbra. da startet jeg å lage fluer på 5cm på tarpon eller big game light kroker.

og siden ifjor har jeg fått 3-4 lyr mellom 1-3kg (og kanskje 20 (eller mer) lyr på 4-9,5kg) på de små fluene.

har selv blitt inspirert av robban sine fluer i streamer boka (men du skulle sett bunny boksen til robban nå ;D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fiske i Ørsta/Volda-området i romjula sammen med sverreef som er lokalkjent, men jeg måtte bare ut en liten tur i går. Selv om det var 8 blå, så hadde jeg litt fiskeabstinenser som måtte ut av kroppen etter den lange kjøreturen over til vestlandet.  ;)

Bare for å si det med en gang, 8 minus er allt for kaldt for fluefiske i sjøen! Det svir noe grasat i fingrene etter noen runder med snø og saltvann i denne temperaturen!  ;D ;D

På 3. kastet fikk jeg en lyr på 2 kg på en oransje zonker str. 1/0, fisket omtrent midt i vannsøylen. På de neste kastene hadde jeg flere napp, men ingen av fiskene ville sitte. Normalt ville jeg gjettet på småfisk, men det kunne også være fisk som bare nappet litt forsiktig i den store og lange flua. Ettersom flua åpenbart trigget fisken, så satte jeg på en tilsvarende i str. 6 og med kortere vinge. Da fikk jeg kjapt et par lyr på halvkiloen, men kjente ikke flere store. Etter dette orket jeg ikke mer og flyktet tilbake til varmen innendørs. Men dette blir garantert ikke siste turen denne julen!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fiskeglede er mest viktig for meg uavhengig kva slag fisk eg fik

Og fiske med BB er altid moro her nokke link fra "sjuk dutch style bb" ;D

http://www.dyckers.com/blog/2008/12/15/vliegvissen-op-zeebaars/

th_Blokkendam_15_11_09.jpg?videoplayer=offsite?videoplayer=offsite

dette er filme fra bb  :rolleyes:

http://www.flybox.dk/template_saltwater.aspx?eid=WN2J52RVW1VSSTSWYRYVXQKZQV

her fiske a venn i norge og prove 3 kast 3 fisk første 2 er sma sei den siste er finn lyr

Og nokke fine bildere fra ei ferie til norge

http://vliegvissen.startpagina.nl/prikbord/read.php?3238,10114030,10114030#msg-10114030

johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...