Gå til innhold

Polafilter...


Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Fanken da var jeg like langt :D...... hva er forskjellen på sirkulært og lineært når det gjelder polariseringsfilter :)

Terje!

 

:)

Kortversjonen er: Kjøp sirkulært polafilter til speilreflekskamera.

Den lange versjonen:  ;D

 

Lineære polarisasjonsfiltre består av lange, parallelle (organiske) molekyler innbakt i plast (evt glass), som demper lys med polarisasjonsretningen parallelt med molekylene.

 

Sirkulære polarisasjonsfiltre består i tillegg av enplate (''kvartbølgeplate) som ''roter til'' (egentlig roterer) lyset slik at det igjen er upolarisert etter at det har sluppet gjennom filteret og det uønskede lyset er fjernet. Dermed er disse filterne dyrere.

Sirkulære polarisasjonsfiltre er nødvendig på kameraer som bruker delvis gjennomsiktige polarisasjonsavhengige speil i lysmåler- og/eller autofokus-systemet. Dersom man bruker et lineært polarisasjonsfilter med en slik lysmåler vil den kunne oppleve det samme som du ser når du krysser to polariserte solbriller, det blir mørkt. Dermed måler lysmåleren feil.

 

Da går jeg for kortversjonen og kjøper sirkulært polariseringsfilter ;D ;D

Takker og bukker, Andrè :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det finnes så mange ressurspersoner innen foto på ffs.no, burde det ikke vært en egen "spør fotogutta" tråd?

eller finnes dette kanskje allerede?

 

bildetråden er jo svært aktiv om dagen, så interessen er jo tilstede hos de fleste

 

 

 

 

Bare og starte en tråd det. ;)

Eller som jeg hadde tenkt å foreslå i en annen tråd,da sørver,n streika,orka ikke å skrive det pånytt,men kan gjøre det her. ;)

Hva med Brun`s Informative tråd(sjekk videoer om binding og kasting) og Andrè kan jo masse om foto og film,rimelig komlpett.

Bare et forslag,og Andrè må jo avgjøre det selv. :D

 

Og til dere som har komentert det: Ekso er en nydelig fjellelv,og Stig,en(som vi sier på vestlandet)er en herlig,og ikke minst dyktig fiskekompis som akurat nå er litt i tidsklemma,men ungene vokser seg nok til etterhvert,og hvis jeg er her da,skal jeg nok grine meg til litt fisketid med ham. ;D

 

Edit:Måtte bare rette noen skrivefleier.

 

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Vindknuten

Har endelig fått bestemt meg såpass med hensyn til objektiver at ett 77mm Pola er på tur i posten.

De to objektivene jeg kommer til å bruke mest har begge 77mm.

Kommer ikke utenom ett pola filter.

Bestemte meg for å teste ut Hoyas nye HD serie, skal etter sigende stjele nesten ett helt EV trinn mindre enn forgjengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått bestemt meg såpass med hensyn til objektiver at ett 77mm Pola er på tur i posten.

De to objektivene jeg kommer til å bruke mest har begge 77mm.

Kommer ikke utenom ett pola filter.

Bestemte meg for å teste ut Hoyas nye HD serie, skal etter sigende stjele nesten ett helt EV trinn mindre enn forgjengeren.

Hei :)

Har du link, info.....no gøy å lese om dette ? :) Skulle hatt meg et 77mm jeg også gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...