Gå til innhold

Polafilter...


Anbefalte innlegg

Hei. En liten tanke fra meg i hvert fall, omkring polafiltre, og for så vidt andre filtre også:

Husk at du setter enda et ekstra linseelement foran objektivet ditt når du skrur på et polafilter. Og at det i tillegg er det fremste linseelement, som skal yte ekstra godt når det gjelder flare og ghosting for god kontrast og farger i bildene dine. Og særlig for de to tingene der er det viktig med et godt filter, som kanskje er nettopp de tingene man ofte vil øke ved bruk av polafilter.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En liten tanke fra meg i hvert fall, omkring polafiltre, og for så vidt andre filtre også:

Husk at du setter enda et ekstra linseelement foran objektivet ditt når du skrur på et polafilter. Og at det i tillegg er det fremste linseelement, som skal yte ekstra godt når det gjelder flare og ghosting for god kontrast og farger i bildene dine. Og særlig for de to tingene der er det viktig med et godt filter, som kanskje er nettopp de tingene man ofte vil øke ved bruk av polafilter.

 

 

 

 

Ja,hør på Andre(hvordan skriver jeg den e-en din?). ;D

 

Alle filtre burde egentlig være av ypperste klasse(bortsett fra uv-filtre,som bør kastes ;)hvis det ikke koster like mye som et godt pola-filter)

 

Pola-filtere har mange bra egenskaper,og jeg bruker mitt mye,selv om det ikke er av ypperste klasse.

Det gir bedre fargemetning,bedre kontraster,bedre detaljer,litt mindre sjangser for utbrente partier,synes jeg.

Men....du mister et par blendertrinn,noe som fort krever stativ selv i dagslys,en sky kan ødelegge fotomuligheten,særlig med tele.

Kan jo skru opp iso,en,men dette gir fort støy i mørke partier.

På den annen side ;100mm macro har vel f/2.8 noe som hjelper,det er 58mm filtergjenger,som gir deg et litt billigere utgangspunkt,siden prisen øker med filterdiameteren.Hvis du ikke har samme filterdiameter på alle objektivene dine,må du kjøpe til de du har tenkt å bruke dem på.

 

Bare til ettertanke.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan legge ut et eksempel på et bilde med og uten polaroidfilter?

 

Har også tenkt å kjøpe et, og hadde vært kult å sett hvor stor forskjell det utgjør :)

 

Bildene til Andre Brun har veldig skarpe og tøffe farger, men er dette pga filtret eller er det andre ting som spiller inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt på dette filteret...

 

Hoya Filter PL-CIRC DMC PRO 1 58m

 

Ble anbefalt dette og håper det står til forventningene...

 

Helt sikkert :) Dette er vel sirkulært og kan "stilles" med mer eller mindre pola. effekt ved å vri den ytre "ringen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å legge til 2 bilder med forskjellig innstillinger med filteret på,det første med lys innstilling det andre med mørk.

Uten pola-filteret hadde det vært nesten umulig å se bunnen av elva.

Nå er forøvrig bildene til Andre(hva med den e-en? ;D)veldig betegnende.

Legg også merke til fargemetning og lys/skygge. 8)

post-3549-13949865421864_thumb.jpg

post-3549-13949865422341_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt på dette filteret...

 

Hoya Filter PL-CIRC DMC PRO 1 58m

 

Ble anbefalt dette og håper det står til forventningene...

Ser bra ut,husk å skru samme vei som gjengene går,dumt å skru av filteret når man står utvadet i elva. ;D

Ikke skru det for hardt på heller,det skal av igjen og,kan være litt fiklete å få tak i,det er trangt mellom ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig nydelig elv det der, Willy  :)

Som Rodswinger sier så stjeler også polafilteret et par lukkertrinn, ettersom hvordan du vrir det, men man kan banke opp ISOen for å kompensere noe for det.

Også stor blenderåpning hjelper til med å øke lukkerhastigheten, som du ser her ved at bakenden på hunden er ut av fokus, men frampart/vann er i fokus.

"Dragen" får seg et vannskudd for baugen  ;D  

 

 

[attachimg=1]

 

post-3159-13949865424522_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,men 350D har ikke de bra ISO-egenskapene som nyere kameraer har,burde jeg vel lagt til... ;)

 

Og Andrè(endelig ;Dè):Eikre har vært her,Stig den eldre,Arve Tangen.Snart bare deg,Nøkken (hvem nå det er :))og Staffan som mangler ;).

Forøvrig ,en av purristene som frekventerer elven tar veldig mye fisk på ei flue som heter Brun`s caddis.

Ikke meg,er ikke purrist,og har min egen variant. ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Refsahl

Hva er forskjellen på sirkulært polariseringsfilter og super sirkulært polariseringsfilter?

Anyone?

 

Terje!

 

Hei igjen, Terje  :)

Hvis det er Hoya du tenker på, så står vel "super" bare for noe med kvaliteten.

Det finnes bare to typer polafilter: Sirkulært og lineært.

 

 

 

Fanken da var jeg like langt :D...... hva er forskjellen på sirkulært og lineært når det gjelder polariseringsfilter :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken da var jeg like langt :D...... hva er forskjellen på sirkulært og lineært når det gjelder polariseringsfilter :)

Terje!

 

:)

Kortversjonen er: Kjøp sirkulært polafilter til speilreflekskamera.

Den lange versjonen:  ;D

 

Lineære polarisasjonsfiltre består av lange, parallelle (organiske) molekyler innbakt i plast (evt glass), som demper lys med polarisasjonsretningen parallelt med molekylene.

 

Sirkulære polarisasjonsfiltre består i tillegg av enplate (''kvartbølgeplate) som ''roter til'' (egentlig roterer) lyset slik at det igjen er upolarisert etter at det har sluppet gjennom filteret og det uønskede lyset er fjernet. Dermed er disse filterne dyrere.

Sirkulære polarisasjonsfiltre er nødvendig på kameraer som bruker delvis gjennomsiktige polarisasjonsavhengige speil i lysmåler- og/eller autofokus-systemet. Dersom man bruker et lineært polarisasjonsfilter med en slik lysmåler vil den kunne oppleve det samme som du ser når du krysser to polariserte solbriller, det blir mørkt. Dermed måler lysmåleren feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...