Gå til innhold

Hviklen døgnflue er dette?


Anbefalte innlegg

Var på hytta i helgen og kom over en døgflue jeg ikke klarer å klassifisere. Vannet jeg fant den i ligger 800 meter over havet og er i nærheten av Vegglifjell. Det var en laber marginata klekking tidligere på dagen, men denne døgnfluen hadde bare to haler og kroppen mer eller mindre gråoliven.

Tok noen uskarpe bilder med digitalkameraet mitt:

P6060093.jpg?t=1244403862

P6060099.jpg?t=1244403899

P6060101.jpg?t=1244403935

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene haletråden er jo også brukket, så det er vel ingen umulighet at en tredje haletråd har vært der, men har falt av.

 

For meg virker det som det er en marginata pga. de mørke venene i vingen. Kan ikke se noe særlig av dens gjeller, derfor er det litt vanskelig å plassere den. Den har iallefall to par vinger, noe som marginataen også har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den hadde 2 haletråder var det med stor sannsynlighet en Atropleha Congener. Klekker i stillevann i perioden mellom marginata og vespertina. Nymfene ligner litt på heptagenia. er litt større en marginata. Kryper på land for å klekke, men kan gi litt spinnerfall ved anledninger. Har alldri opplevd de helt store mengdene av denne arten. Tok forøvrig bilde av denne på  700 meter forrige helg, på andre siden av Numedalen i forhold til din observasjon. Forøvrig en spinner hann.

 

[attachimg=1]

 

 

 

Gisle

post-2382-13949865470327_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligner veldig. Jeg målte aldri den jeg fant, men reimen til klokken på det første bildet er 1 cm, og kroppen var litt lenger enn den tror jeg. Både fluen du poster og den jeg postet har den svarte flekken som går innover på vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme godt det også. Merk at heptagenia fins i hovedsak i elv, og er tydlig mindre en marginata. Merk også at det er mange hobby entomologer som går hardt ut og artsbestemmer ut fra bilder på nettet uten at det umidelbart er riktig. ( meg selv inkludert ;)) så noen 100 % identifisering skal det en del til for at du får på disse forumene. Ikke at det på noen måte betyr noe som helst.

 

Legger ved et par bilder av fuscogrisea, artsbestemt av meg ;D

 

[attachimg=1]

[attachimg=2]

 

 

Gisle

 

 

 

post-2382-13949865569807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...