Gå til innhold

Valdgrense i elv eller på land?


yardbird

Anbefalte innlegg

En kamerat som tidligere var laksefisker (men som nå har konvertert til ørret) stilte et spørsmål jeg ikke kunne svare på.  Han sto nederst på strekket han leide, og flua drev nedover strekket nedenfor.  Svenskene som fisket der, ba ham sule inn og ikke fiske i deres vann.

 

Hadde de sitt på det tørre (eller våte)?  Selv etter mange år som laksefisker hadde han aldri møtt den problemstillingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt går grensene 90 grader ut fra skillet på land og ut til dypålen i elva.

 

Fisket på et vald i Orkla hvor nabovaldet eide ovenfor strekket vi fisket på samt motsatt bredd litt lengre ned enn på den siden vi fisket på. Grunneier på det andre valdet hevdet at vi ikke hadde lov å kaste rett ut når vi startet fiske på toppen av valdet, men måtte legge flua slik at den ikke krysset linja mellom hans nedre grense på siden vi fisket på og nedre grensen hans på andre siden. Han stod faktisk å lurte i buskene ved nedre valdgrense og siktet for å se at vi ikke tjuvfisket  :rolleyes:

 

Jeg har aldri hørt om valdgrenser som går slikt tidliggere, men dersom det er inntegnet på jordskifte kart (eller hva det heter) så er det jo mulig. Vi ble jo litt irriterte på dette da det vanlige er at man fisker glidelåsprinsippet og fiskere på begge sider av elva kaster så langt de vil så lenge ikke redskapen er ovenfor eller nedenfor valdgrensen på den siden vi fisket på. Så det endte med at han truet med å anmelde oss  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo logikken i dette, og regner da med at dette er en generell regel (?) som er skriftlig nedfelt ett eller annet sted?

 

Det med nedre grense at redskap skal være innenfor sier seg vel selv? Er tross alt agnet som fanger fisken.

 

Angående dypålsgrensa så tror jeg det står noe om dette i noe gammelt lovverk. Men de fleste grense beskrivelser har dette med som skille mellom eiendommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...