Gå til innhold

Fiskeutstyr med på fly


dalislama

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg kan unngå å måtte sende fiskestenger som spesialbagasje? Forleden fikk jeg broren min til å fly ned en stang til meg, men han måtte punge ut 160,- fordi dette var spesialbagasje. Jeg har alltid dratt med meg et par stenger når jeg har tatt fly tidligere, men da stroppet til fjellsekken min. Er det noen skjerpede regler på dette eller kan jeg fortsette praksisen min med å feste stengene til sekken? Hvordan frakter dere stengene når dere tar fly, f.eks hvis dere tar med 2-3 stenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har reist flere titalls ganger med fiskestenger på fly, og har aldri måttet betale noe ekstra  ???

Så det skjønner jeg ikke. Har da både reist med stengene festet til sekk, og stengene surret sammen som ett kolli.

 

Jeg pleier tvert i mot å gjøre det til et poeng å sende mest mulig av bagasjen som "spesialbagasje" for jeg innbiller meg liksom at de tar ekstra vare på det da, og at det helt sikkert kommer fram da  :) At de tar ekstra vare på det er sikkert tull, men det har da kommet fram hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har mistet 3 stenger som ikke kom fram til Alta.......de lå igjen på Fornbu.....måtte kjøpe ny stang snelle og snøre.....de hadde ikke #5 stang i laksebygda og på den butikken som var åpen......ble gående med #7 stang og med en indre agresjon......kokførbaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men hva skulle jeg gjort.....latt kompisene dra innover til Tørrfluelandene.....sjøl sitte på flyplassen vente på neste mulige fly sørover.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist flere titalls ganger med fiskestenger på fly, og har aldri måttet betale noe ekstra  ???

Så det skjønner jeg ikke. Har da både reist med stengene festet til sekk, og stengene surret sammen som ett kolli.

 

Jeg pleier tvert i mot å gjøre det til et poeng å sende mest mulig av bagasjen som "spesialbagasje" for jeg innbiller meg liksom at de tar ekstra vare på det da, og at det helt sikkert kommer fram da  :) At de tar ekstra vare på det er sikkert tull, men det har da kommet fram hver gang.

 

 

Vært kloden rundt, og har aldri mista noe. SPESIALBAGASJE. Bruker "Bazooka" til stenger og sneller. Ikke problemer med 2-delte stenger heller. Kjøper ikke stenger med snørten deler når 2-delte fraktes like godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Forrige gangen eg kom hem til Norge fra USA tok eg med meg 2 firedelte stenger i PVC tuber, som haandbagasje.  Det gikk fint her borte i usa, inkl. Chicago.  Men, i Koebenhavn tok de stengene fra meg i "sikkerhets kontrollen".

 

Vi var seint ute, og hadde kone pluss 2 smaagutter paa slep, saa eg orket ikkje aa krangle.  Fiskestengene kom heldigvis fram 2-3 dager senere.....det var litt nerver paa gang. :-\

 

mvh,

 

Lars

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også farta litt rund i verden med fiskestenger, og den eneste gangen det ble nevnt noe om ekstra betaling var på tur hjem fra Kirkenes.

Dama i innsjekkingen fortalte at det egentlig var ekstra gebyr på fiskestenger, jeg hadde da stengene mine i "bazokarør". Dama var hyggelig og vi slapp unna gebyr.

Men dette var unntaket. Ellers aldri noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskestenger - som så mye annet - ble vel forbudt som håndbagasje etter terroraksjonen i NY, ihvertfall her i Norge.

De første årene gikk det greit, det var bare å legge inn noen ekstra minutter for å svinge innom mottaket for spesialbagasje, men det kostet i det minste ikke noe ekstra.

Så innførte SAS et gebyr for dette for 2-3 år siden, tror det er ca 120 kr.

Hos Norwegian har det vært gratis helt fram til i år, nå har også de innført gebyr, en drøy hundrelapp per vei.

 

Jeg kjøpte en sånn Plano 'Bazooka' i fjor høst, og skal få testet den om kun få dager. Antar stengene er 100% safe inne i røret, men det forutsetter jo at røret kommer fram til riktig flyplass.

 

Men det går nok i retning av fire-delte stenger her også. ja. Blir dyrt i lengden å betale alle disse hersens ekstra gebyrene!

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gebyret ment for hvis de må behandle stanga med respekt? Ligger stanga i tube festet til sekken kan de vel ikke kreve noe?

De hatr aldri nevnt noe til meg. Stor sekk og tubene oppi sekken er vel det greieste uansett. Greit med færrest mulig collie.

Når jeg var på kola i fjord fikk bare halvparten av folkene bagasjen sin :( Jeg var heldigvis en del av den lykkelige halvparten.

Men jeg skulle egentlig ikke ha fått min jeg heller. Å være et "vimehue" kan av og til ha sine fordeler :rolleyes: Dvs jeg hentet bagasjen min på båndet i kirkenes og sjekket inn på nytt til murmansk, det skulle jeg ikke ha gjort for bagasjen var "sjekket inn" til murmansk så jeg senere på billetten.

Hun i skranken reagerte og på at jeg sjekket inn på nytt.  Neste gang kommer jeg til å kontrolere dette en ekstra gang og heller sjekke inn to ganger. Det var ikke noe særlig for de som sto der uten bagasjen sin og særlig hjelpsomme kan man vel ikke si at de på flyplassen var.

 

Karlovcka co. skal i alle fall ha kredit for å prøve å hjelpe og ordnet noe ting til guttene, og vi andre hadde jo med ekstra stenger og sneller så det ordnet seg på et vis. Det som skulle være den ultimate fiskeopplevelse ble nok litt amputert for enkelte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gebyret ment for hvis de må behandle stanga med respekt? Ligger stanga i tube festet til sekken kan de vel ikke kreve noe?

 

Jeg tror gebyret er ment for at flyselskapet skal tjene penger...

 

Sjekk her:

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/bagasje/spesialbagasje/

 

Fiskestenger regnes som spesialbagasje. Det 'positive' er at det 'bare' koster 108 kr for stengene, mens all annen spesialbagasje koster det dobbelte (eller mer).

Om du har ei kort stang som du fester til sekken og den går igjennom som ordinær bagasje, kreves det nok ikke noe ekstra. Men som sagt, det beste er vel å har fire-delte stenger og få dem ned i bagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at dette terrorhysteriet rammer fiskestenger og andre ting for den saks skyld her i Norge, men i USA så gir de tilsynelatende faen.. En annen sak er jo at du kan ha med deg så mye håndbagasje du bare vil på amerikanske fly, ihvertfall fra USA. Fløy til Belize via NY tidligere i år. Kunne da ta med meg en fullstappa Bergans 90liter pluss pc sekken og en pose med tax free morro som håndbagasje uten problemer?? Continentalfolka insisterte faktisk at jeg skulle bære den med på flyet. Norge burde slappe av litt. Stenger pakker ned i sekken. Ikke det at 100spenn ekstra har noe å si, men irriterende og klønete opplegg er det.. og de skal faen meg klås der det er mulig.. Norwegian flyr jeg forøvrig aldri igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i england ble jeg spurt om stanga var hul og hvordan de kunne se om den var tom......det var på nære nippen at de ville ta av butcapen for å se inni den......jeg ba dem ringe hardy og spørre om hva en slik stang veide og sjekke opp mot vekta......det endte opp med at de ringte politiet i norge  for å sjekke det tomme rullebladet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til å skifte ut stangparken min til 4-delte selv om den er aldri så beskjeden. Derimot har jeg chattet med Kari fra SAS i dag.

 

08:32    1. Hva er kriteriene for at en sekk må sendes som spesialbagasje (maksmål på innsjekket bagasje)? 2. Kan jeg stroppe på en liten tube på siden av sekken så lenge denne ikke overskriver eventuelle maksmål?

08:33    Fjellsekken kan du sjekke inn som vanlig baggasje, ikke som spesialbagasje.

08:36    Det er kun musikk/sportsutstyr som kan sendes som spesialbagasje.

08:38    Så da kan jeg ta med meg sekken min med en tube festet til siden når jeg skal ut og fly? Tuben er ca 1.50m og gjør ikke at sekken blir mer uhåndterlig

08:39    Tuben er et rør som er 15cm i diameter

08:41    Det som er avgjørende er at vekten ikke overstiger 32kilo.

 

Da har jeg det svart på hvitt at vekt er avgjørende  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ihvertfall måttet sende stengene mine som spesialbagasje de siste 10 årene. Før var det gratis, nå koster det penger.

Dette har muligens en sammenheng med at jeg som regel reiser med 4-5 stenger, alle i rør, teipet sammen til ett kolli.

 

Iflg sas.no er fiskeutstyr spesialbagasje, og koster NOK 160 per vei. Men igjen, har du ett rør som du har stappet nedi sekken, går det sikkert greit.

Tror uansett det kan være lurt å legge inn noen minutter ekstra margin når man skal reise med fiskestenger.

 

Et annet spørsmål gjelder sneller og fluer som HÅNDBAGASJE. Noen som har hatt trøbbel med det?

Om stanga skulle bli borte så er det leit nok, men snellene og fluene mine vil jeg gjerne ha med ombord for å være helt trygg.

Regnes fluekroker som en sikkerhetsrisiko ombord i fly??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ihvertfall måttet sende stengene mine som spesialbagasje de siste 10 årene. Før var det gratis, nå koster det penger.

Dette har muligens en sammenheng med at jeg som regel reiser med 4-5 stenger, alle i rør, teipet sammen til ett kolli.

 

Iflg sas.no er fiskeutstyr spesialbagasje, og koster NOK 160 per vei. Men igjen, har du ett rør som du har stappet nedi sekken, går det sikkert greit.

Tror uansett det kan være lurt å legge inn noen minutter ekstra margin når man skal reise med fiskestenger.

 

Et annet spørsmål gjelder sneller og fluer som HÅNDBAGASJE. Noen som har hatt trøbbel med det?

Om stanga skulle bli borte så er det leit nok, men snellene og fluene mine vil jeg gjerne ha med ombord for å være helt trygg.

Regnes fluekroker som en sikkerhetsrisiko ombord i fly??

Ingen problem å ha med fluebokser og sneller og lignende, men du blir stoppet og sjekket grundig. Husk dette med væske da hvis du har mye flytemiddel.

Det er jo noen regler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar alltid med meg stengene mine inn på flyet når jeg flyr i norge.... tullingene på flyplassen hadde greid og brekka stanga mi inne i tuben en gang, enda den var sendt med spesial bagasje.

når jeg er utenfor norge blir de sendt med spesial bagasje, og jeg har aldri betalt noe ekstra for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar alltid med meg stengene mine inn på flyet når jeg flyr i norge.... tullingene på flyplassen hadde greid og brekka stanga mi inne i tuben en gang, enda den var sendt med spesial bagasje.

når jeg er utenfor norge blir de sendt med spesial bagasje, og jeg har aldri betalt noe ekstra for det...

Da kan du risikere at du ikke får de med. Jeg fikk ikke lov å ha de med inn på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar alltid med meg stengene mine inn på flyet når jeg flyr i norge.... tullingene på flyplassen hadde greid og brekka stanga mi inne i tuben en gang, enda den var sendt med spesial bagasje.

når jeg er utenfor norge blir de sendt med spesial bagasje, og jeg har aldri betalt noe ekstra for det...

 

rart du fikk lov til det. jeg fikk streng beskjed om at det ikke var sjanse for å ta de om bord. regnes som våpen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...