Gå til innhold
  • 0

Varmen og fisking...


Eirik Rusten

Spørsmål

Hei

 

En kompis og jeg drar avgårde på fisketur i morgen, og skal være borte 9 dager. Vi skal bla innom Rena på treffen, og gleder oss fælt til det. Skal kjøre Oslo, Gol-området, Rena, Røros og tilbake.

 

Nå kommer det tilsynelatende en skikkelig varmeperiode, og jeg lurer på om det er noe spesielt vi bør tenke på i den forbindelse. Etter som jeg skjønner kan man ikke forvente særlig med (døgnflue)klekkinger i varmen? Bør man satse på kvelds/nattfiske? Eller er temperaturen i elvene viktigere enn luft-temperaturen? Er det noe vi bør tenke på mtp fluevalg? Ned eller opp i størrelse - slike ting.

 

Jepp, dere skjønner vel hvorfor jeg poster i nybegynner-forumet ;)

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

For fiske sin del er det vanntempen som er viktig. Blir det badevann blir fisken slapp og tar kun til seg den næringen den trenger. Jeg var i God Elva mi for 2 dager siden, bare sol og blå himmel (sykt varmt) her klekka det som F***.

 

Vannstand og vanntemp er nok mer avgjørende for godt fiske ( litt regnvær gjør ingen ting).  ;D  ;D

 

Nymfefiske på kvelden med Montana eller hareørenymfe slår aldri feil!  ;D  ;D

 

Sett deg ned og observer hva fisken spiser ( store eller små, døgnis eller vårflue osv osv ), ser du ingen fisk går du deg en tur oppover eller nedover elva og leiter.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

vanntemperaturen som avgjør mest. selv om det er skikkelig varmt i lufta, kan det være kaldt i vannet. ta med dere en temp.måler og mål tempen på vannet der dere skal fiske.

 

når det kommer til fluer er det bare å prøve seg frem :D match the hach eller sleng på en sømme-puppe i caddis-green ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

har vært et par dager i fjellet, med høy temperatur. Vannet som vanligvis er svært bra, var dødt i to dagene jeg var der, selv store caddiser fikk gå i fred, forutenom midt ute på vannet hvor det trolig er kaldest.  Eneste som hjalp var kraftig striping av caddis.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

vanntemperaturen som avgjør mest. selv om det er skikkelig varmt i lufta, kan det være kaldt i vannet. ta med dere en temp.måler og mål tempen på vannet der dere skal fiske.

 

når det kommer til fluer er det bare å prøve seg frem :D match the hach eller sleng på en sømme-puppe i caddis-green ;D

 

Gjett hva jeg har kjøpt! http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4304

 

Funker som bare det. Har også en sak man dypper ned i strømmende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eneste som hjalp var kraftig striping av caddis.

 

Hva er kraftig striping? At man drar til så det plasker rundt flua?

 

hei, så dette litt sent. det jeg mener med "kraftig striping" er at mens jeg normalt fisker caddisen med 5-6 cm "korte" og tette inntrekk , slik at jeg etterligner fluas naturlige gange, øker jeg til 10-12 cm kontante "støt". Flua flyter, men skyver mer vann.  Alternativt kan du med en elkhair eller striking caddis også simulere et landinnsekt som har landet på vannet, og prøver å lette. 3-4 korte kjappe rykk, vent i 5-10 sekunder, og gjenta.  Det er en teknikk som har fungert bra når det ikke er natulige innsekter på vannet.  Når det er vind kan vann-nymfe fiskes på samme måte, bare med mindre markerte bevegelser.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En av de "råeste" fiskeopplevelsene mine har jeg hatt på denne måten å fiske.

Fisket i Tisleia (noen år tilbake), elva var helt død, vannstanden var sånn litt under middels - så fisket skulle egentlig være bra. Men temperaturen hadde ligget godt rundt 25+ i flere dager, og rastløsheten i vogna på vasetdansen var uutholdelig, derfor ble det en fisketur midt på dagen og det varmeste - kun for å slenge litt.

- fisket noen timer uten å se vak, insekter, liv i vannet i det hele tatt (du snakker om stahet). Men så kom jeg på at jeg en eller annen gang hadde lest at man kan "trigge" fisken opp for å ta ved å "fossdra" en større vårflue tverrstrøms - dette skulle nå prøves. Elk Hair #10 ble montert, kastet gikk tvers over elva og strømmen, og jeg tok til å  "ni-dra" snøret så vannspruten stod bak flua (strømmen gjorde jo også sitt med farta), omtrentlig midt ute i elva, ser jeg en snute, så et hode - og der hele fisken på tur ut av vannet - og jeg tuller ikke, det gikk i sakte kino - hvertfall slik jeg husker det nå pr. i dag. Fisken legger seg på siden i lufta i det jeg kjenner det tar tak i snøret - og fighten var i gang.

Berget fisken, ikke av de aller aller største - men en alldeles flott Tisleia ørret på 1,1kg, knallgul i buken med mange små flotte prikker.

 

PS - fint å sitte på verandaen med pils og drømme nå gett  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fisken koser seg selv om det er 35 i lufta så lenge vanntempen er fin, men døgnfluene er derimot ikke like glad i høytrykk og sydentemp. I tillegg vil de som klekker ofte sitte ganske kort tid på vannet. Regnbyger og lavtrykk er best, ingen protest. Men fisken kan jo selvfølgelig vake på det lille som klekker, eller på andre godsaker, som landinsekter, spinnere og annet snacks, vårfluer og sånt på kvelden, om det har kommet i gang. Kveldsfiske med vårfluer tar seg gjerne opp utover sommeren.

 

Rena ser ut til å takle varmen ganske bra. Mer skeptisk til Gol/Hemsedal i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...