Gå til innhold

Blir en #3 stang for lett i Hemsila?


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Gjest Bishop

Kanskje ett dumt sprøsmål, men blir en #3 stang for lett i Hemsila? Greit nok med fisk opp til 1Kg, men det er jo mulig å få større der. Eller hva sier dere?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

C&R ja, sant det, tenkte ikke på det. Får ta den med i tillegg til femmer stanga. Kan jo hende en finner mindre fisk en har lyst til å prøve seg på. Takk for svar alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men:

Er egentlig en tyngre/ kraftigere stang bedre egnet til å slite ut fisk? Finnes det fysiske lover som sier dette?

 

Enkelt tenk vil jeg hevde at det er motstanden fra snellas brems samt friksjon snøre/ ringer/ vann som avgjør dette?

 

Eller tar jeg feil?

 

Når det gjelder Hemsil så vil behov for litt lengre kast/ strekke veldig lange fortommer og vindproblem være mer avgjørende i mine øyne.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men:

Er egentlig en tyngre/ kraftigere stang bedre egnet til å slite ut fisk? Finnes det fysiske lover som sier dette?

 

Enkelt tenk vil jeg hevde at det er motstanden fra snellas brems samt friksjon snøre/ ringer/ vann som avgjør dette?

 

Eller tar jeg feil?

 

Når det gjelder Hemsil så vil behov for litt lengre kast/ strekke veldig lange fortommer og vindproblem være mer avgjørende i mine øyne.

 

Olav

 

Du tar feil, ihvertfall slik som de fleste vil behandle en 3'er stang. Erfaringen min er fra laksefiske og det tar definitivt mye lengre tid å få en stor fisk klar for hoving med en lett stang kontra en kraftigere en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...