Gå til innhold

Er det mere kilosfisk nå enn for 30 år siden??


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Dette med gjenfangst av tidligere fanget fiske er nok i de senere årene blitt mer utbredt en mange tror.

 

I et kort elvestrekke som jeg gjerne besøker hvert år, fikk i jeg i år rett ved campen i år 2 flotte fisker. De var de største fiskene i den hver sin kulp. elven er krystallklar så mann ser hva som bor der. 2 dager etter at jeg fanget dem begge, var de tilbake på spisern, og vaka friskt. Kunne lett fanget dem en gang til, kan fort være at noen andre fisker den samme fisken i løpet av året.

 

I en annen elv jeg besøkte mye før, fikk jeg en ørrett på 58 cm. samme fisk ble fanget av en kompis året eter,den var da forøvrig blitt 63 cm. Den hadde et meget spesielt kjeveparti, så den var lett gjenkjennelig.

 

I Montana, i elven Big Horn, regner mann med at samme fiske blir fanget 7 ganger i løpet av en sesong. Nå er det ssong i Big Horn i 9-10 av årets måneder. men likevell sier vel det det meste. Da guiding er en levevei der borte blir slike ting forsket på, så disse tallene er ikke bare gjetting av Ola Fluefisker.

 

 

Man kan selvsagt mene mye om denne gjenfangsten, men det får bli en annen diskusjon.

 

Gisle

C&R= AMEN

R&C=AMEN ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det som er viktig og som jeg har forsøkt å fortelle mange.....sjekk om våren hvilke insekter som finnes i vassdraget / vannet.....jeg er kanskje litt bombastisk her, men finnes det ikke Ephemera vulgata i vannet eller store vårfluer (grandis).....så er det liten mulighet til at det kan gi større fisk.......alternativt kan det være mye marflo i vannet......Det ser ut som om høyere pH verdier har øket populasjonen av de viktigste insektene.......og derav økt tilgangen på viktige kaloribomber i vannet i den tiden fisken spiser seg opp etter den magre vinteren

Dette Staffan, er ikke riktig! Da hadde det ikke vært stor fisk her i sør i alle fall. Mine "storfiskvann" huser store mengder mygg, virkelig store mengder. Ellers er det alt mulig i magesekken på de. Mye vårfluelarver. Men fisken fråtser i store mender mygg helt i fra april.

 

Marflo skulle jeg ønske vi hadde mer av, det gir en utrolig fin fisk.

 

Så poenget mitt her er at det nok ikke er likt over alt i det lange landet vårt :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ruffen......hvor stor er populasjonen av stor fisk??

Det er et definisjonsspørmål uten fasit. I de vannene jeg snakker om, veldig bra :) Hva er stor fisk? Jeg regner stor fisk fra ca kiloen.

Man ser hvor mye stor fisk som faktisk er i vannet hvis man er der på riktig tidspunkt. Jeg motsier ikke argumentene dine. Kansje litt rart med vulgataen, da den vel lever som nedgravd mesteparten av året. Eller? Men å si at det ikke er noe særlig med fin fisk hvis det ikke er marflo eller vulgata stemmer ikke helt. Myggen er meget viktig her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og tenker på hvordan fisket var før i tida......og når jeg leser rapporter fra fisketurer rundt om i landet har je nesten kommet til denne konklusjonen.......lurer på om det er et resultat av at flere og flere fiskere tar mer ansvar og setter tilbake storfisken.......

det kan man jo fort tro at det er. men jeg tror også at flere har blitt mer bevisste på fangstreguleringer : eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...