Gå til innhold

Speilrefleks!


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Trur nok at jeg går for et av D90-kitalternativene på fotovideo.no eller japanphoto.no da jeg føler meg tryggest på dette :)

 

Men syns dere jeg burde gå for D90+Nikon 18-200 mm (11.985,-)?

Eller bør jeg heller gå for D90+Nikon 18-105 mm (8.549,-), for så og kjøpe Nikon 70-300 mm (3.989,-) ved siden av?

 

Og er det noen som har forslag på en kjekk liten kamerasekk med plass til ett kamerahus, 3-4 objektiver, 1 blitz og litt ekstrautstyr?

Gjør ingenting om det også er et vanlig litt større rom man kan bruke som vanlig sekk til eventuell matpakke, vindjakke osv.. :)

 

Jeg ville nok valgt å kjøpe 70-300mm VR i tillegg, men det bør/må være VR modellen, da den gamle ikke er så skarp og bra. Det kan med stor fordel utvides et omfang til 300mm, mens det stopper på 200 på det første kit-alternativet. Denne fordelen kommer godt med om du skal ta bilder av vak osv. 70-300 mm VR er et overraskende bra objektiv, bare så det er sagt(det er ofte en fordel å kjøpe brukt, da du sparer noen tusen).

 

Når det gjelder kamerasekk er jeg ikke i tvil! Da burde du gå for følgende sekk(om det passer med dine preferanser):

Adventure Icebreaker Ryggsekk(Denne finner du på www.cyberphoto.se under vesker og deretter ryggsekker) Superbillig, men ofte bedre enn de fleste andre. Men det er ikke noe spesifikk rom for bekledning, men det finnes flere steder på sekken du kan benytte til dette.

 

Og som Staffan sier: kjøp deg en 400mm fast optikk. Kan jo skrive under på at den er et KUPP hos Nikon. Koster jo BARE 78 000 kroner, så neste gang du er på butikken og panter flasker, så bruker du ikke pengene til å kjøpe deg en Japp, men løper ned til den lokale fotobutikken og spør om du får en GOD deal på objektivet.

 

Lykke til....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok at jeg går for et av D90-kitalternativene på fotovideo.no eller japanphoto.no da jeg føler meg tryggest på dette :)

 

Men syns dere jeg burde gå for D90+Nikon 18-200 mm (11.985,-)?

Eller bør jeg heller gå for D90+Nikon 18-105 mm (8.549,-), for så og kjøpe Nikon 70-300 mm (3.989,-) ved siden av?

 

Og er det noen som har forslag på en kjekk liten kamerasekk med plass til ett kamerahus, 3-4 objektiver, 1 blitz og litt ekstrautstyr?

Gjør ingenting om det også er et vanlig litt større rom man kan bruke som vanlig sekk til eventuell matpakke, vindjakke osv.. :)

 

Jeg ville nok valgt å kjøpe 70-300mm VR i tillegg, men det bør/må være VR modellen, da den gamle ikke er så skarp og bra. Det kan med stor fordel utvides et omfang til 300mm, mens det stopper på 200 på det første kit-alternativet. Denne fordelen kommer godt med om du skal ta bilder av vak osv. 70-300 mm VR er et overraskende bra objektiv, bare så det er sagt(det er ofte en fordel å kjøpe brukt, da du sparer noen tusen).

 

Når det gjelder kamerasekk er jeg ikke i tvil! Da burde du gå for følgende sekk(om det passer med dine preferanser):

Adventure Icebreaker Ryggsekk(Denne finner du på www.cyberphoto.se under vesker og deretter ryggsekker) Superbillig, men ofte bedre enn de fleste andre. Men det er ikke noe spesifikk rom for bekledning, men det finnes flere steder på sekken du kan benytte til dette.

 

Og som Staffan sier: kjøp deg en 400mm fast optikk. Kan jo skrive under på at den er et KUPP hos Nikon. Koster jo BARE 78 000 kroner, så neste gang du er på butikken og panter flasker, så bruker du ikke pengene til å kjøpe deg en Japp, men løper ned til den lokale fotobutikken og spør om du får en GOD deal på objektivet.

 

Lykke til....

 

Hehe, man kan først som sist bare kjøpe seg fastoptikk til 80 laken ja  ;D Dæsken, her driver vi god forbrukerveiledning ;D ;D

 

I forhold til 18-200mm VR og 70-300 VR,.. så har begge objektivene fått en del skryt,.. Spørsmålet jeg ville stilt meg er hvor bra er 18-105 mm objektivet som følger med på det billigste kit'et. Det jeg har klart å finne frem av tester - så er det ikke allverden til skryt å se. Delvis fordi at objektivet ikke fungerer like godt i rundt 18mm som 18-55mm objektivet som fulgte med de billigste kit'ene nikon noen sinne laget. Altså her er 18-200mm objektivet suverent, fordi det er bortimot like godt i begge endene av skalaen. Så spørsmålet du må spørre deg tror jeg er - trenger du de siste 100mm'ene? En annen fordel er jo at du slipper å ta med like mye utstyr. Det er mao. en god allrounder.. nettopp fordi den er god nok på 200mm til at den kan erstatte en 70-200mm og god nok på 18mm til at den erstatter en 18-70mm.

 

Og trenger du de siste 100mm'ene så kan du jo spare opp til et 300mm fastobjektiv:) Du kan finne billige eldre objektiv.. disse er blytunge men fortsatt veldig, veldig bra - eller du kan kjøpe et nyere til rundt 3000 dollars ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kort innom her nå, men om du kjøper D90 eller D300, så ta en runde og se om du får tak i et brukt Nikon 17-55 f/2,8. Eller brukt 24-70 f/2,8 eller 28-70 f/2,8? Førstnevnte får du antagelig billigst. Alle disse objektivene her er knusende bra. I hvert fall verdt en titt.

Mitt ydmyke råd er i hvert fall at jeg ville ha satset max kvalitet på et begrenset zoomområde i stedet for å dekke hele skalaen fra 18 til 200/300, men det er noe man må ta avgjørelse på selv så klart.

 

De er bygd som en tanks, så det er vel stort sett liten fare å kjøpe det brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge en link til det ell?! :D

 

Du får gode råd her.

Husk at det er optikken du kommer til å leve med. ;)

Ser forøvrig at det på akam.no ligger det an til at D300 nå er billigere enn D90,"ikke på lager" kan bety at de ventes inn til denne prisen,antakelig pga lanseringen av D 300s .

Verdt å vente på? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Fant det her:http://produkt.akam.no/vis_kategori.php?cat_id=54&manufacturer_id%5B%5D=144&tc%5B4861%5D=bool&tv%5B4861%5D=&tc%5B759%5D=checkbox&tv%5B759%5D%5B%5D=&tc%5B770%5D=gt&tv%5B770%5D=&tc%5B751%5D=checkbox&tv%5B751%5D%5B%5D=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=Begrens+s%F8ket+her&sortering=min_price

 

Det er ikke uvanlig ved lansering av nye(les:oppgraderte)modeller,selges eksisterende modell ut på markedet til reduserte priser.

Dette har kameraprodusentene gjort lenge,og forselgere bestiller antakelig inn disse modellene som nå Nikon vil kvitte seg med.

Sånn blir det når man konkurerer med de andre og samtidig utdaterer sin egen modell,som jo forøvrig ikke blir et dårligere kamera av den grunn. :D;D

Det står at disse kameraene ikke er på lager til den prisen,noe som antakelig betyr at de er bestilt inn,men dette går det vel an å undersøke.

 

Ellers synes jeg Andrè har et viktig poeng(som vanlig :)),det er lett å la seg blende av superzoomen vide spekter,mens det er kvalitetsoptikk som nevnes her som tar de gode bildene,og disse er bunnsolide også og kan trygt kjøpes brukt. ;)

 

Har selv en Sigma 18-200,mens det er 17-40,en som er limt fast på kameraet. ;)

 

 

Linken virket ikke så legger inn en ny. >:(:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! :o Venter nok til D300 kommer til den prisen ja :D

 

Og ang. objektiver så syns jeg dette er svært vanskelig. For saken er jo den at hadde jeg hatt ubegrensa med penger å bruke til dette hadde jeg handla objektiver i fleng, men jeg har bare et ca-budsjett på totalt 15.000,- (noe jeg syns er MYE penger). Men hvis jeg da får tak i et D300 til 7000,- så har jeg ca. 5-6000,- å bruke på objektiv(er) og ca. 3000,- å bruke på en blitz.

 

Men dere mener altså at det er bedre å ha et objektiv som f.eks. Nikon 17-55 mm enn Nikon 18-200 mm som et allround-objektiv?

 

Hvilket kit-alternativ (da det kun er det) for D300 syns dere er best for under 7000,-?

http://produkt.akam.no/product.php?productId=79316&cat_id=54

Ser at alle tilbudene på D300 som ventes inn på lager nå snart er en kitløsning. Jeg tenker sånn at hvis jeg ikke ønsker det/de objektivet/objektivene som følger med kittet så kan jeg jo bare selge det/de og så får jeg mer penger til akkurat det/de objektivet/objektivene jeg ønsker :D

 

P.S. Ble litt mye "det/de" og sånt, men håper dere forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! :o Venter nok til D300 kommer til den prisen ja :D

 

Og ang. objektiver så syns jeg dette er svært vanskelig. For saken er jo den at hadde jeg hatt ubegrensa med penger å bruke til dette hadde jeg handla objektiver i fleng, men jeg har bare et ca-budsjett på totalt 15.000,- (noe jeg syns er MYE penger). Men hvis jeg da får tak i et D300 til 7000,- så har jeg ca. 5-6000,- å bruke på objektiv(er) og ca. 3000,- å bruke på en blitz.

 

Men dere mener altså at det er bedre å ha et objektiv som f.eks. Nikon 17-55 mm enn Nikon 18-200 mm som et allround-objektiv?

 

Hvilket kit-alternativ (da det kun er det) for D300 syns dere er best for under 7000,-?

http://produkt.akam.no/product.php?productId=79316&cat_id=54

Ser at alle tilbudene på D300 som ventes inn på lager nå snart er en kitløsning. Jeg tenker sånn at hvis jeg ikke ønsker det/de objektivet/objektivene som følger med kittet så kan jeg jo bare selge det/de og så får jeg mer penger til akkurat det/de objektivet/objektivene jeg ønsker :D

 

P.S. Ble litt mye "det/de" og sånt, men håper dere forstår hva jeg mener :)

 

Viktig: Nikon 17-55 f2,8 - må ikke forveksles med kit-objektivet som fulgte med D50 for noen år siden.

 

Alt mellom 17 og 70mm brennvidde er å annse som "standard objektiv", altså de fleste bildene jeg tar er innenfor disse verdiene iallefall. Da er det kanskje som andre brun sier viktigere å ha skikkelig kvalitet i den optikken, og evt. mulighet til å ta ned blenderverdien enda et hakk, fremfor å kunne zoome all verden..

 

Du må nesten bestemme deg for hvilket hus du skal ha, og om du ønsker å starte med flere objektiv - eller et som du vil kunne bruke til flere ting.

 

18-200 VR objektivet til nikon har fått masse skryt og er et kjempegodt allroundobjektiv. Men leverer ikke lavere blenderverdi enn 3,5 såvidt jeg husker.

Helt klart så kan du få større kvalitet i å dele opp i 3 objektiv istede for 1.., men så må du bruke litt mer penger og da.

 

Og, skal du kjøpe nytt eller brukt? Jeg har handlet flere brukt-objektiv fra foto.no, og annbefaler gjerne andre å gjøre det samme. Mange gode objektiv til en langt mer overkommelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Finn.no altså...

 

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=112577  D80'n med en del mer ekstrautstyr, til 400 mindre

 

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=54&id=112492 17-55mm objektivet til 1400kr mindre enn på finn-annonsen

 

Differansen der finansierer jo en god blitz...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for D300 om den kommer til den prisen som står på akam.no, hvis ikke blir det D90. Dette kommer jeg til å kjøpe nytt.

 

Det er på objektivsida jeg er usikker, akkurat nå ligger jeg 50/50 på vippen mellom Nikon 18-200 mm og Nikon 17-55 mm som André anbefalte. Jeg kjøper nok kun ett objektiv nå i første omgang siden 18-200 mm koster rundt 6.000 kr nytt og Nikon 17-55 mm koster rundt 6.500 kr brukt.

Hvilket av de to alternativene ville DU valgt om du var i min posisjon og skulle ha kun ett objektiv?

 

Jeg kommer sikkert til å anskaffe meg masse objektiver senere, men la oss nå tenke på ett objektiv jeg får mest glede av nå for øyeblikket (les: de neste 1-2 årene) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk igjennom:hva skal/tror du at du kommer til å ta mest bilder av.

Du må være klar over at til dyr/fuglefotografering blir 200mm for snaut(ca.300mm efektiv brennvidde) :-\

 

Hvis du vil ta sånne bilder som Andrè har lagt ut fra Renatreffen holder det bra med 17-55,da får du også lysstyrken til å ta fine kveldsbilder. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...