Gå til innhold

Tips om femund?


King

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og en kamerat, på henholdsvis 18 og 19 år, har planer om en kanotur i femundsmarka til sommeren. Målet for turen er å fiske ørret med tørrflue. Vi har fisket mye et sted ca. 2 timer unna femund, men der får vi aldri ørret på tørrflue. Håper da på at noen har informasjon om gode fiskevann som det er mulig å padle til ogl.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt avhengig av hva slags kano dere har og om dere er redde for å bære. Hvis dere orker å gå litt kan dere bære kanoen fra røosen og opp til roasten (ca 6 km), og padle/bære videre innover Røa. Mange fine muligheter både i selve Røa, sideelva grøtåa og i vanna i nærheten. F.eks. røvoltjønnan og korstjønna. Det er også mulig å nå Røa fra svensk side ved å starte på Kæringsjøen, da slipper dere så lang bæring.

 

Ellers er det jo også en fin tur å padle fra synnervika i femundens nordende og ned til røros via tømmerrenner, feragselva og håelva. Fine fiskeplasser, mest harr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Ettersom det er ørret vi helst vil fiske, så tror jeg det er mest aktuelt å padle oppover Røa, selv med litt bæring. Men er det slik at det er veldig mange folk ved Røa og omegn om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på samme turen som du og kompisen din har tenkt deg i juli i fjor. Jeg synes det var overraskende mye folk. Spesielt mange organiserte grupper med tyskere i følge med guide. Hyggelig at det er mange som benytter seg av Femunden, men det fører fort til at hyttene blir fulle. Derfor bør dere ikke belage dere på overnatting i turistforeningens hytter, og heller ha med telt. Vi valgte å ta kanoen på ryggen (Ally-kano) fra Femunden og opp til Roasten. Hvis dere har litt mer beinmuskler og guts enn oss kan dere gjøre som Herr Monsen og padle/trekke kanoen oppover elva. Uansett er det et kjempefint område med masse bra fiske. Skal ikke se bort i fra at jeg tar turen selv i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok til tider være folksomt ja. Spesielt i fellesferien. Gruppene med tyskere, belgiere, nederlendere osv okkuperer gjerne de åpne buene, men de fisker som regel ikke. I tillegg kan det være god underholdning ved små stryk ettersom mange av dem overhodet ikke kan padle....

Håp på en periode med frisk sønnavind, da blir kanopadlerne fra Svensk side liggende værfaste ved Rogen.

Min erfaring er at det er mest fiskere i området rundt grisslehåen og grøtåa så hvis dere vil være mer alene kan det være en ide å dra litt høyere opp. Når dere først har dratt med dere kanoen opp til Roasten er resten rimelig greit. Tips hvis dere ønsker fiskerike områder kan være krokethåen i grøtåa og korsstjønna. Ikke de stedene med størst fisk, men mye lettere å få fisk her enn i hovedvassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skitur i området for noen år siden, og da overnattet jeg på en av de buene ved Røa. Husker ikke hva det egentlige navnet var, men den var i allefall omdøpt til Adolf-bua. Malt med svartmaling over døra. Uten å overdrive så vil jeg si at 80% av innholdet i hyttebøkene der var skrevet på tysk. Det sier vel litt. Vi fisket på isen, og et stykke på sørsiden av vassdraget så fant vi et lite vann. Her hadde det vært fiskere før oss, for i buskaset vad siden av vannet fant vi beingrinner etter tildels svært grov røye. Tre av disse kom fra fisk som helt sikkert var +/- 3 kilo.

 

Men som nevnt over, jeg tror det kommer til å kry av folk der inne nå etter at Monsen har reklamert på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tyskerne padler kjappeste vei, men det kan bli litt mye bråk ved de buene de bruker langs røa. Men på de mest fremkomlige plassene i røa har de altid hvert mye folk. Men det er sjelden mye fluefiskere der. Jeg har hvert der mange sesonger, noen år både to og tre ganger.

Men oppe i krokåthåen i grøtåa der har det hvert noen feider.

Prøv Røa du, dropp kanoen ta med belly, og du vil få ett eventyrlig fiske. Har hatt uforglemmlige opplevelser med E-12 her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...