Gå til innhold

"rehabilitering/gjenbruk" av gammel stang!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en gammel shimano stang jeg kunne ha tenkt meg å strippe ned og bygge opp igjen. Jeg vurderer å lage alt nytt, men har også vurdert å prøve å fjerne den gamle lakken, og bare ha blanksen i "naturell"! Er det noen her som har noen gode tips til å fjerne lakk fra blanks? Må si jeg er litt skeptisk til å pusse den ned, da jeg er redd for å skade carbonfibrene hvis jeg skulle komme til å pusse litt for hardt og dypt. Så hvis det er noen her inne som har gjort dette før, og er villig til å dele erfaringen med meg, ville jeg bli meget glad :)

Mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Shimano-stang er det? Min første "ordentlige" fluestang var en Shimano, kjøpte i 1990. Husker ikke navnet, men det var en spenstig sak med enbente, keramiske ringer hele veien. Hadde to stykker, ødela toppen på den ene, bunnen på den andre (fatterns), og så passet ikke de to gjenværende delene sammen :(

 

Beklager, helt off topic...

 

Lykke til med prosjektet  ;D

 

EDIT: Lurer på om den het Twinpower

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er en todelt, Shimano Comprè 9` #5-6. Slik jeg tolker stanga, er den vel en medium-fast stang. Sånn føler i hvert fall jeg det når jeg kaster med den. Den er litt "toppete", i den forstand at den er ganske myk den øverst foten eller så, men den bøyer seg ganske mye nedover blanksen, uten at man må dra til så jævlig. Ganske god, men ikke no ideel stang for rullekast og sånt vil jeg tro.

Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha laget en anordning for å få "spent opp" stangen (fri for ringer etc) horisontalt. Så ville jeg ha fjernet lakken ved å pusse med en remse fint (#400+) sandpapir. Hold sandpapirremsen mellom hendene, puss ved å dra  sandpapiret frem og tilbake rundt klingen , roter så stangen i "holderen", puss etc. Poenget er at stangen hviler mot en støtte mens du pusser, og at den ligger uten å rotere. Du roterer stangen selv gradvis, etter hvert som du pusser bit for bit.

Fjerning av lakk med kjemikalier er "risky business". Med fint sandpapir, og tålmodighet går det bra til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :) Blir nok kanskje til at jeg satser på fint pussepapir og tålmodighet. Er noe usikker på om jeg får spent opp stanga helt stødig, men jeg får prøve. Kan bli moro dette her. Har ikke råd tiol å kjøpe nye blanks akkurat nå, men jeg har veldig lyst til å "lage" noe eget, så da får dette bli løsningen frem til økonomien tillater innkjøp av et drømmeprosjekt.

:)Mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fjernet lakk fra klinger mange ganger. Aldri brekkasje :) Fjern FORSIKTIG alt av ringer etc. lag et "feste til drill med feks. spiker etc. og maskeringstape slik at stangdelene kan tres på denn. Puss/drei med fint vannslipepapir. Blir dønn strøkent :) PS. Dreibenk av et eller annet slag er GULL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Shimano-stang er det? Min første "ordentlige" fluestang var en Shimano, kjøpte i 1990. Husker ikke navnet, men det var en spenstig sak med enbente, keramiske ringer hele veien. Hadde to stykker, ødela toppen på den ene, bunnen på den andre (fatterns), og så passet ikke de to gjenværende delene sammen :(

 

Beklager, helt off topic...

 

Lykke til med prosjektet  ;D

 

EDIT: Lurer på om den het Twinpower

Den het twinpower ja. De var "hotte"de når de kom, faktisk bra stenger. I alle fall da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være at stanga i seg selv ikke er verdt all verden, hverken i arbeid eller kroner. Men "skikkelige" blanks, vil stort sett koste meg fra 1000-1500 kroner og laangt oppover. Det gjelder i hvert fall de stengene jeg virkelig har lyst til å bygge en gang i fremtiden! Dessuten går jeg sykmeldt om dagen, og kommer til å være hjemme en hel del i tiden som kommer. ;) Så som et treningsprosjekt tror jeg den er grei nok i denne omgang. Selv synes jeg stanga er god å kaste med, så den vil bli brukt uansett! :)

Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...