Gå til innhold

Trenger tips til pc


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

det er det som gir prisforskjellen claus, friheten kan jeg også bruke......vi har 4 pcer i huset........men ingen er i bruk, dama bruker min gamle powerbook istedenfor en av sine pcer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Se på Acer sin Timeline serie, de har en batteritid som er overlegent det meste. Har blitt målt til ca 6 timer med avspilling av HD. Glem alt over 15 tommer skjerm, da er det ikke bærbar lengre, men flyttbar. Hva er egentlig vitsen med en 18" skjerm og som veier nesten 5kg :rolleyes:

 

Acer 4810T og 5810T med SU9400 prossesor, 4gb minne og 500gb harddisk. Forskjellen er en 14" LED skjerm på 4810 og 15" på 5810. Etter hva jeg har lest av tester, så har den fått bare 5 og 6'ere på bl.a Din Side, Pc World o.l

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=128840

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=128916

 

Prisen er også meget hyggelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noe gi et eksempel på en OK Mac med nødvendig programvare ?

 

Tenker da på det som Ola spør etter. Tekstbehandling og regneark i tillegg.

 

 

Jan

 

Mitt utgangspunkt: Jeg er ingen gamer. Liker å drive med foto/video. Er du gamer så har du nok større valgmuligheter hvis du velger PC.

 

Jeg har en iMac 20" med 320 GB harddisk, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo prosessor og 4 GB Ram. I tillegg har jeg kjøpt Office for Mac ca. 1.500,-. iMac'n bruker jeg til videoredigering, HD kvalitet - helt smooth. Av programpakke er bruker jeg Final Cut Express 4.0 til videoredigering. Nå er jeg ganske ny på dette med å redigere AVCHD format, (har tidlere redigert fra DV-tape) men så lenge prosessoren er Intel, takler Final Cut disse filene.  Råmaterialet lagres på eksterne harddisker koblet opp via firewire.

 

Edit: Når det gjelder programvare for fotoredigering kan du sjekke denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13092.0

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noe gi et eksempel på en OK Mac med nødvendig programvare ?

 

Tenker da på det som Ola spør etter. Tekstbehandling og regneark i tillegg.

 

 

Jan

 

Mitt utgangspunkt: Jeg er ingen gamer. Liker å drive med foto/video. Er du gamer så har du nok større valgmuligheter hvis du velger PC.

 

Jeg har en iMac 20" med 320 GB harddisk, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo prosessor og 4 GB Ram. I tillegg har jeg kjøpt Office for Mac ca. 1.500,-. iMac'n bruker jeg til videoredigering, HD kvalitet - helt smooth. Av programpakke er bruker jeg Final Cut Express 4.0 til videoredigering. Nå er jeg ganske ny på dette med å redigere AVCHD format, (har tidlere redigert fra DV-tape) men så lenge prosessoren er Intel, takler Final Cut disse filene.  Råmaterialet lagres på eksterne harddisker koblet opp via firewire.

 

Edit: Når det gjelder programvare for fotoredigering kan du sjekke denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13092.0

 

 

 

 

Tror nok vi er inne på noe her. . .  :)

 

Takk skal du ha! 

 

( håper ikke jeg tulla med tråden din Ola. . . )

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken OS X du har Tom, men dette var jo den mest trauste preview funksjonen i OSet. Nytt av Snow Leopard er at man kan få se undermapper og innhold i pop-up mapper i docken. Det er snasent det :D

 

Vista har tatt mange elementer fra OS X, men jaggu har ikke OS X tatt mye fra Gnome/Linux.

Oi, sier du det. :o Jeg har fortsatt bare Leopard på min Mac og jeg har en snart 6 år gamel G5 som ikke er Intel MAc, så jeg kan ikke oppgradere til Snow Leopard. snart ha meg en ny G5 ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Acer sin Timeline serie, de har en batteritid som er overlegent det meste. Har blitt målt til ca 6 timer med avspilling av HD. Glem alt over 15 tommer skjerm, da er det ikke bærbar lengre, men flyttbar. Hva er egentlig vitsen med en 18" skjerm og som veier nesten 5kg :rolleyes:

 

Acer 4810T og 5810T med SU9400 prossesor, 4gb minne og 500gb harddisk. Forskjellen er en 14" LED skjerm på 4810 og 15" på 5810. Etter hva jeg har lest av tester, så har den fått bare 5 og 6'ere på bl.a Din Side, Pc World o.l

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=128840

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=128916

 

Prisen er også meget hyggelig :D

 

6 timer med avspilling av HD er insane!  :o

 

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

SÅnn er det å ha MAC Tom. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

SÅnn er det å ha MAC Tom. ;D

Er enig i at det nok bør være en stasjonær maskin hvis man skal ha en skikkelig videoredigeringsmaskin ja.

 

Sorry, "SÅnn er det å ha MAC Tom", den skjønte jeg ikke Demir (Mac hjerne? :))

 

Får ikke håpe tråden din blir helt "føkka" opp Ola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

SÅnn er det å ha MAC Tom. ;D

Er enig i at det nok bør være en stasjonær maskin hvis man skal ha en skikkelig videoredigeringsmaskin ja.

 

Sorry, "SÅnn er det å ha MAC Tom", den skjønte jeg ikke Demir (Mac hjerne? :))

 

Får ikke håpe tråden din blir helt "føkka" opp Ola!

 

Hvis du leser punkt 2 i mitt innlegg lenger oppe i tråden vi du skjønne hvorfor :)

 

Edit: Sry Ola! Styr unna mac ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

 

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

SÅnn er det å ha MAC Tom. ;D

Er enig i at det nok bør være en stasjonær maskin hvis man skal ha en skikkelig videoredigeringsmaskin ja.

 

 

 

Sorry, "SÅnn er det å ha MAC Tom", den skjønte jeg ikke Demir (Mac hjerne? :))

 

Får ikke håpe tråden din blir helt "føkka" opp Ola!

 

Hvis du leser punkt 2 i mitt innlegg lenger oppe i tråden vi du skjønne hvorfor :)

 

Edit: Sry Ola! Styr unna mac ;D ;D

 

har du erfaring med apple Demir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

prøvd ja........de fleste som utaler seg fra macsiden har vært pc brukere men konvertert når spillebehovet ble borte......dille og dallet må du utdype litt mere for at jeg skal forstå det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja, jeg har prøvd å bruke mac ja. Tar tid å sette seg ordenltig inn i. Altfor mye dilldall. Falt ikke i smak hos meg. Ble en kort affære for og si det slik ;D

 

hmmm, merkelig for når jeg fikk min Mac så gikk alt mye lettere og ikke minst mye fortere ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

Ja, jo. Det kommer an på hvor mye du legger i det. Det blir kun et spørsmål om hvor mye mer RAM og GHz man ønsker. Men jeg VET at dette funker for meg og den videoredigeringen jeg bedriver. Jeg utvidet fra standard 2 GB til 4GB ram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

Ja, jo. Det kommer an på hvor mye du legger i det. Det blir kun et spørsmål om hvor mye mer RAM og GHz man ønsker. Men jeg VET at dette funker for meg og den videoredigeringen jeg bedriver. Jeg utvidet fra standard 2 GB til 4GB ram.

 

Nettopp! Det er poenget. Skarpen skal ha en pc til fotoredigering og surfing. Er han vant til windows, så burde han gå for en alminnelig bærbar med lang batterilevetid, som IKKE koster mer enn hva det er verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

Ja, jo. Det kommer an på hvor mye du legger i det. Det blir kun et spørsmål om hvor mye mer RAM og GHz man ønsker. Men jeg VET at dette funker for meg og den videoredigeringen jeg bedriver. Jeg utvidet fra standard 2 GB til 4GB ram.

 

Nettopp! Det er poenget. Skarpen skal ha en pc til fotoredigering og surfing. Er han vant til windows, så burde han gå for en alminnelig bærbar med lang batterilevetid, som IKKE koster mer enn hva det er verdt :)

Begynner å miste litt tråden her selv nå, men de bærbare Mac´ene jeg foreslo for Ola har alle 4 GB RAM standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flybandit. Skarpen skal bruke den til fotoredigering. Skal man ha en SKIKKELIG videoredigeringsmaskin, skal man kjøpe stasjonær..

 

SÅnn er det å ha MAC Tom. ;D

Er enig i at det nok bør være en stasjonær maskin hvis man skal ha en skikkelig videoredigeringsmaskin ja.

 

Sorry, "SÅnn er det å ha MAC Tom", den skjønte jeg ikke Demir (Mac hjerne? :))

 

Får ikke håpe tråden din blir helt "føkka" opp Ola!

 

Hvis du leser punkt 2 i mitt innlegg lenger oppe i tråden vi du skjønne hvorfor :)

 

Edit: Sry Ola! Styr unna mac ;D ;D

Skjønner fortsatt ikke hva du mener jeg Demir, kan du utdype? (Apple har jo også stasjonære Mac´er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det siste jeg tilfører tråden.

 

Vanlig pc(Windows OS) = MER KRAFT FOR PENGENE! Nå er resten opp til Ola.  ;D

 

Tom, ja det har de. Men de er IKKE verdt pengene. De kan heller ikke oppgraderes for en billig penge. Når en 2.66 Ghz CPU koster 5 lapper er det faen meg svindel. Og man kan heller ikke bruke egne kjøleløsninger(hvis man vil klokke f eks). Alt skal være mac. I teorien tvinger de deg til å kjøpe en ny mac. Og siden mac bruker penga på IDIOTISK INNOVASJON SLIK OM EN LAPTOP UTEN KEYBOARD(prøv å skriv innlegg, mail etc med den) blir det dyrt for macbrukere å kjøpe deler, og produkter generellt. Derfor styrer jeg unna.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Apple har jo også stasjonære Mac´er).

Hvis tenker på iMac så kan vel de strengt talt ikke kalles stasjonære. En modifisert laptop er mer passende. Og like oppgraderbar som en kaffetrakter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...