Gå til innhold

Trenger tips til pc


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Nå ble jeg litt nyskjerig på mac altså, hva bør jeg opp i av prosesorstørelse på mac, og skjermkort minne etc.

Hva tenker du om det Tom?

 

PS. Jeg hater og vente på ting som henger, så det være fart nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenovo lager jo laptoper som overlever en atomkrig eller fem.. (er ikke Lenovo aka IBM? ???)

 

Nå skal det ikke skrytes helt uhemmet av Lenovo. . . Min bedrift måtte slutte med Thinkpad etter at Lenovo logoen kom på maskinene. Da IBM drev hadde vi nesten ikke tull i det hele tatt. Når Lenovo kom på ble det tull med alt mulig rart.

 

 

Jan

 

 

( tror det blir en Mac på meg neste gang det skal skiftes ut noe privat. . .  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro alle MacBook Pro maskinene fra 15" til 17" i utgangspunktet er raske nok til det du nevner Ola. Disse har 4GB RAM standard. Vil du ha det beste blir det jo selvsagt 17" 2,8 GHz, men koster skjorta da.  :-\

 

Skulle du drevet med "tyngre" videoredigering, så hadde kanskje mere RAM vært OK å innvestere i.

 

Hvor du eventuelt bør kjøpe mer RAM, hvis du vil ha det, vet jeg ikke, og ikke vet jeg hvor enkelt det er å sette dette i selv heller. (Jeg bruker en stasjonær G5 til mitt bruk). Kanskje andre kan svare på det.

 

Men en ting jeg ville vurdert, er refleksbehandlet skjerm.

Samboeren har en 17" MacBook Pro som har en slik refleksbehandlet skjerm, og den synes jeg er mye bedre en f.eks den blanke skjermen som jeg har på min bærbare PC med 17" skjerm. Jeg irriterer meg over den blanke PC skjermen som reflekterer "alt" av lys og blir vanskelig å se og lese.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenovo lager jo laptoper som overlever en atomkrig eller fem.. (er ikke Lenovo aka IBM? ???)

 

Nå skal det ikke skrytes helt uhemmet av Lenovo. . . Min bedrift måtte slutte med Thinkpad etter at Lenovo logoen kom på maskinene. Da IBM drev hadde vi nesten ikke tull i det hele tatt. Når Lenovo kom på ble det tull med alt mulig rart.

 

 

Jan

 

 

( tror det blir en Mac på meg neste gang det skal skiftes ut noe privat. . .  )

 

Vi bruker også Lenovo nå, brukte opplegg gjennom Siemens tidligere.

Disse Lenovo pc`ene med skjerm og greie er bare ræl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola, selve bruken av PC kontra Mac (OS´et) er så liten at det helt sikkert ikke er noe problem for deg å ta i bruk en Mac så og si med en gang. Helt sikkert.  :)

Programmer som Adobe CS pakka er helt like for PC og Mac. Den "store" forskjellen er der PC bruker conrol-tasten, bruker Mac eple-tasten.

Du får også Office for Mac hvis du vil ha Word, Excel osv.

 

Andre ting jeg savner på PC/Windows (i hvertfall i XP som jeg bruker på min bærbare PC) er at på Mac kan du "vippe" ned en pil for å se innholdet i en mappe, og mappen under der osv. Slik har det vært lenge på Mac. Legger ved et vedlegg for å vise. Du slipper og klikke deg inn i mappa, inn i neste mappe osv. for å se innholdet. Og så må du klikke deg opp, opp igjen for å komme tilbake til utgangspunktet.

Sikkert en bagatel for noen, men ikke for meg.  :)

Vet ikke hvordan dette er i Vista og Windows 7, eller hva det nyeste Windows heter.

(Dette er kun ment som veiledning til Ola altså, ikke for å rakke ned på PC).

post-21-13949867333788_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta til mac for rundt ett år siden (24-tommers iMac), og det eneste jeg lurer på er hvorfor jeg ikke gjorde det før.

Jeg har i skrivende stund ikke hatt et eneste krasj, og det er ikke antydning til virus. Det bare funker, rett og slett. Selvfølgelig er det ting som går galt med mac også, men for en bevisstløs slørvpeis som undertegnede er mac rett og slett helt overlegent. Anbefales!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info gutter, dere macgutta har gitt meg noe og tenke på nå ???

Men sånn prismessig ser det ut som mac er en smule dyrere, eller blir det kompansert med bedre ytelse.

Hvis jeg forstår dette riktig så ser det ut som den rimeligste macbook pro`n er vesentlig kvassere en en pc i "klasse"??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

prisen kommer av at de ikke har konkuranse.......vil du kjøre apples programmer og oprativsystem så må du ha en applemaskin.....i den andre verdenen har du tusner av merker å velge mellom......men så har de ikke putta i noe drit heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører differansieringsstrategien(fokusering), speisellt på design, og siden de skiller seg ut, forlanger de en høyere pris på sitt produkt. De konsentrer rett og slett om en liten del av markedet, også kalt "et avgrenset segment".

 

Aldri i verden ville jeg kjøpt meg en Macbook Pro. kjøp deg heller en vanlig pc, og spar masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen kommer av at de ikke har konkuranse.......vil du kjøre apples programmer og oprativsystem så må du ha en applemaskin.....i den andre verdenen har du tusner av merker å velge mellom......men så har de ikke putta i noe drit heller!

 

Hva mener du?

Du har jo rimelig god fartstid med Apple virker det som så da spør jeg; hva er det som er spesielt i en apple bortsett fra operativsystemet og alu-boksen som er støpt av Sauron selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

“I didn't choose a Mac because...”

 

  1. "There's less software for Macs"

 

  2. "Macs aren't upgradeable"

  3. "Macs are too expensive"

  4. "My mate knows all about computers, and he's got a PC"

  5. "Computer expert I know says Macs are rubbish"

  6. "We use PCs at work"

  7. "Macs are slower than PCs"

  8. "Macs don't have Windows"

  9. "There's no games for Macs"

  10. "Macs are just PCs now anyway"

  11. "I can get loads of free PC software"

  12. "Macs are unstable and crash a lot"

  13. "Macs are unintuitive and difficult to use"

  14. "Macs are obsolete technology"

  15. "Macs are proprietary and incompatible"

  16. "Macs are only for graphic designers"

  17. "Nobody sells Macs around here"

  18. "My kids use PCs at school, just as they will in the real world"

  19. "I can build a much better PC for peanuts"

  20. "I use applications not available for Macs"

  21. "Apple don't make the kind of Mac I want"

  22. "Our network is PC based"

  23. "I've got an investment with Windows"

  24. "Macs are not immune to viruses"

  25. "Apple will go out of business eventually"

  26. "Everyone uses Windows PCs"

  27. "The Mac's one button mouse is stupid"

  28. "I only need a computer for basic stuff"

  29. "I can just run Mac OS on my PC"

  30. "Mac users are so arrogant"

  31. "I don't like being limited to a single hardware vendor"

  32. "Mac OS will come out on PC eventually"

  33. "Macs have got a tiny market share"

  34. "Macs are only for those too stupid to use a proper computer"

  35. "There's nothing you can do with a Mac you can't with a PC"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jen mente dette     vil du kjøre apples programmer og oprativsystem så må du ha en applemaskin....    

Og det er en bra ting?

 

Microsoft lar Apple kjøre Windows på Apple-produkter men Apple vil ikke selge Apple-OS til Windows-maskiner ???

Han er en liten luring han der Steve ;D

 

Nei, jeg liker frihet, jeg bruker windows med utallige alternativer til altmulig slags programvare. Så har jeg alt jeg trenger backup av på en lokal ubuntu-server 8)

Føler meg relativt sikker mot det meste, bortsett fra brann o.l da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...