Gå til innhold

spey og utstyr


steve_nor

Anbefalte innlegg

Hei, ettersom nettet består av hundetalls av forskjellige meninger, skriver jeg inn her får gode råd.

 

Jeg skal kjøpe 2-hånds stang, og skal i hovedsak kaste spey. Noen sier at jeg ikke kan ha skyteklump, andre mener det er tull osv...

 

Lurer jo derfor på om hvilke snøresammensettning som er det optimale for spey....min stang er 14 fot, #9/10.

 

Dette er fordi jeg ikke vil bruke nesten 10.000 for så å finne ut at jeg ikke kan buke det jeg har kjøpt.

 

på forhånd takk

 

mvh

Steve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først si at jeg er rimelig fersk når det gjelder to-hånds.

Jeg kjøpte meg Loop sitt klumpsystem i sommer og det var et veldig fint/enkelt system.Det gir deg veldig mange muligheter til å finne den rette komboen til en hver tid :).

http://www.villmarksbutikken.net/produkter/fiske/flue/flueliner/loop/Loop.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRHQ7I.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først si at jeg er rimelig fersk når det gjelder to-hånds.

Jeg kjøpte meg Loop sitt klumpsystem i sommer og det var et veldig fint/enkelt system.Det gir deg veldig mange muligheter til å finne den rette komboen til en hver tid :).

http://www.villmarksbutikken.net/produkter/fiske/flue/flueliner/loop/Loop.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRHQ7I.ips

Loop's klumpsystem er et godt valg, det samme med Scierra, som har samme greie.

Kjøper man et av disse settene så har man det man trenger for en fin start.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd de utskiftbare klumpene til Loop enda

men Scierra har jeg kjørt i mangen år .. de er knallbra samt billige

men går du for Scierra sine klumper, husk å få den nye utgaven med forbedrede løkker

de er stivere samt bedre kraftoverføring enn de gamle løkkene  

de nye i settet heter MWF v2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen har mer erfaring eller større utvalg en aktiv fritid. Pionerer på området, med en utrolig longevity. ingen jeg veit om har bedre utvalg av det du nevner, samt at det er laget hos en meget seriøs produsent..jeg tror jeg må skaffe meg noen power tapere . o.l. fremfor opphypa dyrt

rææl.....POWERTAPER ---the original.. (made in usa with pride)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har mer erfaring eller større utvalg en aktiv fritid. Pionerer på området, med en utrolig longevity. ingen jeg veit om har bedre utvalg av det du nevner, samt at det er laget hos en meget seriøs produsent..jeg tror jeg må skaffe meg noen power tapere . o.l. fremfor opphypa dyrt

rææl.....POWERTAPER ---the original.. (made in usa with pride)

 

Ja det er ikke alltid at prisen står i stil til prestasjonen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Jeg kjøpte meg DDC snørene i power taper systemet i fjor.

Syns det var et knall snøre. Klippet #10/11 ned til 42g som jeg brukte på

en Fenwik 15` #9/10.

Bestilte meg ny stang i dag som jeg skal bruke det snøre på, men kommer til å

kjøpe de forskjellige synkegraden i power taper  frem mot neste års laksesessong :P

 

Noen som forresten har noe erfaring med:

G.Loomis GLX Roaring Rive Stinger 14 fot # 9/10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har MANGE Loop Custom klumper. De fleste er fra 90-tallet. Like gode ennå, og jeg bruker de MYE :) I de par siste sesongene har jeg brukt flyt klumper fra Carron. Disse kaster helt uanstendig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å poengtere det en gang til som de ander sier. DU SKAL BRUKE KLUMP. Helliner er noe du begynner med senere, hvis du er interesert og får lyst til det. Når du er relativt fersk, er alt annet en klump tungvint.

Jeg ser du har satt deg et budsjett. Da skal du tenke deg godt om før du begynner å handle. For det første skal du kaste, eller skal du fiske?

Skal du fiske, bør du prioritere å skaffe deg noen ulike klumper i arsenalet med ulike synkegrader.

Minimum:

Flyt/synk1

intermediate

synk1/synk2

Det er bedre å budsjettere med ei stang til 4000 med fem ulike klumper, enn ei stang til 7000 med en klump!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...