Gå til innhold

litt velfortjent skryt til aktiv fritid..


Sven Kalmar

Anbefalte innlegg

det er på sin plass, særlig siden man får lov å herje rimelig fritt her. my compliment to the chef" rune, som gamle alex harvey sang.

jeg har jo vært med lenge nå og det er jo ingen tvil slik jeg ser det at aktiv fritid har vært det mest kreative norske fluefiske firmaet de siste 20 år. ta det med masse salt.gjerne pepper også hvis du liker det. det gjør ikke jeg...så det er sagt..på begynnelsen av 90 når jeg startet   var det en kraftig fornying i fluefisket, og aktiv var helt sentrale her. tenk på liner som powertaper,ofte løftes loop og gøran anderson opp til de store høyder. men jeg synes sannerlig AF burde få sin kreditt også...and still going strong.... ;D håper dere gjør det bra i utlandet...så var det sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hmmm jeg vet ikke...

Det var ikke no aktiv fritid da jeg begynte.

 

Det var derimot "streamside service" med staffan. "Lenneart Bergquist fluefiske" (senere Jarle og Bjørnar) Husker Jarle og Bjørnar måtte "dumpe" noen grønne stenger av merket "Winston" fordi ingen ville kjøpe..

Parabolflua i Harstad..

Harris og Harris i Bergen.

 

 

 

Aktiv fritid har vært flinkest i markedsføring og ikke minst viljen til å satse. (Arild Snekkenes er mannen der !)

De har fått fluefiskebølgen ut til massene.

Fluefiskebøgen ble initiert av først og fremst filmen "A river runs through it" med Brad Pitt. Det ble en massiv fluefiske boom i verden etter den.

 

I tillegg fikk vi "Bård og Lars" da tok det helt av. Og den som var på banen var Snekkenes. Flinkest igjen !

For det er er ikke tvil om at han har gjort både G Loomis og Guideline til noe stort som ikke nødvendigvis er helt fortjent ?? (Aner jeg sinte  reaksjoner her..)

 

 

Men. Flinkest i klassen markedsmessig, ingen over ingen ved siden.

 

PS.

(Hadde forøvrig en guideline i -94 det var no tunge møkkagreier, så koreanerne lærer !)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For det er er ikke tvil om at han har gjort både G Loomis og Guideline til noe stort som ikke nødvendigvis er helt fortjent ?? (Aner sinte jeg reaksjoner her..)

 

 

Men. Flinkest i klassen markedsmessig, ingen over ingen ved siden.

 

PS.

(Hadde forøvrig en guideline i -94 det var no tunge møkkagreier, så koreanerne lærer !)

 

 

Etter å ha prøvd den nye LPXe en min som kom i hus forrige uke kan jeg lett tilbakevise den påstanden der om Guide Line. Jeg har kjøpt et 4 cast snøre til den og hvilken combo!!

Jeg har aldri kastet så uanstrengt med så syltynne bukter som med en stanga der. Et speykast ( eller er det vannkast det kalles ? ) på nesten 20 meter var kronen på verket.

Jeg startet med en fortom på ca 3 stanglengder og prøvde tunge nymfer og små tørrfluer. Hele tiden var det lett å strekke fortommen. Den var tapert med 3 tykkelser fluorcarbon.

0.15 spiss.

Jeg er ikke noen ekspert på å beskrive en stang, men jeg syntes den hadde en behagelig litt dyp aksjon som virkelig hjalp til med å lade stanga. Jeg bruker dobbeltrekk både fram og bak.

Dette ble min soleklare favoritt på ca 10 minutter. Makan til godstang har jeg ikke prøvd!!  ( jeg har prøvd litt av hvert )

Den skal brynes på smålaksen og prøves etter brunørret i diverse vann og elver.

 

Så å si at Guide Line ikke er fortjent å bli kalt noe stort må jeg si meg helt uenig i  :)

 

Når man sammeligner priser på stenger så synes jeg du får utrolig mye for pengene når man kjøper en GL stang.

 

 

 

Jan

 

 

EDIT: Jeg har en GL LPXe 9" #4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått prøvd den nyeste LPXe serien i de lette snøreklassene, men de litt tyngre.

De skuffet ikke.

Blandt de nye LeCie-stengene var det kun en ltt, lang modell jeg ikke fant godtonene med.

LPXe RS framstår enda som de heftigste kyststengene jeg har holdt i mine hender, spesielt 907-4 er helt konge!

 

Gleder meg som en unge til å teste neste års toppmodell!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv Fritid - Nordic Outdoor og nå Guideline (ikke Guide Line i to ord folkens ;D) er absolutt oppegående ja. Har LPXe #5 og LPXe RS i #7, #9 og #12 som ble flittig brukt på Cuba, og de sviktet absolutt ikke. Kjørte Tarpon på 70 pund så det grein. :D

Dette er jo også stenger som ikke koster skjorta.

 

Blir spennende å se hva som kommer fra Guideline etterhvert ja.

 

(Til knutis. Det var/er flere firmaer som het Aktiv Fritid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm jeg vet ikke...

Det var ikke no aktiv fritid da jeg begynte.

 

Det var derimot "streamside service" med staffan. "Lenneart Bergquist fluefiske" (senere Jarle og Bjørnar) Husker Jarle og Bjørnar måtte "dumpe" noen grønne stenger av merket "Winston" fordi ingen ville kjøpe..

Parabolflua i Harstad..

Harris og Harris i Bergen.

 

 

 

Aktiv fritid har vært flinkest i markedsføring og ikke minst viljen til å satse. (Arild Snekkenes er mannen der !)

De har fått fluefiskebølgen ut til massene.

Fluefiskebøgen ble initiert av først og fremst filmen "A river runs through it" med Brad Pitt. Det ble en massiv fluefiske boom i verden etter den.

 

I tillegg fikk vi "Bård og Lars" da tok det helt av. Og den som var på banen var Snekkenes. Flinkest igjen !

For det er er ikke tvil om at han har gjort både G Loomis og Guideline til noe stort som ikke nødvendigvis er helt fortjent ?? (Aner jeg sinte  reaksjoner her..)

 

 

Men. Flinkest i klassen markedsmessig, ingen over ingen ved siden.

 

PS.

(Hadde forøvrig en guideline i -94 det var no tunge møkkagreier, så koreanerne lærer !)

 

 

 

Mener at hr Snekkenes var med da Aktiv Fritid hadde lokaler på Volla, Lillestrøm. Når de dro derfra, det vet jeg ikke, men midt på nittitallet drev de i hvert fall der.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aktiv fritid/snekkenes var jo tidlig ute med å begynne å lage div utstyr/klumper o.l særlig når det gjald speycasting. både en og tohånds...

jeg ser på dette som svært viktige bidrag. De har jo også vært helt sentrale når det gjelder utviklingen av dette som kaste og fiske metode.

med syrstad, grimsmo, og andre i spissen har de i høyeste grad bidratt sterkt til at dette nå er allemanns eie..de har ett enormt utvalg av liner. feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

aktiv fritid/snekkenes var jo tidlig ute med å begynne å lage div utstyr/klumper o.l særlig når det gjald speycasting. både en og tohånds...

jeg ser på dette som svært viktige bidrag. De har jo også vært helt sentrale når det gjelder utviklingen av dette som kaste og fiske metode.

med syrstad, grimsmo, og andre i spissen har de i høyeste grad bidratt sterkt til at dette nå er allemanns eie..de har ett enormt utvalg av liner. feks.

 

Jo de har vært flinke. De har til en viss grad påvirket amerikanerne faktisk.

 

Me det er jo fra USA det meste av nytt fluefiske kommer. Det kommer ikke fra Romerike.

 

Mitt poeng var bare at enkelte forhandlere drev med avansert fluefiske (omsetning) før Aktiv Fritid..

Men de er gode på markedføring det skal de ha !

 

Det har vært forsøkt framstilt fra AF at G. Loomis har framskaffet den moderne fluestangen, men den kom i 1978 utviklet av Fenwick ved Jerry Seim (Senere Sage)

Dessuten var Sage på banen med GFL/RPL stengene 5 år før Gary Loomis kom på markedet.

(Avsporing her, men men.)

 

 

Men all suksess Nordic opplever er vel fortjent.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aktiv fritid/snekkenes var jo tidlig ute med å begynne å lage div utstyr/klumper o.l særlig når det gjald speycasting. både en og tohånds...

jeg ser på dette som svært viktige bidrag. De har jo også vært helt sentrale når det gjelder utviklingen av dette som kaste og fiske metode.

med syrstad, grimsmo, og andre i spissen har de i høyeste grad bidratt sterkt til at dette nå er allemanns eie..de har ett enormt utvalg av liner. feks.

 

Jo de har vært flinke. De har til en viss grad påvirket amerikanerne faktisk.

 

Me det er jo fra USA det meste av nytt fluefiske kommer. Det kommer ikke fra Romerike.

 

Mitt poeng var bare at enkelte forhandlere drev med avansert fluefiske (omsetning) før Aktiv Fritid..

Men de er gode på markedføring det skal de ha !

 

Det har vært forsøkt framstilt fra AF at G. Loomis har framskaffet den moderne fluestangen, men den kom i 1978 utviklet av Fenwick ved Jerry Seim (Senere Sage)

Dessuten var Sage på banen med GFL/RPL stengene 5 år før Gary Loomis kom på markedet.

(Avsporing her, men men.)

 

 

Men all suksess Nordic opplever er vel fortjent.

 

 

 

Jerry Siem er flink han, men æres den som æres bør: Don Green var mannen som utviklet den første karbonbygde stanga i form av Fenwick HMG i 1973. Serien er fortsatt i salg, så den kan med letthet kalles verdens eldste stangserie.

Don Green etablerte forøvrig SAGE i 1980, sammen med Jim Green (ikke i slekt...). Don er fortsatt i sving på utvikler teamet til SAGE. Jerry begynte i firmaet i 1994...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Takk for rettelsen.

Jeg er enig med deg det var sånn det var. Jeg mente Don Green ikke Jerry Seim.

 

Scott begynte vel også med Karbonstenger i 1973 så vidt jeg husker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er noe av historien.........hadde feil

 

Scott fly rods were founded by Harry Wilson in 1973. This company is an innovator in many different areas of the fly rod industry. The first 9' 4 weight was built by Scott in 1975. In 1983, Scott developed the first 5 piece graphite rod. It took almost 15 years before any competitors would follow suit. Scott Fly rods are some of the best out there. Read some of the descriptions below and see if its what you're looking for. If you're interested, please click on the links to go to my partner site. You can also read reviews on these rods if they're available.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja de ble visst til i en leilighet i San Francisco.

Carbonstenger altså. Ikke ferdige emner, men produksjon av emner i leiligheten. Det er kult.

 

Scott var virkelig et kultmerke inntil de ble solgt på 90 tallet, og de gikk komers..

 

Men de er fremdeles et merke som håndskriver på stengene med pennesplitt ! Det viser at de er ute etter det lille ekstra. Da er det litt enklere å betale 6000.- pr stang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...