Gå til innhold

Synkelina ville ikke synke?


RonnyS

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Var en tur ut med fluestanga i Oslofjorden idag, opplevde da noe rart som sikkert har en god forklaring. Jeg har et SA Mastery Striped Bass Synk 1 som tidligere har hatt god synkeevne. I dag var det liksom som om jeg måtte riste det for å få det under vannfilmen. Noen som har en god forklaring på hvorfor? Er det noe galt med lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har du hatt smørmiddel på det for å få det glatt. Om ikke så er nok dette en bassline beregnet på ferskvann og i ferkvann flyter alt lettere......kaldt vann gjør vel overflata hardere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å vaske lina. Om du bruker en vaskebøtte så pass på at den er helt ren. Skulle på kastekurs med Mathias Lilleheim for et par år tilbake. Vasket lina i zalovann i vaskebøtta dagen før. Smørte lina og styrte værre så alt skulle være tipp topp. Møtte på kurs og ingenting stemte. Lina ville bare ikke ut. Fikk instruktør og et par andre til å se på det. Hadde brukt salmiakk i bøtta før og det var nok det som ødela lina. Stod jeg der da, uten utstyr på kurs. Var ikke noe særlig. (Fikk lånt ei stang tilslutt). Enda kjipere om en har ordnet utstyret og reiser f.eks langt inn på fjellet for å fiske. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så heldig at jeg noen ganger har fått mulighet til å teste visse produkt og duppeditter en del. En gang fikk jeg oppoversendt et vidunderfluesnøremiddel, som visstnok skulle være så bra at alt gammelt bare skulle kastes rett i søpla. Det var en liten hendig plastboks med smøremiddel. Reagerte raskt på at det var relativt viskøst. Men, slik var det, nytt var det, best var det.

Jeg og fiskekompisen gikkt il verket og satte inn linene våre ved hjelp av en hendig klut som låg ved før vi sklidde uti med bellyboatene. Makan til ræl har jeg aldri vært borti. Det var som å ha satt snøret inn med rødklister. Slik fisket vi hele kvelden, før vi kom tilbake og leste på "labelen": Smør på hele snøret, før dere bruker kluten til å polere av alt middelet.

 

Vi lærte da to ting. 1) Les alltid bruksanvisningen. 2) Dette middelet var alr for tungvint.

(det har da også forsvunnet fra butikkhyllene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Angående det å vaske lina. Om du bruker en vaskebøtte så pass på at den er helt ren. Skulle på kastekurs med Mathias Lilleheim for et par år tilbake. Vasket lina i zalovann i vaskebøtta dagen før. Smørte lina og styrte værre så alt skulle være tipp topp. Møtte på kurs og ingenting stemte. Lina ville bare ikke ut. Fikk instruktør og et par andre til å se på det. Hadde brukt salmiakk i bøtta før og det var nok det som ødela lina. Stod jeg der da, uten utstyr på kurs. Var ikke noe særlig. (Fikk lånt ei stang tilslutt). Enda kjipere om en har ordnet utstyret og reiser f.eks langt inn på fjellet for å fiske. :S

 

Trenger strengt tatt ikke ei bøtte, kan være nok med en varm klut dunket i zalo og stryke lina gjennom kluten et par ganger :)

 

Om man er nødt til å vaske lina grundig, har du jo alltids oppvaskkummen eller badekaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte rådene og vasket lina godt med Zalo - smurte deretter inn to ganger med sink line dressing. Snek meg fra jobb en time før og testet noen kast, lina synker nå som en sten (med synkegrad 1). Takk for all hjelp.

 

Nå gjenstår som Toggi riktig påpekte å få fisketeknikken på plass, har bestilt ny stang til sjøfiske (sage XI3) så nå er det ingen unnskyldning annet en min egen teknikk...:)

 

Leser sjøørret tråden og har sett Kabbe's salt sjøørett på flue, behynner å forstå hovedprinsippene - så snart.......kommer første fangstrapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...