Gå til innhold

Er dette prisen vi må betale?


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Hva med å bruke Det er en teori jeg ikke er enig i istedet for En meningsløs hypotese? Det blir både hyggeligere og lettere å diskutere da. Selv om man er dypt uenig så er det god folkeskikk å utvise litt høflighet og respekt når man diskuterer. Eller konstaterer du bare? Altså vet.

For meg så blir det en meningsløs hypotese da det ikke foreligger bevis for at andre sportsfiskere påfører fisken mer smerte enn en fluefisker..

Om du kan redegjøre for din teori, så lytter jeg øre :)

 

for og være vanskelig nå så sier dt seg selv att en triblekrok eller en stor markkrok KAN skade mere? :)

Det er nok helt sant det, Tore, men en som fisker meg treblekrok eller markkrok slipper som regel ikke fisken ut igjen. (ren synsing fra min side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hva med å bruke Det er en teori jeg ikke er enig i istedet for En meningsløs hypotese? Det blir både hyggeligere og lettere å diskutere da. Selv om man er dypt uenig så er det god folkeskikk å utvise litt høflighet og respekt når man diskuterer. Eller konstaterer du bare? Altså vet.

For meg så blir det en meningsløs hypotese da det ikke foreligger bevis for at andre sportsfiskere påfører fisken mer smerte enn en fluefisker..

Om du kan redegjøre for din teori, så lytter jeg øre :)

 

for og være vanskelig nå så sier dt seg selv att en triblekrok eller en stor markkrok KAN skade mere? :)

Det er nok helt sant det, Tore, men en som fisker meg treblekrok eller markkrok slipper som regel ikke fisken ut igjen. (ren synsing fra min side)

 

Det er jeg enig i....ment på og skrive det isted, men iferd for og få kjeft for min synsing om andre fiskere så utelot jeg det...hehe ;)

 

det er vel egentlig noe vi kan være enige i...de som fisker med triblekrok ser vi ikke praktiserer dette så ofte...ikke så veldig stort fokus iallefall som hos fluefiskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å finne frem en bunke med AOF og lese artiklene, Tore.. :)

 

Så kan man sette seg ned å regne ut ratioen over hvor mange døde ørret som blir avbildet med sluk, i forhold til flue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de som fisker med triblekrok, får som oftest litt større fisk enn minstemålet, og marken som du sier lager andre skader som feks att den sitter helt nedi magesekken :)

 

 

men de skal selvfølgelig gjøre det, selv om jeg også har en "synsing" om att de kakker den også...hehe...

 

enig i mye av det du sier iallefall :)

 

Ja helt klart claus...kjenner heller ingen med sluk som gjør det heller...

 

men vet mange av de drevne dorgerne slipper ut igjen en del fisk....de minste de får og kakker de største...trofefisken den havner i fryseren hos mange av dem :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke Det er en teori jeg ikke er enig i istedet for En meningsløs hypotese? Det blir både hyggeligere og lettere å diskutere da. Selv om man er dypt uenig så er det god folkeskikk å utvise litt høflighet og respekt når man diskuterer. Eller konstaterer du bare? Altså vet.

For meg så blir det en meningsløs hypotese da det ikke foreligger bevis for at andre sportsfiskere påfører fisken mer smerte enn en fluefisker..

Om du kan redegjøre for din teori, så lytter jeg øre :)

 

Hvem snakker om smerte? Vi snakker om skader. Ikke helt det samme. Jeg har akkurat redegjort for mitt syn på akkurat den fisken som Gisle skrev om. Dersom du ikke har nok kunnskap om emnet og ikke vil lytte mer til andre enn du gjør så får du prøve selv da vet du.

Du har redegjort for ditt syn, men ikke de "0-5%" du kom med tidligere.

Tro meg, jeg har nok neppe nok kunnskap, og tro meg, jeg leser og lytter til erfarne fiskere og tilegner meg kunnskap der jeg kan.

 

Jeg har problemer med å innse at fluefiskere påfører fisken mindre smerte/skade enn andre, som du sier så bruker fluefiskere tynnere diameter på fortommen enn slukfiskere bruker på snøret sitt.

Da er det jo større sjangse for at en fluekrok ryker raskere enn en sluk..

 

Men jeg har fisket såpass mye med flue at jeg har opplevd at ørreten _sluker_ flua.. skal jeg da få denne flua ut av kjeften på fisken så risikerer jeg å gjøre mer skade enn nytte.

Ser jeg antyding til blod fra f.eks gjellene kakker jeg den før sidemannen får sagt "bløtkake"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte meg spørrende til rena og maksmålet der for en stund siden.. Scenarioet var om man skulle sette tilbake døende fisk.. dette var svaret jeg fikk:

slø fisken i hue, la den synke til bunn og la den bli med i økosystemet.....

 

Jeg for min del synes denne praksisen er kvalmende. EGO EGO EGO

 

Edit: Faen ikke kom å fortell meg at vi fluefiskere er en del av naturens gang når vi slipper ut døende fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte meg spørrende til rena og maksmålet der for en stund siden.. Scenarioet var om man skulle sette tilbake døende fisk.. dette var svaret jeg fikk:

slø fisken i hue, la den synke til bunn og la den bli med i økosystemet.....

 

Jeg for min del synes denne praksisen er kvalmende. EGO EGO EGO

 

Edit: Faen ikke kom å fortell meg at vi fluefiskere er en del av naturens gang

 

Det er bare fordi att sånn er reglene claus, eller kan jo folk skylde på att fisken blødde fra gjellene og måtte avlives... :)

 

gjør du ikke det, får du bot rett og slett om fiskeoppsynet tar deg på fersken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Tore.. Det som er juridisk riktig er ikke nødvendigvis moralsk riktig

 

Nei det kan diskuteres sikkert...men mange vil jeg vedde har utnyttet dette max om det hadde stått med liten skrift att du kan avlive den!

 

Dette er bare laget sånn vil jeg tro :) har ikke noe med ego og gjøre...

 

Det er igrunnen en annen sak om noen gjør dette der det man ikke trenger og gjøre det :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteinntrykket da jeg så bildet var at det så ut som om underkjeven var ute av ledd, om det er mulig hos fisk, men når jeg ser på det nå så ser det veldig ut som en gammel krok-skade.

Kan fort være fra ei flue med dobbeltkrok, altså oter . . . eller en triangelkrok . . . eller en fluekrok  ;D

Blir bare synsing uansett, dette.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal jeg fiske uten krok. Det er jo først og fremst å lure fisken til å ta som er poenget, om du ikke skal spise den da.. Skal klippe av krokene og få fisken til å ta.. Det burde jo egentlig holde. En kompis kjørte igang dette som prøveprosjekt for seg selv iBarduelva i sommer. Neste år følger jeg etter. Kjøring av fisk skal ikke være gøy.

At ikke konkuransefiskerne har begynt å klippe kroker skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal jeg fiske uten krok. Det er jo først og fremst å lure fisken til å ta som er poenget, om du ikke skal spise den da.. Skal klippe av krokene og få fisken til å ta.. Det burde jo egentlig holde. En kompis kjørte igang dette som prøveprosjekt for seg selv iBarduelva i sommer. Neste år følger jeg etter. Kjøring av fisk skal ikke være gøy.

At ikke konkuransefiskerne har begynt å klippe kroker skjønner jeg ikke.

Skulle likt å visst hvor mange av oss som med hånden på hjertet kan si at vi ikke syntes kjøring og håving av stor fisk er gøy ?

For min del er ihvertfall det en så stor del av fiskeopplevelsen at jeg ikke vil være den foruten.

Hvis dette dreier seg om at vi for all del ikke må plage fisken så er det beste vi kan gjøre å legge stanga på hylla for godt.

Men det blir sikkert gøy å følge utviklingen på forumet her, om det å fiske uten krok skulle bli like populært som cane-stenger.

Da ser jeg for meg en hellig kjerne av "no-hook freaks" som benytter enhver anledning til å heve seg over, og rakke ned på de primitive råtassene som kroker fisk, enten de setter den ut igjen eller kverker den  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke hive bensin på bål, velger derfor ikke å bidra til diskusjonen særlig mye. Vil bare nevne et par ting. Etter min mening trenger vi ikke betrakte fisk som særdeles inteligent. Fisken er en vekselvarm meget enkel organisme. Vi trenger ikke behandle han som en skjør mentalpasient som vi enten er snill eller slem med. Jeg mener vi er kun er snill med han hvis vi sørger for at han får et fint og enkelt liv i et flott habitat med mye mat. Når en fisk er tatt opp og sluppet ut, er det traumatiske rundt situasjonen glemt av fisken etter 2 minutter vil jeg tro. tenk på den stakkars oppdrettsfisken. Hvis fiskens oppfatning av det gode liv skulle være et argument, ville sansynligvis hver enste oppdrettsfisk sporenstreks ha godt til det skritt å ta selvmord. Men det gjør den ikke. Derimot er den kun opptatt av mat, mat, mat. Den spiser til den sprekker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ved Orkla. På tidlig vår, står det mye diger fisk og beiter på de første steinfluene i de stille partiene i Meldal. Vi snakker mars/ april. Elva er her fredet på det tidspunktet. Jeg skulle betalt mye for å kunnet fiske, gjerne uten krok på det tidspunktet. Bare for å se at de reiser og tar. Men har egentlig aldri undersøkt om det kunne være lov.

 

Når vi diskuterer fiske uten krok til vanlig, synes jeg den diskusjonen rett og slett er patetisk - viser med det til mitt forige innlegg. Vi må slutte å være fiskepsykologer. Mulig vi da heller skulle oppsøkt psykolg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

At folk kjøre fisk er mest skadelig for fisken, det er mye værre enn at den sitter fast i kroken derfor må denne tiden være man har den på begrenses til kortest mulig tid.......til for å sette tall på det 2 minutter pr kilo, altså beinhard kjøring, med fare for at fortomspiss brister. Det er mye bedre at kroken sitter i fisken enn at kjøretid uthales fordi det er morsomt. Personlig synes jeg de første sekundene, mens man kjenner tyngden til fisken er de morsomste, det første utraset. med årene har en lært seg å ikke se på det å miste fisk som et tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok helt rett i Bjørnar. og tror forøvrig at dette gamle bålet ikke trenger no mer benzin. virker som om det er evigbrennende. ;D

 

Og utøve sportsfiske i den tro at dette kan utføves uten at det påføres  skader på fisk, er utopi. Er man redd for å skade fisk, eller kan ikke leve med at fisk skades så man slutte og fiske.

 

Tror personlig at det er færre skader på fisk i dag, en det var for 20 år siden. Dette med bakgrunn i at folk er mer opptatt av å behandle fisken med respekt. Men det betyr selvsagt ikke at det kan blir bedre. Ingen tvil om at behandlingen av småfisk er det største problemet, og det er der de fleste må skjerpe seg. Se mange småtasser i løpet av somern som  blir fresa inn i fult plan på overflaten i ren irrtasjon over at den ikke var over kilon.

 

Men hvis du sender dette bildet til en dyrevern organisasjon, og spør dem hva de mener om sportsfiske så får du nok et klart svar.... ikke uten grunn at dyrevernere har klart og stoppe fiskekonkuranser i England. Så og stille seg på sidelinjen og si at "dette ikke er et problem", "og det er bare sånn det er" er nok og lure seg selv litt. Se for dere følgende overskrift i Østlendingen om 10 år "Renatreff stoppet av dyrevernere"  Terje Refsdal i håndgemeng med dyrevernere fra Grunerløkka ;D

 

Tror nok de fleste kan være enig at mann kan blir flinkere til og behandle fisken man fanger, enten den er stor eller liten, og uten at man skal bli skal bli kalt no-hook freaks. ;)

 

Gisle

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre tro, mer kunnskap. Les denne artikkelen fra 2008: Understanding the Complexity of Catch-and-Release in Recreational Fishing: An Integrative Synthesis of Global Knowledge from Historical, Ethical, Social, and Biological Perspectives Jeg tror den ligger gratis som PDF på nettet et sted. Hvis man er mer interessert i emnet enn å diskutere er dette et fint sted å begynne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som har forårsaket skavankene på den avbildede fisken, men sannsynligheten for at det er fra fiskekrok er stor. Man bør gjøre det man kan for at fisken skal få minst mulig skadevirkende påkjenninger gjennom fiske. Da bør man tenke på hvor lenge man kjører fisk, bruk av mothakeløse kroker, forsiktig behandling ved utsetting osv osv...

 

http://blogg.tya.no/#post63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det har du nok helt rett i Bjørnar. og tror forøvrig at dette gamle bålet ikke trenger no mer benzin. virker som om det er evigbrennende. ;D

 

Og utøve sportsfiske i den tro at dette kan utføves uten at det påføres  skader på fisk, er utopi. Er man redd for å skade fisk, eller kan ikke leve med at fisk skades så man slutte og fiske.

 

Tror personlig at det er færre skader på fisk i dag, en det var for 20 år siden. Dette med bakgrunn i at folk er mer opptatt av å behandle fisken med respekt. Men det betyr selvsagt ikke at det kan blir bedre. Ingen tvil om at behandlingen av småfisk er det største problemet, og det er der de fleste må skjerpe seg. Se mange småtasser i løpet av somern som  blir fresa inn i fult plan på overflaten i ren irrtasjon over at den ikke var over kilon.

 

Men hvis du sender dette bildet til en dyrevern organisasjon, og spør dem hva de mener om sportsfiske så får du nok et klart svar.... ikke uten grunn at dyrevernere har klart og stoppe fiskekonkuranser i England. Så og stille seg på sidelinjen og si at "dette ikke er et problem", "og det er bare sånn det er" er nok og lure seg selv litt. Se for dere følgende overskrift i Østlendingen om 10 år "Renatreff stoppet av dyrevernere"  Terje Refsdal i håndgemeng med dyrevernere fra Grunerløkka ;D

 

Tror nok de fleste kan være enig at mann kan blir flinkere til og behandle fisken man fanger, enten den er stor eller liten, og uten at man skal bli skal bli kalt no-hook freaks. ;)

 

Gisle

 

 

 

Skal ikke se bort i fra at det kan bli håndgemeng hvis det dukker opp "Donald Duck" forkjempere nede på Kvarven som vil kødde med vårt fluefiske :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...