Gå til innhold

Sviknott?


Gjest Vindknuten

Anbefalte innlegg

Gjest Vindknuten

La ut disse bildene i Bildetråden, fortsetter her så jeg ikke griser til den tråden.

Ble litt diskusjon om hvilket insekt dette var. Ikke at det har noen stor betydning, men artig å vite hva man ser.

De fleste stifter vel bekjentskap med denne krabaten i løpet av sesongen

Jeg dyttet det ut på bio.no.

Fikk der til svar at dette antagelig var en art av sviknott.

 

Sakset fra wiki

http://no.wikipedia.org/wiki/Ceratopogonidae

Det er særlig slekten Culicoides man legger merke til, da flere av disse artene biter mennesker og kan være meget plagsomme.

Ikke alle sviknott suger blod. Hunnene av artene i underfamilien Ceratopogoninae, bortsett fra slekten Culicoides, er alle rovdyr som fanger ulike små, flyvende insekter. I denne gruppen er det vanlig at hunnen spiser hannen under paringen. Noen sviknott, for eksempel Forcipomyia eques, er så små at det kan leve av å suge «blod» (kroppsveske) fra andre insekter.

Ikke vet jeg men høres ut som en ganske god teori

 

[attachimg=1]

 

post-0-13949868929013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var også sikker på at dette var en Bibio art. Så feil kan en ta.

Det hadde jeg også håpet att det var, det er nemlig sinnsyke mengder nedi elva her omm sommeren som fisken har sansen for, denne lignet veldig på på slike som jeg har sett nedi her, men er det sviknott da er det ikke det...

disse jeg har sett har jeg funnet små nymfer av også...

'lurer på hva det kan være...det er ikke fjærmygg iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt før er det vanskelig å se av dette bildet. All grunn til å høre på folk på bio.no antar jeg, og mangler den de lange slepende beina er det ingen hilara (klarer ikke se det på bildet) bibio tror jeg kan utelukkes på størrelse. Ikke sikkert at sviknott var noe dumt forslag i såfall  :)

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Har rett og slett ikke peil.

Bibio  legger vel egg på land, delvis også dansefluer (begge deler land/vann avhengig av art)

Sviknott også ofte i fuktig jord eller mudder ifølge wikipedia

link til tråden på bio.no

http://bio.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=14836

Tråden er dau nå så tydelig at dette ikke var de flestes fagfelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekner med at det var slike som dette som terroriserte døgnfluene når vi var i Rena i år. og til dels i 2008.

Klekker en døgnflue, så kaster disse seg over den, og kverker den. Jeg var helt sikker på at dette var en Bibioart, og Jostein Berg tror jeg skrev et eller anna om den på RV. Men det husker jeg ikke helt.

Rekner med at det er den samme flua du har bilde av her. Sviknott kan like gjerne være rett for alt jeg vet, for jeg vet rett og slett ikke hva det var:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...