Gå til innhold

Prosjekt bambusholker


Anbefalte innlegg

Det ser veldig pent ut! Og er enig med Staffan angående snellefestet, klassisk og flott!

Kan du poste noen ord om hvordan du gjør det innvendig på hunnholkene?

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennede tråd dette... ;D

 

Lykke til med utprøvingene, noe forteller meg at du har syslet litt med bambusstenger før  ;)

 

Husker jeg rett, så har vel også Ulf Løfdal i Sverige bygget endel stenger med bambusholk(muligens en litt annen holk-løsning).

For dere som leser Flugfiske I Norden, så var det en artikkel i 2009 om en annen svensk stangbygger (elev av Løfdal) som bygget bambusstenger med bambusholk. Husker ikke navnet på denne stangbyggeren, men tror han var møbelsnekker av yrke og bygget flotte stenger.

 

Håper du oppdaterer denne tråden utover vinteren.

Hvilken tapering har du bygget din 3-delte stang etter?

 

Break a leg(....eller rod?)  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hyggelige tilbakemeldinger, jeg syntes også snellefestet i kork blir fint og klassisk. Dessuten passer det bra på denne stanga for å gjore den maksimalt strippa for ekstrautstyr, det er bambus, kork og silke :P

 

 

Skal forsøke å forklare holken. Selve dimensjonsøkningen i hunholken er 9 cm lang. Fant ut at dette var tilstrekkelig for at spissen på han ikke skulle bli for smal. Graden av økning i dimensjonen er ikke helt jevn men avtar noe mot slutten (tykkeste delen). Utgangspunktet er taperingens dimensjon ved enden pluss 1,1mm veggtykkelse. Altså har hver spile 1,1mm ekstra høyde her og smales av mot punktet 9 cm. Holklengdene er 5 og 6cm lang, så jeg pusset bort denne lengden så det bare var igjen ytterdelen av spilen på 1,1mm.

 

Dårlig forklart, men se tegningen under så kanskje det kommer klarere frem

post-2350-1394986923062_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennede tråd dette... ;D

Lykke til med utprøvingene, noe forteller meg at du har syslet litt med bambusstenger før  ;)

Husker jeg rett, så har vel også Ulf Løfdal i Sverige bygget endel stenger med bambusholk(muligens en litt annen holk-løsning).

For dere som leser Flugfiske I Norden, så var det en artikkel i 2009 om en annen svensk stangbygger (elev av Løfdal) som bygget bambusstenger med bambusholk. Husker ikke navnet på denne stangbyggeren, men tror han var møbelsnekker av yrke og bygget flotte stenger.

Håper du oppdaterer denne tråden utover vinteren.

Hvilken tapering har du bygget din 3-delte stang etter?

Break a leg(....eller rod?)  ;D ;D ;D

Syslet en kort tid egentlig men den tiden har jeg vært mye på gutterommet. Nærmer meg de magiske 10 ;D

Fikk kort tid da jeg leste artikkelen, i en helikopterkø på vei inn i drømmeland. Det var imponerende handverk den karen gjorde, det er helt sikkert. Har ikke sett holkene hans men det skal jeg sjekke opp!

Taperingen er fra en av de andre stangbyggerene i landet, ny og uprøvd for meg. Så får jeg bare håpe den ikke har mistet sine egenskaper med mine eksperimenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er første dag med testing av bambusholkene unnagjort. Fikk med meg en kompis med sekken full av snører til fiske etter ørret i sjøen :D

Taperingen er egentlig for snøre 5 men vi fant ut at snøre 6 passet helt perfekt til denne stanga. Årsaken kan være at jeg har økt diameteren for å kompensere for vekta til to vanlige holker i nikkelsølv og at bambusholker er en god del lettere. Dette fører til at stanga blir stivere. Det ble slengt med lette og fortynga fluer og resultatet så langt er glimrende 8). Holkene sitter og konstruksjonen ser ut til å være sterk nok. Det er litt tidlig å si om dette er noe å satse på men det ser da lovende ut!

Slenger med noen bilder av seansen

post-2350-13949869502_thumb.jpg

post-2350-13949869502485_thumb.jpg

post-2350-13949869503215_thumb.jpg

post-2350-13949869503637_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt is på ringene etterhvert ja. Tror isen på ringene stopper fiske før det er noe problemer for at bambusen blir sprø. Det skal være minimalt med vann igjen i emnet etter varmeherding. Men det kan kanskje bli problem ved minus 20 :) Jeg har laget et par ismeitestenger for vinteren og da finner jeg nok ut av det:-)

MÅ finne et sted med mer fisk neste testedag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme bilder. Og veeeeeldig pent arbeide!

Har ikke oppdaget noe negativt med mine bambusraier mht kulde og frost. Har brukt dem både veldig tidlig og seint seint.

Våkna om morran og oppdaget rim på telt og alt som har ligget ute over natta. Eller fått is i ringene under fisking.

Må innrømme at jeg har vært skeptisk til bambusholker av tre årsaker. Tett tilpasning av "levende" materiale. Styrke og det evindelige estetiske.

Men jeg må innrømme at denne utgaven var både lett og elegant.

Fortsatt tror jeg at det blir edelt metall i skjøtene på stengene mine, men man skal aldri si at dette kan forandre seg.

Det som overrasker meg til stadighet er at det er utrolig puslete man kan lage en stang, uten at man trenger å være redd for at ting skal rakne.

Tror man i mange tilfeller overvurderer påkjeningene en stang/ snelle blir utsatt for på en vanlig dag ved elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Tore!

Spennende med eksperimenter og testing av forskjellige løsninger. Det er slikt man lærer av og utvikler seg på

Har selv fundert en god del på dette med bambusholker, og har etter mye fundering konkludert med at jeg neppe kommer til å lage noen.

Skal her kort redegjøre for hvorfor.

Min holdning til bambusholker skriver seg først og fremst fra B Fries sin modell (og tilsvarende italienske).  De har rett og slett aldri tiltalt meg pga tykkelsen. La meg samtidig føye til at din løsning, Tore, ser mye smekrere ut.

Har selv ikke gjort noen store vitenskapelige tester på dette, men har vurdert ut i fra en ganske enkel logikk, basert på mine erfaringer fra stangbygging; tykkere bambus gir stivere stang.

Nå er det nok slik at alle skjøter, uansett materiale og form, vil utgjøre et avstivende punkt på stangen, også karbonholker! Man må øke massen/diameter i området ved skjøten, og økt masse (veggtykkelse) innebærer økt stivhet!

Wolfram Schott og jeg har i lengre tid diskutert dette med ulike holker.

I sommer, da jeg besøkte ham, hadde han laget en liten test som var uhyre interessant.

Han hadde en lengde hulbygget bambus (ca 60cm), som var hulbygget med veggtykkelse tilsvarende en bambusholk (hunholk) til en gitt stangdiameter. Videre hadde han en tilsvarende lengde med heltrukket nikkelsølvrør, tilpasset samme stangdiameter.

Grunnen til lengdene er ganske enkel. Det er vanskelig å teste fleksibiliteten på en skjøt som kun er noen få cm lang. Mye enklere på et lengre stykke.

Ved å bøye de to lengdene, konstaterte vi veldig fort at hulbygget bambus er mye stivere enn en tilsvarende lengde av nikkelsølvrør!

Konklusjonen er derfor ganske enkel.

Det har utviklet seg en ”myte” om at bambusholker gir mindre stive skjøter. Wolframs test beviste for meg at dette er feil!

Bambus, i tilsvarende styrke som nikkelsølv, er faktisk betydelig stivere!

Se vedlagte bilde som Wolfram har tatt. Her er flere rørdimensjoner belastet med lik vekt.

Kanskje dette også er noe av forklaringen på at du opplevde stangen som raskere/kraftigere enn antatt, Tore?

Bambusholker har også en tendens til å ”sette” seg. Bambus vil utvide seg/krympe i takt med varierende luftfuktighet, og det kan bli vanskelig å skille delene. Ser at bl a B Fries har utviklet et eget verktøy for å skille delene. Faren er at belastningen på skjøten (som kun er bambus) ved bruk av slik redskap kan bli i overkant stor.

Det siste poenget er muligheten til å skifte en utslitt holk. En nikkelsølvhok kan enkelt byttes, mens en bambusholk som er ”integrert” i stangdelen er vanskelig å bytte ut ved skade/slitasje.

La meg her understreke at jeg ikke har noen erfaring med levetiden på en bambusholk.

Fordelen man da står igjen med ved valg av bambusholk, er trolig redusert vekt i skjøten.

Noen enkle tester viser at man faktisk kan oppnå en vektreduksjon på bortimot 60%  i forhold til en standard Super Zwiss holk, som er den mest brukte holktypen i dag.

Vektforskjellen reduseres om man velger en litt kortere holk.

Om man i tillegg velger en nikkelsølvholk av typen ”stepdown”, reduseres vektforskjellen betydelig (trolig omkring 30%). Stepdown er, på grunn av sin konstruksjon, mye smekrere enn ”Super Swiss”, som erfaringsmessig er en ingeniørmessig ”overkill”. Det bevises av tusentalls funksjonelle stenger bygget med stepdown i årenes løp (bl a Payne).

Derfor kommer mitt valg også i fremtiden til å være skjøter av typen nikkelsølv og stepdown (litt forkortet modell).

Dette gir smekkert utseende, høy fleksibilitet, fuktstabilitet, er utskiftbar ved slitasje, og har akseptabelt lav vekt.

La meg avslutte med å si at jeg ikke mener å fremstå som noen ”festbrems” her ;)

De vurderingene jeg har lagt frem, er basert på mine diskusjoner med Wolfram om emnet, og jeg synes de er verd å ta med i betraktningen.

Det blir spennende å følge dine erfaringer med bambusholkene!

post-2403-13949869559794_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer, Torbjørn. Noen av de betenklighetene med bambusholker kan jeg leve med, jeg syntes bare det er veldig veldig artig å gjøre hele stangen med skjøt og hele stasen i bambus. Sjøl har jeg ikke brukt så mye tid på å fundere rundt dette, det bare skjedde enn dag ved høvelforma. At holkene setter seg kan bli et problem så klart, det må jeg jobbe med. Utfordringen er å forsegle inv og utvendig med et jevnt og hardt lag uten at det blir for glatt. Jeg tror likevel at denne ikke sitter like godt som en rett utgave kan gjøre.

Og der var du jo Vidar! Hyggelig å høre hva du syntes, vi snakker jo om min læremester her :)

At bambusholker er stivere enn en vanlig step-down eller Super er jeg ikke lenger i tvil om. Det trengs ikke så mye bending og sammenlikning før det kommer glassklart frem. Dessuten er selve holken litt lengre så den får et litt flatere område i dette punktet.

Men når det er sakt har jeg stor tro på at vekt kan ha en like stor påvirkning på kasteegenskapene til stangen. Merk at jeg ikke er noen ekspert på området, dette er antagelser! Jeg har fundert og målt og veiet og kommet frem til at min holk som tilsvarer 12/64 dimensjon veier ca 1g. Jeg har veiet en standard Super 10/64 holk til å være 4,4g. 4,4g tilsvaer ca. 15 cm av stangen i denne dimensjonen. Nå er jeg ikke sikker på hva vekta på en kort step-down holk i denne dimensjonen er(12/64), det kan sikker du svare på Vidar.

Så kommer det helt sikker en god posjon med subjektive følelser inn i bildet når jeg syntes at en stang med bambusholk er fastere med mindre vibrasjon, men noe kan det vel være i det også. Uansett, stangen ble fin som få å kaste med, men taperingen er det nok ingen ting å si på, den kjenner du nok bedre enn noen annen:-)

Dessuten har jeg ikke to identiske stenger å sammenlikne med, det må jeg jo selfølgelig ha snart. Det er bare det at det er så mange stenger jeg vil bygge først :P

Jeg har nettop limt sammen en ny stang, PHY Midge, hvor jeg denne gangen fikk tatt bilder av noen steg jeg glemte sist. Det kommer mer detaljer etterhvert. Igjen, jeg har ikke denne stangen med vanlige holker men kan bare si at det var an fast og fin stang å jobbe med i snøreklasse 4. Ganske rask må jeg si.

Når det gjelder stivheten på stangen er jeg litt usikker på hva som er årsaken. Jeg heller litt mot at vektreduksjonen i holken gjør mesteparten, det blir som å trekke fra vekta på 12-15cm stang i holkpunktet. Men så klart, det kan også være at holken stiver opp så mye at det får denne effekten. Sannsynligvis er det en kombinasjon.

Festen fortsetter, imorgen skal vi ut å trekke mellomsei fra strømmen med bambus ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnløs i Elverum i natt, så jeg kan like gjerne svare litt.

Jeg hadde en mistanke om at det var en truearc du var i gang med. Morsomt, eller???

Jeg har ikke eksakt vekt for stepdown i ulike størrelser. Det skyldes i stor grad at jeg dreier holker i forhold til hver enkelt stang. Bruker mm mål (ikke 64-dels tommer), og varierer lengde på holken litt etter erfaring/smak/aktuell stang.

Taperingene du fikk av meg er, ganske riktig, basert på nødvendig dimensjonsøkning pga 3-deling (vekt av holker). Ved bruk av bambusholker tror jeg faktisk at du må gå motsatt vei!

Babusholker (hulbygget = raskere), må du trolig faktisk redusere!

Har ikke regnet på det, men det virker rimelig logisk?

Du og  jeg, Tore, lever et eventyrliv, eller hva?

Kan bruke masse energi på å utforske bambusens ufattelige egenskaper :D

Må imidlertid innrømme at jeg misunner deg Vesterålens utrolig vakre/ville natur akkurat nå :rolleyes:

Savner fortsatt Nord-Norge hver dag, etter over 10 år.......

Men det var en digresjon.

Nå skal jeg ha med meg et par sider til av Arne Næss' "Livsfilosofi" før jeg forhåpentligvis besvimer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truarc er veldig morsomt :D Men den var ikke så morsom før jeg fikk på tilstrekkelig tungt snøre, da var det veldig veldig flotte saker.  Enig i at det må reduseres i dimensjoner for å få "tilbake" femmerstanga når jeg bruker disse holkene. Det eneste jeg kunne tenke meg er litt tips om hvordan øke litt på toppdelen (lage ekstra toppdel) for å få også denne til å passe bedre for å få ut det siste. Kan jo være kastingen men vi sliter litt med å rette ut i utkastet, funderer på om det kan være toppen som blir litt myk. Det rimer jo litt da toppen er som femmerstanga? I tilegg bruker vi litt tyngre fluer i sjøen nå.

Jeg blandet litt da jeg trodde at jeg hadde beregnet opp dimesnsjonen fra første holk på denne (slik du har forklart fremgangsmåten til meg tidligere), det var nemlig 8013 jeg gjorde dette med. Her fikk jeg jo tre-delt taperingen ferdig av deg. Det eneste jeg gjorde var å flytte økningen litt ned fordi dette er en 8 foter, itt kortere enn den du så generøst delte.

Ja, her går det mot korte dager men det er så flott her og så rolig i forhold til gryta i Oslo at det er en fryd :)

Viker som du har vært langt av sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de truearc taperinene (#4/5) du fikk av meg er bygget over samme aksjon, kun forlenget for de lengre utgavene. På den 3-delte, har jeg, ganske riktig, kompensert for vekten av holkene.

Om mine teorier stemmer, vil du ved bruk av bambusholker få lavere vekt, men stangen blir samtidig raskere (ved skjøtene).

Du får derfor en liten utfordring. Vektfaktoren er redusert (kanskje rundt 30% med mitt valg av holker), mens den nødvendige diameterøkning for bambusholker øker "bøyningsmotstanden" ut over det som i utgangspunktet er beregnet for holkenes vekt.

Derfor finner jeg det ganske naturlig at økt diameteren ved skjøtene (spesielt toppen), medfører at de opprinnelige spissdimensjonene blir litt for bløte i forhold til skjøten.

Om du kjører en analyse av stressverdier her, er jeg ganske sikker på at du vil få frem et dramatisk "hopp" like over toppskjøten (og bunnskjøten). Den hule "sleeve over" + den massive hann-skjøten vil virke veldig avstivende i forhold til resten av spissen. Spissen vil derfor bøye ned til punktet hvor diameterøkning for holk starter. Her vil du få et ganske brutalt "knekkpunkt" (omtrent som en "swelled butt").

Vanskelig å si noe eksakt om hvordan du evt skal kompensere for dette. Jeg er jo ikke så glad i ymse programmer som skal beregne stangaksjoner, men om du forsøker deg frem kan du komme i mål.

La oss si at du holder stresskurven konstant.

Tester du så denne mot ulike diametervariasjoner (over og under skjøtene) med utgangspunkt i nødvendig økning ved skjøtene, skal du (i teorien) komme frem til mål som gir en aksjon noenlunde lik originalen.

Eller kanskje du kommer frem til noe helt nytt? :D

Her er det bare å prøve seg frem.

En snarvei i forhold til stangen du allerede har bygget, kan være å jevne ut differansen mellom skjøten og frem mot toppringen, slik at kraftoverføringen blir jevnere og mer harmonisk i dette partiet (ved å lage en ny topp).

Du trenger nok en litt stivere topp for å kompensere for bambusholkene.

Lykke til! Jeg venter i spenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, du er velkommen! Vil du ha lammestek, lamme carré eller kveite fra vesterålen når du kommer ;D

Stanga med bambusholker holder fortsatt. Holder på med to stenger til med samme løsning. En PHY Midge og en til av Vidars Truearc i klasse seks. Sistnevnte har jeg lagt inn i hexrod og endret dimensjonene på bunndelen for å få samme stresskurven som den opprinnelige taperingen med vanlige holker. Kurven vises under.

Legger også inn et par bilder som viser hvordan spilene ser ut i holken før liming.

post-2350-13949870106914_thumb.jpg

post-2350-1394987010751_thumb.jpg

post-2350-1394987010797_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...