Gå til innhold

Scott S4s - noen erfaringer?


tajo

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Du kan ikke gå feil med den.

Den er kraftig byggd, men likevel lett. Kastemessig er den relativt kjapp. Kanskje noe hard etter min smak.

Menskuffet blir du definitivt ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Scott S4 907-4

Personlig er jeg ikke overbegeistret for denne.

Min skal få selskap eller erstattes av Guideline LPXe RS 907-4.

Synes rett og slett RS'en er bedre både rent fiskemessig og kastemessig.

S4'ern føes langt mere kjeppete.

Er det S4 eller den nye S4S?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Scott S4 907-4

Personlig er jeg ikke overbegeistret for denne.

Min skal få selskap eller erstattes av Guideline LPXe RS 907-4.

Synes rett og slett RS'en er bedre både rent fiskemessig og kastemessig.

S4'ern føes langt mere kjeppete.

Er det S4 eller den nye S4S?

Jeg har standard S4. Saltwater-seriene pleier ikke å være mere "temmet" akkurat.

Dette dreier seg til syvende og sist om smak & behag.

For alt jeg vet kan stanga matche dine "behov" 100%

Uansett.. Du blir ikke misfornøyd, det er ikke jeg heller. S4 er ei god stang, men RS er i mine hender et par hakk bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er lite relevant, men jeg eier en S3s og den kaster godt den. Men det virker som om den er laget mer til å pumpe storingen med enn å være behagelig å kaste med.

Føler at man må måkke på en 1/2 line klasse ekstra for å få feelingen.

Har hørt det samme om S4, selv om de skulle være både kjappe og mer "følsomme".

Men så er det nå engang sånn at viss stanga ikke kaster som forventet, så er de i 99% av tilfellene lina du ikke liker.

Gratulerer med et smykke av en stang!

Måtte du slite en kasse med kokfesk på den.

post-3215-13949869428064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Erstatte Scott med Guideline ???

Hva er galt med det?

Guideline står jo ikke en millimeter tilbake for noen av de "store".

Kanskje feil logo for noen, men det driter jeg i!

Kjøp guideline og kos deg med det, jeg er Scott-mann og er fornøyd med det.

Men som Torbjørn sier, de er nok, som amerkanske fluestenger ofte er, laget like mye for selve fisket som plenkasting. (Det går jo ut over kastegenskapene som regel)

Bare så det er sagt, min Scott S4 905-4 kaster som de beste ! Men den har en helt sinnsyk ryggrad for de tunge takene (typisk for Scott stenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråstarter ba om erfaringer med sjuern. Når jeg nå ser at 905-4 omtales, i tillegg til S3 kontra S4, vil jeg gjerne komme med min betraktning.

Mange tror at S3 og S4 er nærmest identiske stenger. Ingenting er lenger fra sannheten. De er totalt ulike, det er det de er.

S3 905-4 er forholdsvis stiv med en mjuk topp. Denne fungerer greit til fiske, men for de som ønsker å ta denne stanga helt ut (jeg mener helt ut), så tar den mjuke toppen alt for mye av belastningen isolert sett, og frarøver stangas øvrige deler å ta ut sitt potensiale. Til sistnevnte kasting blir en rett og slett ståandes å ta ut for mye topp. I den forbindelse og bruk; regelrett feilvare.

S4 905-4 er dyp. Gir en fin kurve, og jobber rettelig hele veien ned. Og for et fraspark den har. Absolutt en av verdens toppstenger. Den ligner svært mye på Scott G2, men G2 er ennå en liten tanke mykere. G2 er også en fantastisk stang med det samme frasparket. En må bare forstå hvordan disse stengene jobber, og lære seg å ta dem ut. Teknikk.

Guideline sine LPX/LPXe/Lecie-stenger er også meget gode. Har hatt endel av dem innom kursene mine.

Hva det står på stanga er viktigere for noen enn for andre, sånn er det, og det må respekteres. Men det er forbausende hvor bra en god fisker/kaster kan fiske/kaste med nær sagt alt mulig av utstyr, når han er en god fisker/kaster.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråstarter ba om erfaringer med sjuern. Når jeg nå ser at 905-4 omtales, i tillegg til S3 kontra S4, vil jeg gjerne komme med min betraktning.

Mange tror at S3 og S4 er nærmest identiske stenger. Ingenting er lenger fra sannheten. De er totalt ulike, det er det de er.

S3 905-4 er forholdsvis stiv med en mjuk topp. Denne fungerer greit til fiske, men for de som ønsker å ta denne stanga helt ut (jeg mener helt ut), så tar den mjuke toppen alt for mye av belastningen isolert sett, og frarøver stangas øvrige deler å ta ut sitt potensiale. Til sistnevnte kasting blir en rett og slett ståandes å ta ut for mye topp. I den forbindelse og bruk; regelrett feilvare.

S4 905-4 er dyp. Gir en fin kurve, og jobber rettelig hele veien ned. Og for et fraspark den har. Absolutt en av verdens toppstenger. Den ligner svært mye på Scott G2, men G2 er ennå en liten tanke mykere. G2 er også en fantastisk stang med det samme frasparket. En må bare forstå hvordan disse stengene jobber, og lære seg å ta dem ut. Teknikk.

Jan.

Hmmm, dette stemmer usedvanlig godt med min oppfatning av S3 v/s S4, jeg har bare ikke klart å sette fingeren på akkurat hvor forskjellen ligger.

Har både S3 og S4 i #4 (8,6 fot), og syntes nesten jeg må på med et 5'er snøre for å vekke S3'en til live.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...