Gå til innhold

Snake brand vs Recoil


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

Recoil sine fötter paa snakeringer er for lang, etter min smak, spesielt de smaa dimensioner (2/0, 3/0 4/0).

Maa kappes med ca. 1/3 – 1/2 at ikke surringer blir overmaadig lang (og tung). Saa er taaspissene ikke tilstrekkelig slipt/avrundet for en fin overgang mht surring, som er en tung jobb aa gjöre: Materialet er svärt hardt (titanlegering), og pga. elastisiteten av den tynne traaden er det vanskelig aa holde ringen stödig under nedslipinga. Jeg gjör det i dreiebenken med diamantskive, og da maa en passe aa ikke brenne föttene. Saa er föttene ikke banket flatt (kun spissen paa de störste dimensioner), og den runde tverrsnitten gjör det litt vanskelig aa holde ringen stödig og beint under surringa. Med mindre du "flatter" undersiden av föttene, som igjen er vanskelig. Banking (mot hardt staal!) förer lett til at materialet sprekker (Maa glödes. Forsiktig! Lett aa brenne), og sliping er som aa operere öynene paa en flue.

Snake Brand kan du bruke rett ut av posen. Avrunding/nedsliping paa taaspissen er nok litt braatt etter min smak, men det gaar. Vektfordelen av Recoil ovenfor Snake spiller ingen stor rolle, syns jeg, pga. surringer plus lakk i og paa surringer er tyngst, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir det splitcane, Kalle? ;D

Enig at Snakebrand lager fine ringer, bare så synd de aldri svarer på epost så man vet ikke om man kan vente ringene neste uke eller om seks uker. Og det tar ganske  bra med tid desverre.. Rart det ikke går ann å hive tyve ringer i posten i løpet av en uke eller to :-[  Ser ut til å være et problem med flere av de amerikanske nettbutikkene. Til sammenlikning; når jeg ringer Chapmanblanks går tingene i posten dagen etter! Synd de ikke fører Snakbrand sine ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv utelukkende brukt "bronze" ringer fra Snakebrand  de senere år, og er veldig fornøyd med disse.

Jeg får dessuten til og med svar på e-post :D

Det eneste "minuset" er at de må slipes, på tross av at produsenten hevder det motsatte. I hvert fall om man bruker tynn silke. Har enda til gode å finne ringer som ikke må slipes for å få ønsket fasong.

Recoil  har jeg ingen erfaring med.

Snakebrand har forresten sluttet med produksjon av agatringer (overført til Bellinger). Synd, for de ringene var utrolig elegante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir det splitcane, Kalle? ;D

Enig at Snakebrand lager fine ringer, bare så synd de aldri svarer på epost så man vet ikke om man kan vente ringene neste uke eller om seks uker. Og det tar ganske  bra med tid desverre.. Rart det ikke går ann å hive tyve ringer i posten i løpet av en uke eller to :-[  Ser ut til å være et problem med flere av de amerikanske nettbutikkene. Til sammenlikning; når jeg ringer Chapmanblanks går tingene i posten dagen etter! Synd de ikke fører Snakbrand sine ringer.

Det kommer nok splitcane, men ikke i år ;D

Må få ordnet et skikkelig verksted først.

Takk for svarene Wolfram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er en ny serie, som er tiltenkt karbonfolk. De "gamle" ringer i "bright chrome, black, or bronze finish" er nok fremdeles aa faa, tro.

Bright chrome er lett aa slipe ned til önsket form, mens paa de andre slipes vekk bronce eller black finish, og maa da "repareres".

Legger ved et foto av en ring (ikke Snake Brand) som viser hvordan jeg preparerer "taaspissene" paa mine ringer.

post-2606-13949869715438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på fargene Black Nickel, Bright Chrome, og Bronze.

Black Nickel regenr jeg med ikke er helt svart, men mer titan farget. Bright Chrome regner jeg er mer nysølv farget, men Bronze, er det bronsefarget?

Her trenger jeg hjelp før jeg kjøper.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tore, Snake Brand kan ikke bli feil.

Jeg får av og til telefon fra Mike(samt hyggelige overraskelser i posten) og har gjennom de siste årene fått et lite innblikk i hva som rører seg innenfor veggene hos Snake Brand. Han er svært imøtekommende, inkluderende, og interessert i nye impulser utenfra til amerikaner å være, spør du meg..... Rett og slett en "likanes" kar, som både ringer og besvarer mail etter min erfaring.

Primært snakker vi om fluebinding, fluefiske, familiene våre og norsk kontra amerikansk politikk, men jeg får også endel informasjon om Snake Brand og deres produkter. Noe av denne infomasjonen har jeg tenkt til å dele her....

Det er riktig at Mike nå har solgt agatering produksjonen, ikke til Bellinger, men til Glenn Struble. Snake Brand eies og drives av Mike og kona, Susan. Det hele startet egentlig som et hobbyprosjekt sammen med den amerikanske stangbyggeren Daryll Whitehead. Mike og Daryll brukte kvelder og helger til å lage agateringer av "gammel kvalitet" siden denne ikke lenger var å oppdrive. Komponenter, kunnskap og produksjonsutstyr ble hentet/kjøpt i Tyskland. Brasiliansk agate ble anskaffet og bearbeidet, deretter loddet inn i en ring av nikkelsølv. Ringfoten er også av nikkelsølv. Etter flere år med denne lille produksjonen valgte Mike å slutte sin jobb innen elektronikk for så å satse på å tilvirke stangkomponenter på heltid. Snake Brand ble grunnlagt, med Mike og Susan som eneste "ansatte". I tillegg får de hjelp av venner i eksta travle perioder. Med en så liten arbeidsstyrke er det viktig med en effektiv produksjonslinje. Å lage Agateringer er ifølge Mike "very labour intensive", det var nok hovedgrunnen til at han valgte å selge ut denne produksjonsbiten. 12-14 timers arbeidsdager mandag til lørdag samt endel søndager i dyp konsentrasjon over arbeidsbenken krever sitt. Husk da på at å lage agateringer er et krevende håndverk, siden en og en agatering lages av gangen, ikke helt ulikt fluebinding....

Komponenter fra Snake Brand kan lettest bestilles fra REC eller direkte fra hjemmesiden til Snake Brand. Leveringstiden er ca 2 uker dersom varene finnes på lager. Komponentene i Black Nickel behandles bare hver 14 dag, derfor kan det bli noe ekstra ventetid på disse. Snake ringene leveres i Bronze, Black Nickel eller Bright Nickel. Tip-tops eller toppøyer finnes i Black Nickel eller Bright Nickel. Jeg har ikke belegg for å påstå at Bright Nickel tåler mekanisk slitasje bedre enn de andre alternativene, men det er klart at en evt slitasje på denne varianten ikke vil vises så godt siden det underliggende metallet har tilnærmet samme farge som belegget/coatingen. I motsatt tilfelle kan en tenke seg at Black Nickel er mer sårbar i forhold til dette siden kontrasten mellom det blanke underliggende metallet kontra den svarte coatingen blir mer tydelig ved slitasje. Selv liker jeg best Black Nickel på stenger med litt farge på klingen, mange kjente tilvirkere av splitcanestenger har brukt slike svarte snake ringer, Leonard, Payne, Young, Dickerson osv. Slitasjen som kommer ved bruk tilskriver jeg kontoen for "patina" og jeg synes det bidrar til  å gi stangen karakter/sjel.

Komponentene fra Snake Brand holder en svært høy kvalitet, jeg kjenner ikke til noen andre tilvirkere som legger så mye omtanke/arbeid bak sine komponenter. Prisen gjenspeiler dette. Eksempelvis så er Snakke Brand de eneste jeg vet om som lager sine snake ringer der hver snake ring str. har sin egen tykkelse eller diameter på selve godset.

Snake Brand sin Universal Guide(konkav radius på fotens underside) er et produkt tiltenkt karbonstenger eller glassfiberstenger, siden disse har en rund klinge. Snake Brand kommer til å satse mye innen dette segmentet i tiden som kommer. Her ligger også mye penger, siden produksjonen er stor. De store amerikanske aktørene innen karbonstenger er interessert i dette konseptet og også en skandinavisk aktør skal være interessert, uten at jeg skal nevne navn.

Mike fortalte meg at de store karbon aktørene bruker 6-8 USD på å montere stangringene. Mike jobber for tiden med et konsept som, dersom dette lykkes, vil medføre at det kan spares inn flere USD pr. stang. Altså et helt nytt monteringskonsept/metode. Time willl show......

Personlig håper jeg du gir Mike og Snake Brand en sjanse Kalle, tror ikke du blir skuffet....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut Snake Brand sine toppøyer på rekordtid.

Øvrige ringer fra produsenten er prima. Men de helvetes toppøyene har bare vært et problem. Svarte som blanke.

Veldig synd, da toppøyene er av det smekreste jeg vet om.

Har jo forstått at det finnes både ørret og røye av den riktig storvokste sorten i nord-norge, men jeg ante ikke at den var så stor at dere bruker stålvaier isteden for fluesnøre  8)

Spøk til side ;D ;D, dette høres ikke bra ut Torbjørn, send en mail til Mike, har tar imot konstruktiv kritikk på en god måte.

Håper Mr. Marshall kan hjelpe deg med å få byttet disse ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...