Gå til innhold

Juletur til Bornholm


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Var på Bornholm i helgen og besøke foreldra mine, ble selvsagt noen turer, med noen blanke småtasser ca 40 cm og en på ca 3 kilo i gytedragt.

Alt etter hvor mange dager du skal være der kan jeg annbefale og anskaffe guide-heftet fra denne siden:

http://bornholm.info/s1/Lystfiskeri/212we.aspx

Det er nydelige plasser hele vejen runt, det er bare å velge ut fra vinn- og værforhold. Litt ruskete vær er vel best, men mest slitsomt - jeg pleier heller og gå etter den stille siden av øya og få litt ferre fisk.

Det vanskeligste i denne perioden er å unngå fredning av åene, du må holde 500 meter på hver side av utløpet og all fisk som ikke har løse skjell må slippes. Her er litt om det, mer detaljert kort er i heftet ovenfor.

http://fluefiskerne.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=82:fredningsbaelter&catid=63:generelt&Itemid=78

Den ene fiskesjappe, Sport Dress, kjører en fin side med fangstrapporter og med litt annbefaling av plasser:

http://din-fangst.dk/

Martin her:

http://www.scandinavian-flyfishing.dk/Menuhovedside.htm

Er (kanskje tidligere) formann av fluefiskerne Bornholm og ejer den eneste ordentlige fluesjappe på øya (som ligger i en sykelforretning), begge sjappene er vert et besøk, for å få litt tips.

Hvilken periode er du der? Regner nemlig selv med å være der i perioden 22.-30. december ca., og det skulle jo gjerne bli noen fisketurer på meg også!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, må jo svare der en kan :)

Når det er runt den tiden på året kan det være en fordel å holde seg sørover, for å unngå de utgytte fiskene som typisk er rett utfor åene og i nærheten av de.

Jeg pleier med fordel å holde meg fra lufthavnen og sørover på vestsiden og ved Bro rev (rett sør for Snogebæk) og sørover på østsiden, på denne tid av året, gode muligheter for jagende blankfisk langs de odder og rev som ligger langs sandstrandene nedover der.

Selvsagt er det fisk å få alle steder, men der nede går det greiere å unngå de herja gytefisk som har slitt seg opp i de veldig grunne åene.

Legger ved 3 bilder (om jeg klarer det!)

Første er av en utgytt fisk tatt ved Bro rev, bildet er fra julen for et par år siden.

Andre bilde er fra januar av fattern, som på sluk tok den fisken; ca. 87 cm, men desverre litt slank.

Siste bilde illustrerer hvor lite vann ørreten gyter på her; vannet er 1-15 cm og mitt i bildet står det 3 fisk på 2-4 kilo (!)

Kunne vert morsomt om vi møttes på stranda i romjula :)

/Magnus

post-3658-13949870192538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, må jo svare der en kan :)

Når det er runt den tiden på året kan det være en fordel å holde seg sørover, for å unngå de utgytte fiskene som typisk er rett utfor åene og i nærheten av de.

Jeg pleier med fordel å holde meg fra lufthavnen og sørover på vestsiden og ved Bro rev (rett sør for Snogebæk) og sørover på østsiden, på denne tid av året, gode muligheter for jagende blankfisk langs de odder og rev som ligger langs sandstrandene nedover der.

Selvsagt er det fisk å få alle steder, men der nede går det greiere å unngå de herja gytefisk som har slitt seg opp i de veldig grunne åene.

Legger ved 3 bilder (om jeg klarer det!)

Første er av en utgytt fisk tatt ved Bro rev, bildet er fra julen for et par år siden.

Andre bilde er fra januar av fattern, som på sluk tok den fisken; ca. 87 cm, men desverre litt slank.

Siste bilde illustrerer hvor lite vann ørreten gyter på her; vannet er 1-15 cm og mitt i bildet står det 3 fisk på 2-4 kilo (!)

Kunne vert morsomt om vi møttes på stranda i romjula :)

/Magnus

Takk igjen for info Magnus. sender deg en melding når vi er i området.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om du er i Nexø-området hadde jeg nokk gått for Bro rev og det området i morgen til å begynne med (rett sør for Snogebæk), det blir en del vinn på vestsiden, 5-11 m/s, det blir kanskje litt vel mye å kaste mot :)

Håper selv på å få et par timer i løpet av i morgen jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig var jeg på Bornholm ;D

Sitter og nyter et glass rødvin og legger opp strategien for morgendagens fiske. Vi har leid oss en feriehus i nærheten av Nexø. Så hvis vær og vind står oss bi så kommer det vel en fangstrapport  inn i morgen ettermidag ;D

Gisle

Lykke til, Gisle!!

Gleder meg til å lese rapportene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med en liten rapport herfra, var i Salene-bukta med fattern fra 14.30-17.30, han fikk en liten blank på 42 cm og en torsk på vel ca. 3 kilo, jeg fikk selv verdens minste torsk, 10-15 cm. Vi møtte to akkurat da vi kom, de hadde fått mange i gytedragt og mye kontakt, bare en blank på land, tipper runt to kilo...

Spennene å høre om Gisle har fått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye og rapportere om her gitt. Vi var litt sene i avtrekkern på morningen. Var og kikka ved Snogebæk på morningen, en god del folk og mye vind gjorde at vi reiste nordover på østkysten og testet et par plasser som så innbydende ut der.Traff en kar som hadde hatt etter en fin fisk, men det var det. Tom så en stor en som vaka, men den var ikke på hugget. Etter en sen lunsj bytta vi området til en plass nord for Nexø, uten at det gjorde noe fra heller til.

Mistet styrken etterhvert og gikk over til litt fotojakt isteden. ble et par ok bilder på slutten av dagen. Vi satser på mindre vind i morgen, og mindre vin i kveld ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]

[attachimg=7]

[attachimg=8]

Gisle

post-2382-13949871353129_thumb.jpg

post-2382-13949871353854_thumb.jpg

post-2382-13949871354334_thumb.jpg

post-2382-13949871354885_thumb.jpg

post-2382-13949871355384_thumb.jpg

post-2382-13949871356006_thumb.jpg

post-2382-13949871356473_thumb.jpg

post-2382-13949871356947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg nokk igjen på noen plasser der ja  ;D

Så netopp på vinn-forholdene i morra:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/omkbornh.htm

Ser ut til at det blir brukbart mellom Nexø og Allinge på morran og fint sørover på ettermiddagen, om man foretrekker litt le.

Det har vert bedre fiske på vinn-siden har jeg hørt rykter om, men sånn er det desverre ofte her; de som orker å stå og kaste mot jævla hard vinn, hoppe i bølgene og ta av tang og rusk i alle kast får gjerne mer fisk..

Her er det litt av hva som er skjedd på øya ellers av fiske i dag:

http://www.din-fangst.dk/?Opslagstavle:Aktiviteter:Kystcup_09_-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye spennende og rapportere om i dag heller. Testa et par nye plasser, uten at det betydde så mye for resultatet. Tom fikk en liten tass på 3-4 hg på morrabette. På kveldsantibette testa vi litt hardcore fiske i motvinden. Ble som i går litt bilder, men ingen fisk. Tom så et par vak, så det var i det meste fisk i området. Fint kveldslys da :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]

Gisle

post-2382-13949871410232_thumb.jpg

post-2382-13949871410857_thumb.jpg

post-2382-13949871411497_thumb.jpg

post-2382-13949871412125_thumb.jpg

post-2382-13949871412656_thumb.jpg

post-2382-13949871413025_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder men jeg føler de mangler noe ???  ;D

Hvor kaldt er det der nede nå?

Er noe som mangler ja......... men vi tarn i morra :) Prata med en lokalhelt som fiska med sluk og flue og dupp. han fikk kun et par tasser han også, så vi trøster oss med det  ;D tempen ligger på en 2-3 grader. P

Klarvær med mindre vind i morra, så da blir det ikke trygt og være sjøaure ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder men jeg føler de mangler noe ???  ;D

Hvor kaldt er det der nede nå?

Er noe som mangler ja......... men vi tarn i morra :) Prata med en lokalhelt som fiska med sluk og flue og dupp. han fikk kun et par tasser han også, så vi trøster oss med det  ;D tempen ligger på en 2-3 grader. P

Klarvær med mindre vind i morra, så da blir det ikke trygt og være sjøaure ;D

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mest bilder og rapportere i dag også, men det er da bedring og spore. 4 fiske på land, største på kiloen, tatt i skumringen. Så også et par fisker som vaka. Hadde en stim på 6-8 fisker som komme svømmende helt inntill beina mine, og ble skremt avsted  så vassføyka sto i det jeg gjorde et kast.

I dag var en fantastisk dag med kuldegrader på morningen og en fantastisk soloppgang. Sola varma godt ut over dagen på tross av en temp på 2-3 grader. Testa en del nye plasser i dag, da det var en del mindre vind. Må si jeg føler meg relativt rådvill der jeg står og kaster rundt inne på grunnene som strekker seg flere hundre meter i alle retninger. "Særlig en stor jævel av en aure skulle finne på og finne, og spise min flue i det jævla digre havet" det er ingen klare marbakker og tydlige plasser for hvor fisken burde være, så det hele føles litt så på måfå. Tar nok tid på og bli god på de riktige taktiske disposisjonene her nede.

Men det ble da en brukanes fisk på land, selv om det ikke er kilosfisk man reiser til Bornholm for og fange.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=7]

[attachimg=6]

Gisle

post-2382-13949871500702_thumb.jpg

post-2382-13949871501727_thumb.jpg

post-2382-1394987150224_thumb.jpg

post-2382-13949871502719_thumb.jpg

post-2382-13949871503178_thumb.jpg

post-2382-1394987150357_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble et par timer runt solnedgang/månelys-fiske her, kunne blitt ute lenge, men tokk bare et par timer, blikkstille vann, rett nedenfor Baltic Sea Glass, et par km sør for Gudhjem, ble en liten blankis på 43 cm og et par små-lugg.

Fisken tokk i det jeg bytta teknik og dro med begge hender, så fort jeg klarte 2-3 meter og lot synke, da tok'n hardt mens flua sank.

Den tokk et juletræ.

Legger til noen sørgelige telefon-bilder  8)

Håper på noen timer igjen i morgen!

/Magnus

post-3658-13949871506825_thumb.jpg

post-3658-13949871507928_thumb.jpg

post-3658-13949871509076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...