Gå til innhold

Katnosa


tørrmygga

Anbefalte innlegg

Jeg har noen turer til Katnosa sommer og vinter.

Mye småvokst røye. Den tar av og til på mygg tidlig i sesongen og er en utfordring å lure, men ellers ikke en spennende fisk. Vannet har vært hardt nedtappet de siste årene og for meg virker det som om fisken lider under dette. Fikk noen ørreter der sist sommer/høst, men de var stort sett magre. Jeg har mest erfaring der på høsten. Da kan en ha fine myggdager ved stille fint vær langt utover høsten. På forsommeren har jeg prioritert andre vann så da vet jeg ikke hvordan det er i Katnosa. Det finnes stor ørret der, men jeg har ikke klart å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katnosløkene kan være interessante, selve vannet synes jeg blir litt i største laget. Juni er knalltid der oppe. Lenge siden jeg har vært der, men sist var det i begynnelsen av juni og da da vaket det meget bra i både vannet og elva. Du har jo noen spennende vann øst for Katnosa også... Innoset til Spålselva kan også være interessant bare det er go vannføring.

 

Hadde på en gamp av en ørret under demningen i Katnosa for mange år siden. Den tok en Favorit 10g (gud forby :-) og slet seg etter at jeg nesten fikk håvet den et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katnosa har alltid vært kraftig regulert.Det er en stor bestand av liten røye og sik som igjen er mat for stor-ørreten.Det har tidligere vært forsøksutsetting av 1000 stk Tunhovdørret der hvert år.Gjenfangstene har vel ikke vært all verden mener jeg men det er noen virkelig store ørreter der(+10 kg).Det er vanskelig å angripe dette store vannet uten kano men det er flere fine lune viker med gode klekkinger enkelte år.Alle vannene rund Katnosa er intressante,selv de aller minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...