Gå til innhold

Div spørsmål om Photoshop.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Photoshop spørsmål:

Si at du har redigert ferdig et bilde ( f.eks så har du da 5 layers), hva gjøre man da får å få dette til et bilde? Er det bare å lagre bildet og velge hvilket format man vil ha det i?

F.eks: Fil --> Lagre som --> velge navn og format ??

Lars L

Du kan gjøre det som du sier ja. Har du en fil med flere layere, blir bilde slått sammen til et layer når du f.eks velger Fil --> Lagre som --> .jpg. Du trenger altså ikke "kjøre" Flatten Image først.

Dette er riktig, men jeg har opplevd at enkelte justeringer gjort i egne lag forsvinner når jeg gjør dette (selv om laget er markert som synlig i lag-paletten). Jeg har derfor gjort det til en vane med Flatten Image før jeg lagrer til jpg. På den måten har man sett resultatet før man lagrer.

Trygve; High pass filter er genialt. Prøv å ta et bilde av en svart bil og legg på et high-pass filter etterpå. Det er heftig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan noen forklare meg hvordan jeg lager en kul signatur på bildene mine, med copyright merket, og hvordan jeg batcher det, så jeg f.eks lager det automatisk på alle bildene i en mappe.. ?

Gjerne med litt stor tekst, syntes bokstavene blir så små og rare..

Og ja, trenger å få det inn med teskje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvordan jeg lager en kul signatur på bildene mine, med copyright merket, og hvordan jeg batcher det, så jeg f.eks lager det automatisk på alle bildene i en mappe.. ?

Gjerne med litt stor tekst, syntes bokstavene blir så små og rare..

Og ja, trenger å få det inn med teskje :D

Ja, det kunne jeg tenke meg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teskje ;D ;D

har prøvd dette, men får det desverre ikke til, sliter litt med avsluttningen på opptaget, for når jeg kjører batch etterpå så må jeg sitte å trykke save på bildene, tenkte at det var nettopp dette jeg skulle slippe..

Dårlig forklart kanskje, men håper det var forståelig alikevell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Lekte meg med lang lukkertid og en ekstern blitz i kveld :) Kun for å se hva som skjer osv :)

Satte på 10sek, plasserte en blitz i hendene, gikk litt til siden og fyrte den av for så å gjøre dette 5 ganger i en eksonering.

Såg teit ut, men jeg fikk i alle fall frem et spørsmål om photoshop i det minste :)

Lampen i vinduskarmen er ekstremt overeksponert. Kan en fikse dette i photoshop uten at det ser helt Nils ut? eller er løpet kjørt for slike bilder som dette?

[attachimg=1]

post-0-1394987203591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Altså. Målet med å legge ut dette bildet var å få vite hvordan en fikser ekstremt overeksponerte områder på et bilde, eller er rett og slett løpet kjørt, og slike ting er ikke mulig å fikse opp i?

( Da ikke nødvendigvis dette bildet som bare er tull og vas, men skikkelige bilder en har lyst å ta vare på osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Målet med å legge ut dette bildet var å få vite hvordan en fikser ekstremt overeksponerte områder på et bilde, eller er rett og slett løpet kjørt, og slike ting er ikke mulig å fikse opp i?

( Da ikke nødvendigvis dette bildet som bare er tull og vas, men skikkelige bilder en har lyst å ta vare på osv)

Dersom bildet eller deler av bildet er kraftig overeksponert er det lite å gjøre siden det ikke vil finnes bildeinformasjon på disse områdene. Sånn sett er det enklere med undereksponerte områder men det beste er selvfølgelig å eksponere riktig.

Utrolig så ryddig du hadde det forresten  :o men juletreet var noe stusselig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Altså. Målet med å legge ut dette bildet var å få vite hvordan en fikser ekstremt overeksponerte områder på et bilde, eller er rett og slett løpet kjørt, og slike ting er ikke mulig å fikse opp i?

( Da ikke nødvendigvis dette bildet som bare er tull og vas, men skikkelige bilder en har lyst å ta vare på osv)

Dersom bildet eller deler av bildet er kraftig overeksponert er det lite å gjøre siden det ikke vil finnes bildeinformasjon på disse områdene. Sånn sett er det enklere med undereksponerte områder men det beste er selvfølgelig å eksponere riktig.

Utrolig så ryddig du hadde det forresten  :o men juletreet var noe stusselig ;)

Ahh, ante meg :) Har sett på noen av bildene mine at jeg kan gjøre fint lite med de områdene som er overeksponert. Ergo, jeg var inne på noe for en gangs skyld :)

Juletreet er det Oliver som har sagt, bært og pynta, så det er i det minste laget ja :)

hockeyspillet på gulvet kjøpte jeg til han til jul fordi jeg hadde så lyst på slikt selv. Det er dette vi bruker når vi spiller om hvem som skal lage middag hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Målet med å legge ut dette bildet var å få vite hvordan en fikser ekstremt overeksponerte områder på et bilde, eller er rett og slett løpet kjørt, og slike ting er ikke mulig å fikse opp i?

( Da ikke nødvendigvis dette bildet som bare er tull og vas, men skikkelige bilder en har lyst å ta vare på osv)

Dersom bildet eller deler av bildet er kraftig overeksponert er det lite å gjøre siden det ikke vil finnes bildeinformasjon på disse områdene. Sånn sett er det enklere med undereksponerte områder men det beste er selvfølgelig å eksponere riktig.

Utrolig så ryddig du hadde det forresten  :o men juletreet var noe stusselig ;)

Ahh, ante meg :) Har sett på noen av bildene mine at jeg kan gjøre fint lite med de områdene som er overeksponert. Ergo, jeg var inne på noe for en gangs skyld :)

Juletreet er det Oliver som har sagt, bært og pynta, så det er i det minste laget ja :)

hockeyspillet på gulvet kjøpte jeg til han til jul fordi jeg hadde så lyst på slikt selv. Det er dette vi bruker når vi spiller om hvem som skal lage middag hver dag :)

Pussig det der, guttungen min fikk også et slikt hockeyspill til jul  ;D

Er det en mulighet med sånne type bilder å ta et par med en helt annen eksponering og Merge disse så man demper den lampa? eller ville ikke det funket?

Fullt mulig det ja Nielsen om man har verktøyet til det.

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mergingen kan du fint gjøre i photoshop. Slik ville jeg gjort det:

1 Bruk stativ, ta et bilde hvor lampa er riktig eksponert og ett hvor resten er riktig eksponert. IKKE FLYTT KAMERAET!!!

2 Åpne begge bildene i photoshop

3 Gå inn på bildet som har lampa riktig eksponert - marker alt - kopier

4 Gå inn på det andre bildet og velg lim inn. Bildet med lampa riktig eksponert legger seg nå i et lag utenpå det andre bildet.

5 Sett inn en lagmaske på det øverste laget og fyll denne med sort. Nå vises bildet hvor alt det andre er riktig eksponert igjen

6 Pass på at lagmasken på det øverste laget er valgt og velg en børste med passende størrelse, og bruk hvit farge.

7 Dra børsten over lampa i bildet. Lampa skal nå se ut som den gjorde på bildet den var riktig eksponert

8 Hvis du synes effekten vises for godt, kan du dra ned opasiteten i det øverste laget litt

Ja, jeg vet at det finnes autofunksjoner som HDR på dette, men jeg synes metoden ovenfor gir bedre kontroll og bedre muligheter for redigering i flere trinn.

Med andre ord; Lær dere å bruke lag (layers). Beste redigeringsmåten som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...