Gå til innhold

Div spørsmål om Photoshop.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Tenkte jeg skulle starte en tråd om photoshop. Ikke andre fotoprogrammer, men photoshop.

Her kan vi amatører (og de som ikke er det) stille spørsmål de lurer på.

Dette blir forhåpentligvis en fin tråd som kan brukes som et slags oppslagsverk, så hold den gjerne ren for of topic.

Trygve Bjerk laga et innlegg i den andre amatørtråden i dag.....kanskje du kan legge det ut her også Trygve? :)

Jeg kommer sterkt tilbake i denne tråden etter hvert som jeg lurer på ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva gjelder fargebehandling, eventuelt behandling av raw-bilder så funker lightroom greit for mitt bruk.

Men på den stasjonære bruker jeg Bridge (Adobe Camera Raw) og Photoshop utelukkende.

Det er flere verktøy som jeg bruker med gjevne mellomrom som jeg ikke kan huske å ha sett i lightroom.

Spesielt hvis man skal maskere og behandle ulike deler av bildet ulikt.

Uansett, Photoshop er mer enn et bildebehandlingsverktøy. Jeg vet om folk som tegner med photoshop(dyktige sådan), og ikke minst

så er det uante muligheter for de som interesserer seg for fotofikling(manipulasjon), webdesign, simpel 3d, og flere andre ting.

Der hvor photoshop er et verktøy med mange formål, er lightroom et program med et formål.

Alikevel bruker jeg Photoshop, nettopp på grunn av alle fordelene med å kjenne et større program.

Selv har jeg sikkert bare skrapt i overflaten av hva som er mulig, selv om jeg har brukt programmet 10 år.

Uansett hvilket program man ender opp med så finnes det tusenvis av gode tutorials på nettet nå, spesielt på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et teknisk spørsmål.

Har flere ganger ønsket å ta stillbilder av skjerm hvor det kjøres video i et vindu.  Dersom jeg tar skjermdump og henter opp dette i Photoshop ser det i utgangspunktet lovende ut.  Helt til jeg skjønner at stillbildedelen av videosekvensen faktisk ikke er del av skjermbildet, men et objekt (bilde) som lever sitt eget liv, og som forsvinner når jeg lukker kildeapplikasjonen. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke smeltet dette sammen til et helhetlig skjermbilde som kan redigeres som hvilket som helst annet bilde.  Jeg kan kjøre skjermdumpen ut til PDF - det samme skjer.  Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener, men dersom noen gjør det ville det vært flott med en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et teknisk spørsmål.

Har flere ganger ønsket å ta stillbilder av skjerm hvor det kjøres video i et vindu.  Dersom jeg tar skjermdump og henter opp dette i Photoshop ser det i utgangspunktet lovende ut.  Helt til jeg skjønner at stillbildedelen av videosekvensen faktisk ikke er del av skjermbildet, men et objekt (bilde) som lever sitt eget liv, og som forsvinner når jeg lukker kildeapplikasjonen. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke smeltet dette sammen til et helhetlig skjermbilde som kan redigeres som hvilket som helst annet bilde.  Jeg kan kjøre skjermdumpen ut til PDF - det samme skjer.  Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener, men dersom noen gjør det ville det vært flott med en løsning!

Skjer det samme når du bruker "Snipping Tool"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et teknisk spørsmål.

Har flere ganger ønsket å ta stillbilder av skjerm hvor det kjøres video i et vindu.  Dersom jeg tar skjermdump og henter opp dette i Photoshop ser det i utgangspunktet lovende ut.  Helt til jeg skjønner at stillbildedelen av videosekvensen faktisk ikke er del av skjermbildet, men et objekt (bilde) som lever sitt eget liv, og som forsvinner når jeg lukker kildeapplikasjonen. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke smeltet dette sammen til et helhetlig skjermbilde som kan redigeres som hvilket som helst annet bilde.  Jeg kan kjøre skjermdumpen ut til PDF - det samme skjer.  Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener, men dersom noen gjør det ville det vært flott med en løsning!

Skjønner hva du mener. Jeg har prøvd det samme som deg, og fått samme resultat. Hvis målet er å få et bilde fra videoen, så er det en mulighet å åpne videoen i et videoredigeringsprogram (Jeg bruker Sony Vegas, men det funker sikkert i Moviemaker også) Da kan du ta ut bilder fra filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, alt du kan gjøre i lightroom kan du gjøre i photoshop, men ikke omvendt.

Spørsmålet er jo hva man evt. vil ha å strekke seg etter... ikke at jeg tror man blir utlært i lightroom spesielt fort...

Men, et konkret eksempel på ei som er meget dyktig i photoshop er Jill Greenberg, nå er hun en fantastisk fotograf også... det hjelper jo alltid litt.

Se bare på www.manipulator.com - litt lite intuitiv den galleri-navigasjonen på nettsida, men prøver man litt så finner man vel ut av det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop spørsmål:

Si at du har redigert ferdig et bilde ( f.eks så har du da 5 layers), hva gjøre man da får å få dette til et bilde? Er det bare å lagre bildet og velge hvilket format man vil ha det i?

F.eks: Fil --> Lagre som --> velge navn og format ??

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT + L og deretter F (Layer/Flatten image).

Så kan du "lagre som" i for eksempel .jpg

Forklar gjerne hva du gjør/hva som skjer når en trykker ALT+L osv. Så vet vi hvilken betydning det har :)

Veldig interresert i photoshopinfo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop spørsmål:

Si at du har redigert ferdig et bilde ( f.eks så har du da 5 layers), hva gjøre man da får å få dette til et bilde? Er det bare å lagre bildet og velge hvilket format man vil ha det i?

F.eks: Fil --> Lagre som --> velge navn og format ??

Lars L

Du kan gjøre det som du sier ja. Har du en fil med flere layere, blir bilde slått sammen til et layer når du f.eks velger Fil --> Lagre som --> .jpg. Du trenger altså ikke "kjøre" Flatten Image først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke gjør flatten image og lagrer i jpg format er

det bare viste lag ( merket med øye i lag) som lagres i jpg filen.

Det anbefales å bruke " Lagre for Web og enheter" når man skal lagre

fil i steden for "Lagre Som".

[attachimg=1]

Trygve ;)

post-820-13949870833641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste oppskarping av bildet for web publisering etter moderskeppet.se.

1. Høyreklikk på bakgrunnslageret og velg "duplicate layer"

2. Gå til Filter- other - highpass

      Dra linjalen ( anbefalt verdi 0,3 til web bilder 600x400) til bildets konturer bare så vidt synes i det grå feltet.

      Klikk OK.

3. Bytt lagerts blandigsmodus til "linear light"

4. Om oppskarpinger er for kraftig så senk opasitet i laget (anbefalt ca 70%).

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...