Gå til innhold

Foto for dummies


Lars L

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt meg kamera! I hovedsak for å få tatt gode bilder av mine naturopplevlser som det har blitt mange av etter at jeg har begynt med fluefiske. Men også for å ta bilder av fluer jeg selv har laget slik at jeg kan få tilbakemeldinger av dere.......

Jeg har derfor gått til innkjøp av mitt første speilreflekskamera ( det ligger å venter på postkontoret! Gud å lang dagen blir når man er så spent), etter litt undersøkelser valgte jeg å kjøpe Nikon d5000.

Men mine kunnskaper er lik null, jeg er vant til å lade opp et vanlig digitalkamera, ta bilder, legge de inne på pc'en......

Jeg antar at det anbefalles et kamerakurs, men jeg klarer ikke å vente med å bruke kamera  :)

Så da er spørsmålet mitt: Hvis du skulle satt opp en liste med de viktigste momentene for en som er helt ny, hva skulle det være? Finnes det lesestoff på nettet ... en slags " hvordan komme i gang"?

Jeg kan jo lese instruksjonshefte, men jeg tar gjerne i mot tips til ting jeg bør/må tenke på. f.eks: hvor lenge bør batteriene lades de første gangene? Er det noen innstillinger som bør endres umiddelbart? I andre tråder på dette forumet anbefalles det å bruke et format som kalles for raw ..... Må man da ha et redigeringsprogram for at dette formatet skal bli best mulig? Hvilken programvare er bra til å behandle bilder i ( og som ikke koster skjorta. Jeg har ikke mac)? Ja da ble det jo veldig mange spørsmål da, så jeg får kanskje gå tilbake til utgangspunket :

Hvis du skulle satt opp en liste med de viktigste momentene for en som er helt ny, hva skulle det være og hva bør en tenke på?

Alle svar tas i mot med takk. Jeg har forståelse for at man ikke orker å skrive side opp og ned, men jo lengre og mere utfyllende jo bedre  :D

På forhånd takk

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Lad batteriet helt opp, det er vel en lader som viser blinkende lys når den lades, stabilt lys når den er ferdig??

kjøp deg et ekstrabatteri gjerne på www.adem.no    som har batterier som er like gode som orginalbatteriene erfarer jeg

me som koster mye mindre.

Det fototekniske: Lytt til Andre Brun......han er en klok svarevillig mann! (og Nikonfan)

Flott kamera du har kjøpt deg!!!

Og tilslutt velkommen til forumet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For programvare, skaff deg Adobe photoshop elements. Det har flesteparten av funksjonene i Adobe Photoshop og i tillegg blir overgangen liten når du en gang velger å skaffe fullversjonen.

Sikkert mange som er uenige i meg her. Men til amatørbruk så klarer du deg lenge med å jobbe i jpeg. Bare jobb utifra originalfilene slik at du ikke komprimerer mer enn en gang.

Et par øvelser rundt blender og lukker kan være greit for å skjønne forskjellen. Sett funksjonshjulet på A (Aperture mode = Blender prioritet). Finn deg et greit motiv med forgrunn og bakgrunn. Ta et bilde på laveste blender tall (sikkert F4.5 om du har et typisk kit objektiv) og ta et bilde for hver blender oppover. Du vil først se at lukkertiden blir lengre og lengre jo høyere blendertall du har. Når du ser på bildene vil du se at bakgrunnen blir skarpere og skarpere for høyere blendertall. Lukkertiden vil antageligvis bli så treg på de høyeste blendertallet at du bør bruke et stativ eller sette kameraet på et bord eller liknende. Dette kan du bruke aktivt i praktisk fotografering om du ønsker et bilde med det meste skarpt eller et bilde der du framhever motivet ved å gjøre bakgrunnen uskarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Lars L, velkommen til forumet,og gratulerer med nytt kamera(og enda en potensiell dyr hobby) ;D

Får mange gode svar her.

Det finnes endel gode norske fotoforum,med endel grunnleggende opplysninger.

Orker ikke kopiere dem nå,men adressene er enkle:

akam.no

foto.no

fotopedia.no

Men når det gjelder bilder av fisk,fluer og akvatiske og landbaserte insekter som er av interesse for fisken,tror jeg vi er best her. ;D

Mange dyktige fotografer som eksponerer seg i forskjellige tråder.

Ellers er det akurat startet en tilsvarende tråd,mulig det er enklere å holde seg til èn?

Les endel av svarene,og følg tråden etterhvert som den utvikler seg.......

Lykke til!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vi gleder oss til å se bildene dine, last ned bilden på datamaskina hver dag om du har anledning, da får du dem ferske, snakker av erfaring dama skulle laste ned 2000 bilder til pc, og fikk en hælikes dritjobb med sorteringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre, men da må jeg vel første kjøpe meg et redigeringsprogram?

Takk er for tipsene. Jeg har enda ikke tatt batteriet ut av laderen, men har den samme følelsen i kroppen (adrenalin) som jeg pleier å ha når jeg blir hekta på ting (som f.eks fluefiuske). Detta kommer til å bli dyrt!!!!!  :)

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bruk penger på det  last ned   http://www.gimp.org/   så og si alle funksjonene til photoshop, du kan begynne å lege med det samme!

I will! Vanskelig å bruke?

Takk takk

Lars L

Ikke så halvgæærnt,omtrent som gamle gode photoshop 7.0

En side med norske  brukere som legger ut tips og oppdateringer.  http://www.gimp.no/?id=1

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er gøy altså. Første gang i mitt liv at jeg har tatt 70 bilder av en lighter og 40 av sofaen  ;D

Skal se om jeg ikke får lagt ut noen iløpet av få dager.

Når dere bruker disse redigeringsprogrammene, er det noen funksjoner som dere alltid bruker eller vil det variere helt fra bilde til bilde?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

husker ikke hva den funksjonen heter på gimpspråket men under image ligger det en viktig funksjom som viser en kurve, så photoshopspråket kalles denne Levels, en av de viktigste funksjonene still litt her og det vil skje ting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de vektøyene jeg bruker oftest i photoshop. Dette er på ingen måte noen fasit, og sikkert mange som jobber på en mye mer profesjonell måte her enn jeg gjør.

Først originalbildet, kun resiza til 800 i bredden. Obs, normalt gjør jeg alle redigeringer før jeg endrer filstørrelsen (bortsett fra unsharp mask), men her endret jeg filstørrelsen først for å kunne vise bildet i 100% zoom under alle eksemplene. Dette bildet er i utgangspunktet litt undereksponert og et rimelig dårlig bilde, men valgte bare et tilfeldig bilde å jobbe ut ifra.

[attachimg=5]

Ved bruk av levels endrer man på en måte eksponeringa. Her har jeg endret litt for mye slik at blir litt overeksponert, det ser man i bindestikka hvor det blir helt hvitt.

[attachimg=1]

Bruker veldig ofte curves istedetfor levels, da kan man løfte de mørke områdene uten å endre de lyse områdene eller omvendt. I tillegg kan man flytte hele eksponeringen ved å endre hvor kurven starter og slutter.

[attachimg=2]

Saturation angir fargestyrken. Spesielt varme farger kan du løfte ved å øke saturation til f.eks +10. Her er det viktig å ikke overdrive og tenke på å gjengi motivet slik det er i virkeligheten. På fargerike fluer kan man her gi litt mer glød om man har mistet litt farge gjennom dårlig belysning eller et objektiv som ikke gir så veldig god fargemetning. På dette bildet er det nesten bare bakgrunnen som vil påvirkes da fluen er i jordnære farger. Er du ute å tar bilder en høstdag vil høstfargene vises mye bedre om man øker saturations noe.

[attachimg=3]

Til slutt øker jeg alltid skarpheten i bildet ved bruk av unsharp mask. Dette må alltid gjøres på digitale bilder og jeg synes det er best å gjøre dette etter jeg har endret til ønsket størrelse. Noen foretrekker å bruke layers og legge på et lag for oppskarpingen, men jeg gjør det enklest mulig. Prøv deg fram med 0,3 i radius og et nivå på 100-150 for bilder som 600-1000 pixler i lengste side.

[attachimg=4]

Som sagt dette er ingen fasit, og jeg er heller ingen ekspert i photoshop, så hadde vært veldig moro om andre også la ut sine favorittverktøy og framgangsmåter.

post-155-1394987048836_thumb.jpg

post-155-13949870488815_thumb.jpg

post-155-13949870489445_thumb.jpg

post-155-13949870489966_thumb.jpg

post-155-13949870490467_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...