Gå til innhold

Flueboks


Woolly Bygger

Anbefalte innlegg

Begynte igjen med fluefiske dette året etter et langt opphold. Så har planer om å fiske mye til sommeren igjen. Så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med å bygge opp en bra flueboks igjen?  Komme med et utkast til en flueboks med de viktigste fluene og hvilke str. vært fint om dere forteller litt om fluene, og når jeg kan bruke de.

jeg bor på vinstra i Nord-fron, og kommer da naturligvis til å fiske mye i gdbr-lågen i sone 4. Men har mulighet til å fiske ellers i elva også. Er hovedsakelig ute etter ørret, men sleng gjerne med noen gode harrfluer:)

Jeg kommer også til å fiske litt i skogstjern, og på fjellvann, der det er både ørret, røye og abbor.

Hvis det er noen som er kjent i området, så tar jeg imot tips om fine steder med en stor takk.

Jeg er veldig takknemelig for alle svar, tips og hjelp jeg kan få.

Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Veldig grovt:

Døgnfluer:str10-18.Brune og oliven (nymph,klekker,duns,spent)

Vårfluer:str 8-16.(puppe,klekker,voksen)

Mygg:str 14-20.(puppe,klekker,voksen)

Landinsekter:Mauer str10-16,Bibio str12-14,Daddy Longlegs str12.

Det kan være greit å ha noen Wollybuggere,Montanaèr og lignende også.

Det ligger mange flotte bindebeskrivelser på de forskjellige fluene på Fluemønstre her på forumet,i tilfellet du binder litt selv.

Dette var som sakt grovt oppsumert :D.

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig grovt:

Døgnfluer:str10-18.Brune og oliven (nymph,klekker,duns,spent)

Vårfluer:str 8-16.(puppe,klekker,voksen)

Mygg:str 14-20.(puppe,klekker,voksen)

Landinsekter:Mauer str10-16,Bibio str12-14,Daddy Longlegs str12.

Det kan være greit å ha noen Wollybuggere,Montanaèr og lignende også.

Det ligger mange flotte bindebeskrivelser på de forskjellige fluene på Fluemønstre her på forumet,i tilfellet du binder litt selv.

Dette var som sakt grovt oppsumert :D.

kjell

Takk for svar Kjell.

Du sier døgnfluer, mygg og vårfluer, Har du noen navn på fluer innen disse kategoriene som jeg burde ha? :)

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange mønstre og velge mellom ,blir litt smak og behag ,samt egene erfaringer.

Noen møntre kan jo være:

Vårfluer: Klinkhammer(eks krok curved Caddis)  ,Streaking Caddis,Cdc Caddis,Dyret,Renaflua.

Døgnfluer: Klinkhammer ala Vårflua bare med tynner dressa kropp og eventuelt rettere krok,Parachut,nohackel,spent spinner med oppbindet hackel.

Mygg:Hengende fjørmygg,Palmermygg,cdc mygg.

Landinsekter:Se under Fluemønstre og se hvilke mønstre du har trua på.

Dette er bare noen eksempler og du finner bindebeskrivelser på Fluemønstre

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest(bl. a. i en annen tråd) at døgnfløuer ikke klekker med krum hale ala Klinkhamer(Vårflue) Once 'n away(mygg). Er vel derfor liten vits i å ha døgnflueklekkere i boksen.. Dun's fisker som både klekker og voksen. Kanskje bare å fiske den litt dypere i filmen som klekker eller bruke ei flymfe..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest(bl. a. i en annen tråd) at døgnfløuer ikke klekker med krum hale ala Klinkhamer(Vårflue) Once 'n away(mygg). Er vel derfor liten vits i å ha døgnflueklekkere i boksen.. Dun's fisker som både klekker og voksen. Kanskje bare å fiske den litt dypere i filmen som klekker eller bruke ei flymfe..?

Stemmer nok dette, men det viser seg gang på gang at de krummede klekkerne ofte foretrekkes av fisken, gudene vet hvorfor. Men ja, klekkere er viktige, fordi fisken ofte kan gå selektiv når det klekker tett, og da blir dunsene liggende i fred. Prøv deg frem med kurvede og rette klekkere på samme fortom og se hva som fisker best for din egen del, og ikke bli overrasket om fisken foretrekker den kurvede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynte igjen med fluefiske dette året etter et langt opphold. Så har planer om å fiske mye til sommeren igjen. Så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med å bygge opp en bra flueboks igjen?  Komme med et utkast til en flueboks med de viktigste fluene og hvilke str. vært fint om dere forteller litt om fluene, og når jeg kan bruke de.

jeg bor på vinstra i Nord-fron, og kommer da naturligvis til å fiske mye i gdbr-lågen i sone 4. Men har mulighet til å fiske ellers i elva også. Er hovedsakelig ute etter ørret, men sleng gjerne med noen gode harrfluer:)

Jeg kommer også til å fiske litt i skogstjern, og på fjellvann, der det er både ørret, røye og abbor.

Hvis det er noen som er kjent i området, så tar jeg imot tips om fine steder med en stor takk.

Jeg er veldig takknemelig for alle svar, tips og hjelp jeg kan få.

Mvh. Tore

En navnebror fra vinstra ja...knallhardt da gut  ;D

Bor i ringebu jeg...sender deg pm med en liste  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore,

Du har fått masse gode tips fra Kjell....en av disse vårflue/universal fluene du burde få med deg er;

Eikrepuppen. i str 12.-16....brun kroppsfarget slf og rød/vinrød/oransje rumpe anbefales til ørret.

Den med rosa rumpe er rå på harr...(det er egentlig de andre også ;))

Den finnes for salg, siden du ikke binder mye.

Den kan også bindes veldig enkelt, Eikrepuppe garn ferdig tillaget i pose. Du bare starter binde inn bak, surrer frem, ribber med pearl og børster fibre ut...og vips; du har fiskefanger av uante dimensjoner :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolly, det er så mange bra fluer til Lågen og andre låger i vårt land...ta en titt bakover i tråden jeg tipset deg om...der har du mange av mine preferanser...men mest "under vann saker og ting" foreløpig.

Synest Kjell ga deg masse å gripe fatt i...tenkte dette var et konkret "vårfluemønste/spiselig" som funker både tørt og vått.

Erik Eikre har vist meg hvordan man fanger fisk med intermediate line og Eikrepupp...for å si det mildt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder imitasjoner så er:

olivne døgflueimitasjoner kjekke og ha...krok 18...14 til rhodanien. gjerne noen imitasjoner i alle stadiene for disse

Vårflueimitasjoner...klekker noen små brune av dem i juni... gjerne med grønn eggsekk...krok 14

aurivilliimitasjoner må du ha...den er kjekk og ha rundt 19juni  ;) ignita om du skal ta deg en tur nordover

gjerne heptagenia imitasjoner...den klekker når otta elva kommer men kjekt og ha, men nordover igjen så var det nymfer av disse tett som hagl under steinene så der får du iallefall brukt for dem  :)

maur imitasjoner...sorte...nordover må du ha en med gul bakkropp...svermer om høsten oppi der har jeg hørt  ;)

palmermygg...kommer meget langt med bare mygg i lågen etter harren :)

ellers må¨du ha superpuppan... litt skeptisk til de du får kjøpt på sporten...synes det er for stivt hackel på dem ;)

Red tag må du ha...gjerne cdc red tag ...med div farger i rumpa  :)

spente spinner i div størrelser er fine og sette på...safe den pleier og være  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...