Gå til innhold

Bildetråden 2010.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Takker, Reidun :)

Har ikke kjørt hdr eller tonemapping på motlysbildet.

Har brukt minste blender (f/22) for å få fram stjerneformasjonen på sollyset. Legger meg helt i grenseland mot overeksponering (sola blir selvsagt overeksponert uansett). Når jeg etterbehandler drar jeg opp Recovery for å "hente tilbake" mest mulig i det utbrente partiet. Videre drar jeg opp Fill Light for å lyse opp skyggepartiene. Justering av kontraster med Curves og normal oppskarping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bilde tatt ut mot Gaukværøya i Bø, Vesterålen.

[attachimg=1]

Meget bra bilde. Hva synes du om overgangen fra 7D til 5D2? Til ditt bruk vil jeg tro fullformatbrikke og de råe iso-egenskapene til 5D2 er gull verdt. 7D er raskere, og raskere/bedre AF, men det er vel ikke så viktig for den typen bilder du tar, og jeg ønsker å ta.

Har noe mere info om dette bildet Lars?

Helt rått!

Reidun: Tusen takk :) Har hatt 50D, ikke 7D. Den største forskjellen er "mangel" på brennvidde ved dyre-/fuglefotografering :)

Ellers er jo skuddvekslinga en del tregere, men det plager meg ikke. Fokusen føles litt tregere, men til gjengjeld langt mere presis i de fleste situasjoner.

Bildedetaljene kan ikke sammenlignes, samt at 5D'en gir en spesiell dybdefølelse (dynamisk omfang kalles det visst bland de innvidde....).

Valget mitt var i hovedsak basert på to kriterier. Detaljgjengivelse og ISO-toleranse. Jeg tar mest landskapsmotiv, gjerne under dårlige lysforhold. Da er det greit å ha noe å gå på. 5D Mk II krever litt mere av optikken enn de Crop-modellene jeg har testet. Går bare å verker etter blodrød kveldshimmel og nordlyset :)

7D har fått rimelig gode skussmål til dyre- og sportsfotografering at den frister litt den også. Ja takk, begge deler...?

Takker, Nielsen!

Dette bildet ble tatt i ren desperasjon.

Var på besøk hos brutter'n i Bø. Maks uheldig med været hele uka. Tåke, med og uten regn..

Ble litt rastløs.. Naturen rundt og spesielt fjellene der er som tatt fra et eventyr.

Jeg tenkte jeg i allefall måtte ha et par bilder på brikka derfra. Dro ned til denne stranda midt på formiddagen.

Smurte på et ND8-filter, polafilter og gradert gråtonefilter.

Blir egentlig altfor mye på et fullformathus og vidvinkel. Måtte zoome inn mye og fikk dermed ikke effekten vidvinkelen gir (Canon EF 17-40 f/4).

Bildet er tatt med stativ, i Raw-format. Har dratt på litt clarity, vibrance og fill light. Har også redusert metningen på blåfargen i himmelen noe.

Exif:

Exposure 1.3 sec.

Aperture f/22.0

Focal Length  27 mm

ISO Speed 50

Lars: Har du brukt stativ på ALLE de tre bildene du la ut?

Kun strandbildet. De øvrige er tatt håndholdt.

Takker, Reidun :)

Har ikke kjørt hdr eller tonemapping på motlysbildet.

Har brukt minste blender (f/22) for å få fram stjerneformasjonen på sollyset. Legger meg helt i grenseland mot overeksponering (sola blir selvsagt overeksponert uansett). Når jeg etterbehandler drar jeg opp Recovery for å "hente tilbake" mest mulig i det utbrente partiet. Videre drar jeg opp Fill Light for å lyse opp skyggepartiene. Justering av kontraster med Curves og normal oppskarping.

Ekstremt bra bilder!

Og takk for FLOTT informasjon. Dette er meget hyggelig lesning for oss andre som har en laaaaang vei å gå på slike landskapsbilder!!

Dritbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her viser Lars åssen HAN pleier å håve fisken :D

Når det er sagt, så gikk det bra på 2. forsøk:)

;D  ;D  ;D Sånn går det når man ikke leser bruksanvisningen :-[

Resultatet ble uansett bedre enn Aardahls Mclean-fadese i hemsil  ;)

jøje meg  :o du må få kortere fisk, eller kjøpe større håv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jim!

Blomsten er fin den og bildet ditt er helt greit. Som makro syns jeg blomsten utgjør for liten del av bildet. Skal du presentere denne ene blomsten bør du gå nærmere (eller croppe ytterliggere). Selv om du har lykkes med å få bakgrunnen dus er det litt for mye rot som stjeler oppmerksomheten fra hovedmotivet. Jeg syns også den halve blomsten i venstre kant forstyrrer bildet.

Utover utsnittet kan det være kjekt å pimpe bildet litt i et bilderedigeringsprogram. De fleste bilder får litt mer "punch" med å øke kontrast og fargemetning. Her er det fort gjort å bli litt revet med å dra på for mye. Bildet blir da kunstig og unaturlig. Nå er det heldigvis ingen fasit på hvordan et godt bilde skal se ut. Det viktigste er at du er fornøyd selv.

Mvh Sjur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd fra Sjur her som jeg er helt enig. Synes du gikk litt vel tett på det siste utsnittet ditt som du ser så blir det litt uskarpt.

Tok meg friheten i å Justert litt på bildet ditt. er ikke noe ekspert, men her er hva jeg gjorde. Litt større utsnitt fra ditt første bilde, justerte litt på fargene for å få bakgrunne litt grønnere, skarpet opp litt.

Generelt når det gjelder nærbilder så er skarphet og bakgrunn avgjørende for at bildet blir vellykket. en rotete bakgrunn ødelegger mye, så det gjelder og ta en ekstra kikk på dette før du knipser. ikke lett da man jobber for å få objektet i fokus.

[attachimg=1]

post-2382-13949881314517_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...